Hoe publiceer je je muziek?

ultrasonyk

Stamgast
Ik was benieuwd hoe de mensen hun muziek publiceren. Het gaat dan om niet-commerciële zaken.

Vroeger gebruikte ik altijd myspace. Dat was eigenlijk hét platform om zichzelf de presenteren en de geproduceerde tracks onder de mensen te brengen.

maar myspace lijkt een beetje dood te gaan. Ze hebben onlangs de hele website aangepast, waardoor ook mijn profiel automatisch werd gewijzigd naar een of andere lelijke template, overladen met ad's en andere ongewenste informatie. triest en waardeloos. tevens denk ik dat er steeds minder producers en dj's op myspace verschijnen.

een alternatief, dat ik momenteel ook gebruik, is facebook. nu komen ook hier problemen bij. Je kunt je profielpagina maar beperkt aanpassen. Dan, als je een artiestenpagina wilt moet je die apart aanmaken. je mensen-profiel is hier dus niet geschikt voor en heb je 2 profielen om bij te houden aangezien de artiesten-pagina geen 'vrienden' kan hebben. voor je muziek moet je dan weer een externe provider zoals soundcloud gebruiken om je muziek te tonen. eens je liedje gëupload is het al snel verdronken door talrijke andere posts op je 'wall'. laat staan bij andere personen die je post zouden moeten zien - tussen 500 andere post's die ze van fans per dag op hun 'wall' krijgen.

onlangs kwam ik dan de 'myband' app voor myspace tegen. hier weer het nadeel dat je die alleen op een artiestenpagina kunt gebruiken, aangezien je tegenwoordig geen 3rd-party app's op je mensenprofiel mag toevoegen. je moet dan je tracks bij 'reverbnation' uploaden en die worden automatisch gepost op je facebook artiestenpagina. komt weer het eerdere probleem bij...geen zak die het ziet door talrijke andere onzin op facebook. en op reverbnation zelf heb je dan ook een muziek gerelateerd profiel...maar wie kent reverbnation? ik kende het eerder niet....

dus, wat is jouw favoriete manier om jezelf te promoten. ook in niet-commerciële zin. tenslotte wil je toch dat andere mensen je muziek horen en eventueel beoordelen.

wat is de huidige manier? ben ik te oud geworden met mijn myspace meuk? :dj:

En je bent er tevreden mee?

youtube had ik ook al geprobeerd maar dan moet ik voor elk liedje een clipje in elkaar zetten.
en als je maar een paar fotos laat zien bekijkt het niemand omdat ze een filmpje verwachten...

en wees eerlijk, zoek jij op youtube naar onbekende artiesten?

En je bent er tevreden mee?
kweenie, ligt er aan of je wel of niet ambities hebt... ik niet echt verder...
youtube had ik ook al geprobeerd maar dan moet ik voor elk liedje een clipje in elkaar zetten.
en als je maar een paar fotos laat zien bekijkt het niemand omdat ze een filmpje verwachten...
och jawel hoor, soms zie je gewoon een hoes van een artiest and that's it, of een platenspeler met een ronddraaiende plaat :D
en wees eerlijk, zoek jij op youtube naar onbekende artiesten?
mja youtube is maar 1 van de suggesties maar vergeet niet dat de meeste mensen op youtube vertoeven, uiteraard niet meteen op zoek naar onbekende artiesten maar daar kan je wel iets aan doen door slim gebruik te maken van de tags of het preview plaatje bijv. 8D

nou ja, voordeel van die sites is dat het gratis is en dat het jou geheel automatisch 'op de kaart zet', welliswaar samen met miljoenen anderen dus dat bos is vrij dicht maar toch beter dan een eigen website...

Ik heb myspace altijd al ongeloofelijk ouderwets, onpraktisch, volgespamt, lelijk, traag en onoverzichtelijk gevonden. Het deed mij altijd wel aan die super coole sites uit beginnen jaren '90 denken. Je kent ze wel, met al die lelijke kleuren, niet bijhorende achtergrond en 100 animated gifs die om het hardst heen en weer springen.

Het licht misschien aan mij, maar ik vond altijd maar bitter weinig info terug op die myspace pagina's. Dingen zoals bio- en discogrofie, nieuws, info, whatever stonden er meestal niet op. Bovendien waren al die band pages volgespamt met allemaal (automatische?) comments met totaal ongerelateerde reclame naar de hipste nieuwe fuif/band/kaartavond.

