Muzikale ambities zonder Instagram: kan dat?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik promoot mijn muziek via Instagram. Ook heb ik een groepje gelijkgestemden om me heen verzameld en daar rolt wel eens wat uit. Maar... ik merk dat ik steeds meer moeite heb met big tech en met name het amorele Meta. Gisteren plaatste ik een kritisch bericht en nu heb ik kennelijk een penalty te pakken.

Het liefste zou ik nu gewoon Insta opzeggen. Maar ik heb het gevoel dat ik dan ook definitief afscheid neem van mijn muzikale aspiraties. Dan heb ik helemaal geen bereik meer of leuke contacten met DJ's, promotors en mede-producers. Ik ken ook geen goede alternatieven (en sowieso ga ik niet op TikTok 😉).

Wat zouden jullie doen?

Ik zou een balans zoeken en het medium gebruiken voor toepassingen die iets opleveren, schijnbaar zijn dat geen kritische berichten.

Mag ik vragen wat de inhoud was van het kritische bericht? Ik ben uit interesse wel benieuwd waartegen ze zoal optreden.

Kijk het nog even aan. Misschien denk je er over een week anders over. Ik zit wel op Facebook - ook Meta - het grootste nut is het contact met de luisteraars. YouTube vind ik ook een mooi medium maar ik heb er muzikaal nog niets mee gedaan. Ik maak liever muziek dan promotie, maar dat is een andere discussie.

Ja, lastig. Ik heb Insta en FB grotendeels gedag gezegd (scheelt heel wat tijd en irritatie merk ik), al zit ik nog in een paar groepen waar ik het nog gezellig / leerzaam vind om af en toe in rond te neuzen.
De hoofdreden dat ik niet opzeg is de band. Ik wil af en toe wat kunnen delen van wat we daarmee doen.

Maarrrrr....
Ik merk dat FB / insta echt nul prio geven aan gebruikers / kanalen die niet 'engagen' (vaak online zijn, veel reageren, veel posten etc. etc. )
En omdat ik daar blijkbaar onvoldoende aan voldoe, worden berichten van mij relatief weinig getoond.
Dus die spiraal versterkt zich en ik ben er nog minder te vinden.
Nu hebben wij geen grote ambities en hoef ik geen exposure, maar ik begrijp je worsteling (en ik herken hem).

Ik heb geen goed alternatief gevonden, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Eigen website en daar dingen delen zou kunnen.
Maar wie komt er tegenwoordig nog op een 'echte website'.....

Kijk naar wat het je oplevert en gebruik het alleen als het iets voor je doet.
Zo ga ik het de komende tijd inzetten.

Je muziek wordt niet vanzelf ontdekt promotie is altijd al belangrijk onderdeel geweest van muziek in de markt zetten. In deze tijd is social media een van de belangrijkste promotiekanalen. Instagram is heel populair en een groot deel van je doelgroep zal daar zitten. Het zal vast mogelijk zijn om zonder Instagram bekendheid op te bouwen maar dan is het wel maximaal investeren in andere social media kanalen. TikTok bijvoorbeeld.

Ik zou Instagram gewoon gebruiken waar het nuttig is voor je en het verder links laten liggen. Uiteindelijk kost het je geen cent en als je je verder buiten het gekrakeel houdt hoef je er ook weinig aandacht aan te besteden.

Mag ik vragen wat de inhoud was van het kritische bericht? Ik ben uit interesse wel benieuwd waartegen ze zoal optreden.

Ik citeerde deze regels uit een gedicht: "They tried to bury us. They didn't know we were seeds." Kennelijk gebruiken extremistische groeperingen die ook en misschien sloeg het algoritme daarop aan? Ik wacht nu wel 24 uur en kijk of ik dan weer mag posten.

Ik merk dat FB / insta echt nul prio geven aan gebruikers / kanalen die niet 'engagen' (vaak online zijn, veel reageren, veel posten etc. etc. )
En omdat ik daar blijkbaar onvoldoende aan voldoe, worden berichten van mij relatief weinig getoond.

Dat herken ik enorm. Ik heb nu ook een maand niets geplaatst omdat Meta me tegenstaat. Maar goed, het is wel gratis en andersom wil ik ook van Insta profiteren. Ik zou het echt fijn vinden als er een volwaardig alternatief is, het liefst uit Europa.

Zijn er voorbeelden van (nieuwere) artiesten die zonder Instagram/Facebook toch zijn gegroeid binnen jouw genre/scene? Wellicht is daar wat inspiratie te vinden.

De vraag is of je initieel social media wilt inzetten om 1: je muziek te promoten, of 2: om optredens te regelen? Of iets anders? Het één kan natuurlijk tot het ander leiden, maar ik denk dat het jezelf kan helpen als je weet welk probleem social media voor je zou moeten oplossen. Voor beide doelen zijn andere alternatieven verwacht ik. Voor #1 moet je vooral een grote groep consumenten bereiken, voor #2 een kleine groep van evenement-organisatoren (die het waarschijnlijk veel te druk hebben voor social media).

Goede contacten bouw je in ieder geval niet op via social media, maar van mens tot mens. Op de beste feestjes moet je jezelf vaak uitnodigen. Welk probleem los jij op voor een organisator? Heeft een evenement een thema waar jij slim op in speelt? Iedereen weet dat men zich op social media beter voordoet dan dat de werkelijkheid is, en als organisator wil je bepaalde garanties omtrent kwaliteit, professionaliteit en relevantie. Een getalenteerde tiener zonder levenservaring kan dat nog niet zo goed, dus misschien is jouw unieke eigenschap dat je geen enthousiaste tiener met talent bent, maar juist een gedreven volwassene die op een serieuze volwassen manier met organisatoren om kan gaan.

