BeatForge: Mijn groovebox project (met TR-808 emulatie)

Paul BeatForge

Nieuwkomer
Hoi allemaal,

Ik stelde me net al even kort voor in het welkom-topic, maar het leek me leuk om hier wat meer te vertellen over mijn project: BeatForge.

Eigenlijk is het project heel organisch gegroeid. Het begon in de basis puur als een sample sequencer. Ik miste in mijn DAW de directe werkwijze van een hardware groovebox, en omdat ik het leuk vind om te programmeren ben ik dat in C++ (met het JUCE framework) zelf gaan bouwen.

Na de samples was de logische volgende stap om REX files te ondersteunen, zodat je breakbeats en loops direct kunt slicen en over de sequencer stappen kunt verdelen.

Vanuit daar is het eigenlijk een beetje uit de hand gelopen richting synthese. Ik wilde de boel wat meer laten leven en ben wiskundige modellen gaan schrijven om analoge drums te emuleren. De 808 zit er inmiddels in, en ik ben momenteel flink aan het puzzelen op de DSP code om ook de 909 helemaal strak te krijgen. Om de groovebox compleet te maken heb ik recent ook nog een kleine synth engine toegevoegd met onder andere vintage DCO's en supersaw waves.

Het hart van de plugin is de x0x-stijl step sequencer, maar dan wel met de voordelen van nu. Zo kun je werken met p-locks (parameter locks) om per step alles te automatiseren, en er zitten LFO's in die je aan vrijwel elke parameter kunt toewijzen. Ook zit er micro-timing in voor de wat lossere grooves.

Het is best een flink project om in m'n eentje op te pakken en ik leer nog elke dag bij. Ik ben heel benieuwd hoe jullie naar software grooveboxes kijken en welke functies voor jullie echt onmisbaar zijn in jullie workflow.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden of als jullie nog goede tips hebben!

Groeten, Paul

hier is een voorbeeld van de 808 emulatie

Hoi Paul,

Mooi gemaakt! Ik wou dat ik wist hoe je dit soort dingen bouwt. Heb 'm gedownload en tijdje mee gespeeld. Grappig om te merken dat een standalone-tool de creativiteit op nieuwe manier prikkelt. Voordat ik het wist zat ik er een half uur mee te spelen en gekke polyritmes te maken. Laatste keer dat ik dat had was met Hammerhead van Bram Bos (das al heel lang geleden:beard:). Ik merk dat ik sneller ga experimenteren dan wanneer ik in mn standaard DAW zit.

Kwestie van smaak, maar ik vind de interface en het design prettig. Ik kon er iig zonder manual gelijk mee werken. Sws hou ik erg van die "flat" look zonder schaduwtjes en toeters en bellen.
De roll en Chance functies zijn natuurlijk geweldig. Creatief gedaan ook dat je bij "roll" het knopje gedeeld ziet worden in het aantal steps. Leuk detail.

Snelle eerste indruk, sorry als ik dingen vraag die al bekend zijn (k heb de Trial versie van de website, dus daar heb ik misschien niet alle opties van de full versie) :
  • Ik denk te horen dat 'ie een bepaalde compressie toevoegt? De kick drukt de hihats een beetje weg etc.
  • Gaat die analoge modelling in jouw nieuwste 808 versie werken op alle samples die je er in gooit? M.a.w.: gaat hij leven/karakter geven aan mijn statische samples? Want dat is iets wat ik nog steeds zoek in mijn workflow. Ik heb héél veel drumsamples maar het blijven...samples
  • Standalone versie: is/wordt het ook mogelijk om je beat te renderen naar WAV oid?
  • Misschien een undo/CTRL/CMD-Z implementeren?
  • Waardes als Chance blijven nu staan, ook als je de step uitzet en later weer aan. Is dat bewust? Voelt logischer als de step dan ook gereset wordt denk ik(?)
  • Als ik 'm koop, koop ik dan 1 versie, of krijg ik ook updates, bijv. tot een bepaald versienummer oid?

Samenvattend: I love it! Ik overweeg 'm te kopen. Er zijn volgens mij al aardig wat van dit soort drum VST's, maar als je er unieke eigenschappen aan kunt toevoegen, is het toch altijd weer interessant.

Thanks voor je uitgebreide feedback, echt fijn om te horen

Wat je hoort is geen compressie — het is een simulatie van power supply sag. Daardoor duwt de kick de hihat inderdaad een beetje weg, dus dat effect klopt.