Ik spreek in de verleden tijd omdat myspace inderdaad dood is. Waarom het ooit heeft kunnen groeien gaat boven mijn hoofd. Een eigen site is 500000000x interessanter, enkel de mogelijkheid om geluid te embedden in myspace was interessant, maar daar zijn/waren andere opties voor.

Ik geef zelf sterk de voorkeur aan een eigen site. Tegenwoordig zijn er genoeg templates, scripts, programma's en whatever (Drupal, DreamWeaver, ...) zodat iedereen wel een mooie site kan maken. Ook als je er niet veel tijd in wil steken of er niet veel van kent (of van wil kennen), kan je nog met programma/webapp X of Y iets moois in mekaar flansen.

Wil je uitsteken boven de massa? Dan heb je in mijn ogen best wel een eigen site. Daar kan je dan nog gemakkelijk soundcloud en dergelijke in embedden, maar sociaal netwerken is minder gemakkelijk. Je kan er wel comments enz. op laten zetten, maar dan moet je wel al voldoende volk over de vloer krijgen.

Maar misschien bestaat er wel een soort Facebook voor bands, een site die wat beter is ingericht als myspace dan.

Op youtube is 't fijn dat je meteen related video's ziet, dan ben je als zoekende al snel een uur en 30 onbekende artiesten verder. Ik ga nu ook alles op Youtbe slingeren, vind ik toch leuker dan Soundcloud. Gisteren m'n eerste filmpje publiek gemaakt, ik denk dat ik dit filmpje met kleine minieme wijzigingen als preset ga gebruiken voor al m'n 'audio previews'. Het is maar een paar uur werk en mijns inziens leuker dan een stel foto's.

Verder promote ik dingen gewoon op m'n site en op een Facebook pagina, en Myspace toch ook wel, hoewel dat het enige is wat ik nog op Myspace zal doen.

myspace is idd kutto de putto... maar met een eigen website vang je nu ook weer niet van de ene op de andere dag (maand/jaar) bezoekers... daar heb je dan toch weer 1 van die andere sites voor nodig om mensen naar de jouwe te 'lokken'... je zal toch nog altijd aan 'netwerken' moeten doen; neem ook ff een soundcloud account...

Laatst gewijzigd:
`myspace is idd kutto de putto...
Idd, Myspace is Over en Out !!

'k heb een Soundcloud account, en als ik daar iets opload,
dan stuurt ie allerlei data naar die social netwerk sites...

'k Heb zelf ook al jaren een eigen website, en dat wordt idd het meest aangeraden !!

En tja, der zijn o-zo-veel muziekantjes tegewoordig, die mss elke dag één of meer tracks uploaden...

't is verleidelk, ook voor mij, maar ik hou m'n muziek vooral voor mezelf,
en stap niet in dat wereldje van eigen muziek proberen te verkopen,
of tja, te moeten doen en leven en optreden volgens je manager of label !??
:) :)

en dan heb je natuurlijk ook nog bandcamp, spotify, lastfm, sonicsquirrel, en ga zo maar door waar je je muziek kan plaatsen...

Ik gebruik momenteel alleen soundcloud en youtube. Het is belangrijk dat:

1) Je check je nummer eerst goed door, dat de mix helemaal af is en duidelijk aangeven aan wie wil je je muziek laten horen. Maar vooral: plezier hebben in wat je doet.

2) Voor youtube, een leuke, passende diashow is toch voldoende als je geen échte videoclips wil maken.

3) Probeer die met goede tags in te vullen en een duidelijke beschrijving, op die manier komt je video-muziekstuk ook op de lijst van gerelateerde items en heb je meer kans om te worden beluisteerd.

Ik heb zelfs een mening over youtube: in het begin was juist een site voor de amateurs, dus voor mensen zoals jij of ik die een leuke track deden en wilden promoten naar onbekende luisteraars, met enkele verwachtingen naar comments-votes, etc. Daarna hebben zich de major-labels bemoeid, nu is youtube dus een vervanging van de MTV-TMF-VH1 zenders. Daarom vallen de meeste amateurmuzikanten gewoon ook weg. Met soundcloud heb je misschien meer kansen maar daar blijft dus een klein circuit tussen de mensen die ook daar bezig zijn; gewoon publiek komt niet zo gauw op die site.

