Subvert, coöperatief bandcamp alternatief

jando

schelpdier
Subvert.fm is een coöperatief bandcamp alternatief, waar je jouw muziek kunt plaatsen en verkopen aan de leden. Voor artiesten en labels is het plaatsen van muziek gratis, en 100% van de opbrengsten gaan naar de artiest. Luisteraars kunnen een lifetime lidmaatschap kopen voor $100,- en hebben daarmee ook zeggenschap over besluitvorming binnen het platform, net als de artiesten en labeleigenaren.

Interessant initiatief. Je kunt al een artiestenpagina aanmaken. Benieuwd of er ook animo is onder niet artiesten, die er komen winkelen en luisteren.

subvert.png

Laatst gewijzigd:
Coöperatief is wel echt een goed idee, ben benieuwd hoe beslissingen dan worden gemaakt, de coops waar ik ervaring mee heb kon je met de leden nog op een plek afspreken.

Voor nu lijkt het me meer een plek waar je anderen ook echt naartoe moet wijzen willen ze iets van je kopen. Om te volgen.

Beslissingen worden gemaakt met stemmen, en een ieder kan een verzoek indienen. Ik heb er geen ervaring mee.

Ik zie trouwens ook dat niet leden als gast muziek kunnen kopen. Leden krijgen een korting.

Interessant concept, ben benieuwd wat er gebeurt als er voor het eerst een groot meningsverschil ontstaat over dingen (ws geld).

Ja wie welk deel van de taart krijgt en waarom blijft natuurlijk een grote uitdaging in een coöp, en dan is het hopen dat de sfeer goed blijft. Er kunnen in ieder geval voorstellen gedaan worden en gestemd worden, in potentie kan het bestuur worden vervangen.

De oprichter en hoofd developer krijgen alvast wel riante salarissen, zoals je hier kunt lezen: https://www.subvert.fm/docs/compensation-2

De argumentatie is dat ze in new york gevestigd zijn, met een flinke kosten van leven. En dat een coöp niet betekent dat het karig moet zijn.

Het is voor mij in ieder geval weer een extra motivatie om iets te proberen te maken wat ik goed genoeg vind om te koop te zetten.

En om als luisteraar weer eens wat artiesten blij te maken en nieuwe muziek aan te schaffen.

Ocharme zich zo opofferen om in NY te moeten wonen.

Kun je dan ook stemmen dat de medewerkers naar een goedkopere plek moeten verhuizen? :D

Ik lees trouwens dat het niet een pure co-op is, maar een soort hybride oplossing:

"Cooperatives have real limits when it comes to capital. Their structure restricts the sale of equity, which excludes them from traditional venture funding. Their for-profit status limits the grants and foundation support available to them. And their ability to raise debt is constrained by Subchapter T of the Internal Revenue Code, which caps returns to maintain a co-op's tax status. Most startups have the opposite problem. They can raise capital but inevitably extract value from and betray the communities they serve, and eventually get sold to whoever pays the most. Subvert uses a two-entity structure to harness the strengths of both models and mitigate the weaknesses of each. The co-op handles operations, governance, and ownership. The Corporation, owned by the co-op, holds the platform's intellectual property and can take on outside investment without giving investors any control over how the platform is run. It's experimental, but we are trying to create a real viable solution together. Our dual entity approach is a small amount of legal complexity in service of simplicity, resiliency, and an intuitive ownership experience for members."

Als ik het goed begrijp kun je dus als investeerder wel degelijk een hoop geld verdienen aan een dergelijk platform, er vanuit gaande dat het groeit en wellicht ooit verkocht wordt. Maar je hebt geen rechtstreekse invloed op de inhoudelijke gang van zaken, dat wordt door de co-op kant en haar members gedaan. Interessante combinatie zo, ben benieuwd hoe het in de praktijk loopt, en dan met name als er grote uitdagingen/conflicten/trends voorbij komen. Democratie heeft veel voordelen, maar soms heb je ervaren inhoudelijke experts nodig om tot de juiste besluiten voor de toekomst te komen.

Ocharme zich zo opofferen om in NY te moeten wonen.
Wel weer rijke investeerders vrienden in NY: Garry Elevator (John Garry) Supporter-Member, Brooklyn - $600,000

Maarja nu de buit binnen is zou verhuizen naar Zuid Oost Azië ofzo wel een slok op een borrel schelen :)

Ben benieuwd, heb me als muzikant aangemeld. Zou tof zijn als ik een paar plaatjes kan verkopen

Back