De analoge modelling zit voorlopig alleen op de synths. Samples spelen gewoon “clean” af, maar je kan er wel van alles op loslaten zoals pitchshift, pitchbend, distortion, bitcrush, EQ, formant filters, ADSR, etc.
Voor extra opties kan je rechtsklikken op de knopjes, en voor LFO’s kan je de + (na nr 10) naar een parameter slepen.

Beat direct naar WAV renderen kan (nog) niet in de standalone. Wat je wel kan doen is je project(song) opslaan en openen in je DAW, en daar renderen.
In je DAW kan je ook alles per track uitsturen en met MIDI werken, dus dat geeft wel extra flexibiliteit.

Undo staat zeker op de todo list, dat moet er gewoon in komen.
En je punt over het resetten van steps (zoals Chance) is terecht — dat voelt inderdaad logischer, dus die ga ik aanpassen.

Als je ’m koopt, blijft je licentie gewoon geldig voor volgende updates. En die blijven ook komen. De focus ligt nu eerst op de synths, daarna kijk ik weer verder wat er nog bij kan.

Super om te horen dat je er meteen in bleef hangen trouwens — dat is precies het doel

Ben momenteel de TR-909 engine aan het bouwen en wilde even wat DSP details delen. Geen VA-trucjes of samples, maar puur op de schema's gebaseerd:

• Kick: Triangle wave door een half-pi sine shaper (diode emulatie) voor die dikke 200Hz knock, zonder digitale buzz.
  • Snare: Echte smack door twee parallelle noise-paden (vaste LPF body + Snappy HPF).
  • Rimshot: 100% synthese. 3 resonatoren (500/220/1000Hz) in een saturating JFET VCA model. Klinkt meteen als hout.
Om het organisch te houden zit er een minuscule jitter op elke hit . Voorkomt dat statische 'machinegeweer'-effect, maar blijft strak. Anders kan je net zo goed een sample nemen.

power supply sag
jitter
Oh vandaar dat ie klinkt als een echte drumcomputer en niet als samples. Goed oog voor detail en heel cool! :) Ik ben hierbij ook geinteresseerd!
Ben je toevallig bekend met de onderstaande? Die doet zoiets dergelijks met clock drift e.d. voor een eprom Linndrum:

Ik heb geen tijd om het project te testen, maar in ieder geval een dubbele dikke duim voor het aangaan van een dergelijk project, en wat ik lees+hoor+zie lijkt zeer indrukwekkend!

Tijd kan je maken :) download link vind je hier www.beatforge.nl
Ik ben eigenlijk een Belg maar een .nl adres was goedkoper om 1 of andere reden :)
De 808 geluiden zijn idd echte synths, volledig opgebouwd door het circuit te simuleren met code. zoals D16, U-he, Surge etc..
909 komt er ook binnenkort aan, ben nu ook de undo af aan het werken

Ben momenteel de TR-909 engine aan het bouwen en wilde even wat DSP details delen. Geen VA-trucjes of samples, maar puur op de schema's gebaseerd:

• Kick: Triangle wave door een half-pi sine shaper (diode emulatie) voor die dikke 200Hz knock, zonder digitale buzz.
  • Snare: Echte smack door twee parallelle noise-paden (vaste LPF body + Snappy HPF).
  • Rimshot: 100% synthese. 3 resonatoren (500/220/1000Hz) in een saturating JFET VCA model. Klinkt meteen als hout.
Om het organisch te houden zit er een minuscule jitter op elke hit . Voorkomt dat statische 'machinegeweer'-effect, maar blijft strak. Anders kan je net zo goed een sample nemen.
H’. Half pi sine shaper moet toch eigenlijk een half sine shaper zijn en dat is pi en geen. Half pi .

Sinus = 2 pi (360 graden )

Half sine = pi ( 180graden )

3/2 pi = 270 gr

Pi/2 = 90 graden ( een kwadrant van een sinus of quarter sine )

H’. Half pi sine shaper moet toch eigenlijk een half sine shaper zijn en dat is pi en geen. Half pi .

Sinus = 2 pi (360 graden )

Half sine = pi ( 180graden )

3/2 pi = 270 gr

Pi/2 = 90 graden ( een kwadrant van een sinus of quarter sine

Klopt dat pie/2 wiskundig een kwart sinus is. De naam "halfPi" is hier alleen de JUCE-constante voor pi/2 — geen beschrijving van de golfvorm.