Ik denk dat inderdaad het beste is, je eigen site hebben, snippets op soundcloud-youtube plaatsen en meteen je site aankondigen aan potentiële luisteraars-kenissen, het is ook wat werk en soms lastig, maar daar liggen de grootste kansen.

Ik luisteer persoonlijk zowel naar de muziek van beroemde artiesten als de onbekende, soms vind je leuke juweltjes tussen.

Goed thread trouwens!

die tags vind ik wel lastig..moet je nou zoveel mogelijk doen of juist niet..had eerst een muziekclip van een funkbandje erop gezet, artiestennaam, tracktitel en stijl muziek in de tags gezet, maar als ik daarop ging zoeken kon ik hem niet meer vinden.

die tags vind ik wel lastig..moet je nou zoveel mogelijk doen of juist niet..had eerst een muziekclip van een funkbandje erop gezet, artiestennaam, tracktitel en stijl muziek in de tags gezet, maar als ik daarop ging zoeken kon ik hem niet meer vinden.

Het is inderdaad lastig, en soms grappig: bij een video die ik plaatste kreeg ik de eerste keer allerlei video's van Pablo Escobar hippo's in de lijst van "gerelateerde video's", dat was écht bijzonder... Toch kwam mijn song op een Argentijnse Depeche Mode tribute project op soundcloud, dus...

In de tags kun jij altijd namen van artiesten noemen die ook die muziekgenre maken, de youtube robots zoeken hier automatisch en daar wordt je video waarschijnlijk wel gerelateerd :okdan:

wow, meer reacties dan verwacht.

ja met youtube is dat zo'n verhaal. inderdaad je zet je tags erbij, je bent langer bezig met het nadenken over welke tag er nog bij kan dan de tijd die je nodig had om de track op te nemen...
en uiteindelijk krijg ik 5 views over een paar maanden verdeeld.

niet echt wat de bedoeling is. het gaat erom andere producers en dj's je shit te laten horen. bekende en onbekende, gewoon mensen uit de community die ongeveer hetzelfde maken of luisteren als jezelf. ik persoonlijk kijk weinig op youtube als ik een andersmans productie wil horen.

soundcloud heb ik idd al sindskort en zal dat waarschijnlijk ook blijven gebruiken, maar kapot ben ik er niet van. de link naar facebook is dan wel handig, maar zoals gezegd heb je op facebook weer het verhaal dat je een persoenprofiel EN een band pagina bij moet houden. en op je personenprofiel weer je bandprofiel moet promoten. misschien verwacht ik dan ook teveel van al die gratis sites.

maar dat myspace gewoon zomaar alle profielen aanpast zonder de users eerst te waarschuwen of tenminste achteraf te informeren. nee ik moet zelf mijn profiel opzoeken om te merken dat het niet hetgeen is wat ik daar ooit in elkaar heb gezet. te gek voor woorden..

een website bouwen heb ik niet zo een moeite mee. ik heb andere websites ontwikkeld en onderhoud deze ook. maar ik vind het een beetje overkill om een website te maken voor 1 of 2 tracks wat ik per maand maximaal upload. en zoals hier sommige ook opmerken, je moet je website dan ook weer promoten via facebook oid.

al met al, het zuigt allemaal ...

Myspace heeft wel degelijk gemeld dat de profielen gewijzigd zouden worden. Ik gebruik dat & Youtube op het moment. Ik had Jamwave (crap) en een band facetube is bullshit omdat je er in mijn ogen helemaal niks mee kan (nu ben ik er geen expert in natuurlijk). Verder heb je nog Reverbnation.

Myspace can suck a big hairy ....

In ieder geval sinds ze die update hebben gedaan. Ik ga daar geen energie in steken. Soundcloud vind ik erg prima werken. Er zijn trouwens genoeg labels, DJ's, etc. die een account hebben waar je een track kunt droppen (dropbox). Dus als je aandacht wilt vragen kan dat altijd nog zo. Op deze wijze is een track van mij in White Noise van Dave Clarke terecht gekomen.

Hoe publiceer je je muziek?

Gewoon via P.A.

Hoe harder je 'm zet, hoe meer mensen je bereikt!

:D

Back