Zet je droom op de voorgrond, en communiceer daarover. Met een hoog doel, bijvoorbeeld "Bombario op Tomorrowland". Als je een gunfactor weet te creëren, en dat combineert met kwaliteit, dan zal de steun groeien.

Zomaar wat gedachten, misschien sla ik de plank compleet mis.

Wat voor bericht kreeg je een penalty voor dan?

De vraag wat zijn je ambities?

Maar wat @Nap zegt vind ik wel goed.
Wellicht een AI agent gebruiken om berichten te delen en zo hoef je zelf nooit of minder op die platformen actief te zijn.
Maar goed je zou natuurlijk ook met andere artiesten moeten linken ed om je followers te vergroten.

Ik sta alleen als artiest op socials, niet als mijn dagelijkse ‘ik’ en ik post dan vrijwel niks anders dan muziek gerelateerde berichten, zo hou je jezelf gewoon privé want verder wil ik ook zo weinig mogelijk te maken hebben met die big tech ongein.

naast de vraag wat je er mee wil bereiken is het ook belangrijk om de "vooruitgang" goed in de gaten te houden
de meeste big tech hebben dingen in hun settings standaard aan staan als dat je toestemming geeft voor het trainen van AI, zo heeft google ergens een setting die toestemming geeft dat AI je emails leest voor training en helpen opstellen van mails en heeft meta instellingen dat ze ai op je fotos mogen trainen
helaas is echter niet alles uit te zetten, zo las ik een tijdje geleden dat meta met hun nieuwe tech bril mensen uit publieke fotos op hun platform kan herkennen met facial scanning en kwam ik er via top music attorney achter dat youtube je geuploade filmpjes ook mag gebruiken om likelyness en volgens mij ook audio te generenen

Laatst gewijzigd:
Zijn er voorbeelden van (nieuwere) artiesten die zonder Instagram/Facebook toch zijn gegroeid binnen jouw genre/scene? Wellicht is daar wat inspiratie te vinden.
En vergeet ook niet dat ALLE wannabe's op social media zitten tegenwoordig, dus je bokst alsnog op tegen een enorme meute lui waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog eens beter en knapper is dan je zelf bent.

ik doe niet aan promo, integendeel, ik heb een handvol verschillende namen. Ik denk niet dat je opbokst tegen degene die er op leven. Zwijgen we nog over AI - Meer tijd voor muziek maken :D

Dank voor alle goede reacties tot nu toe. Ik zal zeker nog een weekje wachten voor ik Instagram opzeg. En het is verstandig om beter te bepalen wat ik eruit wil halen. Dat geldt eigenlijk wel voor mijn hele 'verhaal', dat kan strakker.

Een voorbeeld van hoe Insta wel werkt. Onlangs kwam ik via Instagram in contact met een lokale DJ. Die kende weer een organisator en die zette me op de gastenlijst voor een feestje. Ik ging langs en het klikte, en daar rolt nu waarschijnlijk meer uit. Dan heeft het echt meerwaarde.

Hetzelfde geldt voor collabs en playlists. Dat gaat bijna allemaal via DM's in Instagram en dat wil ik niet weggooien. Maar Meta heeft de encryptie van die DM's afgehaald en ze kunnen nu alle berichten meelezen. Dit onder het mom van veiligheid, maar ondertussen. Dan gaat het schuren.

Misschien moet ik maar een alter ego van mezelf maken als artiest, zoals @Jason31 zegt. En het dan gewoon slim en opportunistisch inzetten.

Laatst gewijzigd:
Ik heb wel de indruk dat Instagram inderdaad het meest gebruikt wordt voor/door muzikanten vergeleken met andere social media. Ik heb ook veel leuke contacten gehad met artiesten via Instagram, daar zijn ze over het algemeen het meest benaderbaar. Qua privacy vind ik het niet zo spannend daar, ik deel niets persoonlijks en mijn chats zijn denk ik voor geen enkele buitenstaander interessant. Facebook post ik al jaren amper nog iets en heb niets 'public' staan.

Ik zet mijn muziek alleen op YT. Dat is tevens mijn archief (voor wat dat waard is) omdat ik veel muziek in het verleden ben kwijtgeraakt door steeds nieuwe apparatuur, andere opslagmedia, computercrashes en verhuizing. Doe verder niet aan andere social media (ben er zelfs allergies voor). Ik maak uitsluitend muziek omdat ik het zelf erg leuk vind. Als anderen dat ook kunnen waarderen dan is dat uiteraard prettig.

Ik heb het idee dat instagram al een hele tijd een aflopende zaak is, wel met nog veel gebruikers maar met weinig interactie en betrokkenheid. Bedrijven, organisaties, artiesten posten nog wel maar ook met steeds minder likes en commentaar.

Het sociale medialandschap is veel meer gefragmenteerd, en er is ook wel een sociale media moeheid.

Of zie ik dat verkeerd?

De enshittification heeft veel mensen weggejaagd en het algoritme toont vooral wat meta wil dat jij ziet. Doe er nog wat dead internet theory bij (bots en AI die content en engagement faken) en je hebt een sterfhuis.

1776427151710.jpeg

Laatst gewijzigd:
Er zijn natuurlijk mensen die een ongelofelijke talent hebben om door te breken op YT of SoundCloud,denk aan Billie Eilish.
Zeker niet denken, met promotie,promotie en ik geraak er wel.Beetje muziekkunde helpt wel.

Back