Het trucje: sin(triangle × pi/2). De triangle loopt van -1 tot +1, dus sin() krijgt argumenten van -pi/2 tot +pi/2. In dat bereik gaat sin() vloeiend van -1 naar +1 — precies het bereik dat een driehoek omzet naar een afgeronde vorm.

Bij mij is het overigens geen pure afronding maar een blend: 70% driehoek + 30% afgeronde versie. Klinkt minder buzzy dan pure triangle, minder clean dan pure sinus. Sweet spot voor toms, kick etc.

Naam is verwarrend idd.

Als je nog wat dieper wil graven kan je deze lezen: Virtual Analog Modeling of Audio Circuitry Using Wave Digital Filters | CCRMA

Voor de 808 gebruik ik dezelfde gedachtegang — physically-informed modeling per circuit-block — maar geen volledige SPICE of WDF emulatie. CPU houd ik laag en het verschil in sound zou klein zijn. De bridged-T resonator topologie van de echte 808 zit er wel in, als TPT state-variable filters met dynamische damping.

deze thread = het forum ?

is er een (ganse) manual die we kunnen downloaden ?
(of komt ie mee met het programma)

installatie maakt geen snelkoppeling op je bureaublad ?
(toch leuk voor standalone)

geen maximize knop? (ook niet als je dubbelklikt op de title bar)

in de windows audio (low latency mode) -waarom trouwens windows audio en niet de soundcard direct benoemen/aanspreken?- kan ik de sample frequentie & latency niet wijzigen ; er is wel een dropdown, maar die doet eigenlijk niets

Laatst gewijzigd:
deze thread = het forum ?

is er een (ganse) manual die we kunnen downloaden ?
(of komt ie mee met het programma)

installatie maakt geen snelkoppeling op je bureaublad ?
(toch leuk voor standalone)

geen maximize knop? (ook niet als je dubbelklikt op de title bar)

in de windows audio (low latency mode) -waarom trouwens windows audio en niet de soundcard direct benoemen/aanspreken?- kan ik de sample frequentie & latency niet wijzigen ; er is wel een dropdown, maar die doet eigenlijk niets
Ik bekijk het straks even. Soundcard kan je normaalgezien wel kiezen. Volledige handleiding komt er nog. Regelmatige updates komen zowiezo en alle feedback neem ik mee.

geen (external) sync in standalone?
(ik weet dat het vreemde vraag is maar doe het toch)
bv midi clock, MTC

waarom kies je voor G1 als standaard MIDI note? (en niet C1 of C2)

als ik een geluid oneshot zet, dan verwacht ik dat een korte trig het volledige geluid afspeelt, en niet een kort popje (via het keyboard beneden)
-aan of uit verandert niets aan het geluid bij een korte trig/keypress-

MIDI keyboard (novation ReMote) geselecteerd in MIDI options maar een keypress doet niets

Laatst gewijzigd:
Midi in kan je instellen bij de mixer. Te oneshot werkt wel bij externe mini. Externy sync bij standalone had ik nog niet aan gedacht, bij vst werkt dit. Ik zet het op te todo lijdt.

Heb zonet eventjes met de demo gespeeld en het klinkt veelbelovend maar het is echt wel een cpu hog , slechts 3 tracks ( 808 kick,hat-snare ) 50 % cpu
In vergelijking met reaktor niji drums ( die evengoed klinkt ) en als zeker niet is geoptimaliseerd ( core language jit compiler ) is er wel wat werk aan de winkel .
Sound is ok

Vst op windows ? Welke daw ? Ik test oo mac m4 met reaper en heb nauwelijks1,5 % cpu . Dat moet ik idd uitzoeken.

win 10 , renoise , toegegeven mijn laptop is al wat jaren oud ( toen top of the line dell lattitude 2018 ;) )

win 10 , renoise , toegegeven mijn laptop is al wat jaren oud ( toen top of the line dell lattitude 2018 ;) )
Ik heb nog wat optimalisaties doorgevoerd zonder in te leveren op geluidskwaliteit: een andere oversampling-filter, waar mogelijk caching i.p.v. per sample berekenen, en approximaties in plaats van dure wiskundige functies. Op mijn MacBook M4 viel het eerst niet op hoe zwaar het was, maar dit maakt het een stuk lichter. Bedankt voor de tip, de volgende versie zou ook op oude windows laptops vlot moeten draaien.

Back