Tips voor eq piano met reverb

R-WinV

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een piano/ambient track. Hiervoor gebruik ik vooral pads uit Omnisphere 2 en voor de piano de Bimhuis preset uit Nexus 5.

Op vrijwel alle apparaten klinkt de track goed, maar op een JBL Flip merk ik iets vreemds: daar hoor ik vooral de galm van de piano en veel minder de daadwerkelijke aanslag/transients van de piano zelf.

Hebben jullie tips om dit te verbeteren?

Mijn setup:
  • Cubase 14 Pro
  • FabFilter Pro-Q 4 voor EQ
  • Nexus 5
  • Omnisphere 2
Ik ben zelf nog niet heel ervaren met EQ’en en masteren, maar ik denk momenteel aan deze oplossingsrichtingen:
  • De piano via een aparte FX reverb track laten lopen
  • Zorgen dat de piano en de reverb elkaar qua frequenties minder overlappen
Het liefst wil ik de originele Bimhuis preset zoveel mogelijk intact laten, omdat ik de ingebouwde reverb erg mooi vind klinken. Denken jullie dat dit probleem met de huidige preset op te lossen is, of ontkom ik er niet aan om de reverb anders aan te pakken?

Kan dit te maken hebben met cancellation tussen linker en rechter kanaal? Misschien gebeurt er iets met het stereobeeld bij de JBL. Probeer eens hoe de mix in mono klinkt, hoor je dan hetzelfde probleem?

Zet in je daw de track even op mono en beluister hoe het klinkt. Een jbl flip is volgens mij mono. Er kan een faseprobleem zijn of zit er een stereowidener op of haas delay of gepande effecten met weinig mids noem maar op wat problemen kan geven op een mono apparaat.

je zou eventueel de piano kunnen clonen waarbij de 1e piano geen reverb heeft en de 2e piano alleen reverb is, vervolgens side chain je de reverb piano zachtjes met de echte piano

of als het zoals hier boven genoemt de phasing is kun je op de zelfde manier de reverb mono maken en de rest stereo laten

Het is op dit moment nog niet gelukt met de opties geboden in de comments. Dat kan volledig aan mij liggen overigens.

Ik wil eigenlijk geen consessies doen met de piano preset omdat ik deze heel mooi vind.

In hoeverre optimaliseren jullie door totdat het op alle apparaten goed klinkt? Of accepteer je vanuit een creatieve of strategische keuze voor de sound het te accepteren?

Punt is dat ik eigenlijk heel tevreden ben met de klank en het geheel echter op goedkope bluetooth speakers mis je wel wat.

Ik ben zelf nog niet heel ervaren met EQ’en en masteren, maar ik denk momenteel aan deze oplossingsrichtingen:
  • De piano via een aparte FX reverb track laten lopen
  • Zorgen dat de piano en de reverb elkaar qua frequenties minder overlappen
Dat lijken me hele goede oplossings richtingen. Ik vermoed dat je probleem veroorzaakt wordt doordat je de reverb wet verhouding boven de 50 procent hebt staan (dus reverb luider als je bron signaal) of de reverb als insert FX gebruikt ipv send fx. Daarnaast zou je last kunnen hebben van Masking (versimpeld: het gebruiken van 2 audio frequenties die elkaar in fase zetten en daardoor elkaar wegdrukken). De eerste kun je simpel oplossen door of minder wet te maken dus meer van je originele signaal doorlaten of inderdaad en aparte fx track (is sowieso goed om send fx te gebruiken en voor reveb nooit insert fx). Voor masking kun je een filter zetten op je reverb (is vaak ook wel ingebouwd) waarin je bijvoorbeeld het laag weghaalt in de reverb of het hoog afhankelijk van wat je doel is, of eventueel een EQ cut in de reverb op de frequenties van je attack transient frequenties van je piano.

Er zijn ongetwijfeld wel de nodige youtube tutorials over te vinden, dus die oplossingsrichtingen zou je eens kunnen bekijken.

Laatst gewijzigd:
je zou eventueel de piano kunnen clonen waarbij de 1e piano geen reverb heeft en de 2e piano alleen reverb is, vervolgens side chain je de reverb piano zachtjes met de echte piano

of als het zoals hier boven genoemt de phasing is kun je op de zelfde manier de reverb mono maken en de rest stereo laten
Ik heb jou oplossing gedaan door de piano te clonen en een sidechain in te stellen. Daarnaast heb ik met Fabfilter de eq afgesteld op beide piano's. Hierdoor lijkt het probleem opgelost.

Super bedankt allemaal voor het meedenken!

In hoeverre optimaliseren jullie door totdat het op alle apparaten goed klinkt? Of accepteer je vanuit een creatieve of strategische keuze voor de sound het te accepteren?
Als het voor een release op een label is, dan zou ik zelf doorgaan totdat het op de meeste speakers goed klinkt. Zo niet, dan zou ik zelf kleine consessies doen. Iemand gaf hier aan dat het te maken heeft dat je speaker waar het niet goed op klinkt mono is waardoor het niet goed doorkomt. In dat geval zou ik voor een middenweg gaan. Bijvoorbeeld een layer met een mono piano die subtiel aanwezig is in het stereo veld maar met iets meer snijd wanneer het mono is. Eventueel iets doen met mid/side EQ. Is het voor mezelf en handjevol online luisteraars, dan ben ik al tevreden wanneer het op m’n laptop en headphone goed klinkt. Als het je nummer echt maakt of breekt, dan zou ik er wat meer tijd en energie in steken, anders gewoon doorgaan.

Tip: check je mix altijd even in je daw met de mono knop een paar keer aan en uit te doen en vergelijk het met de stereo opname. Dan weet je of er een probleem is. Er zijn ook analyzer tools die je kunnen vertellen of er problemen zijn. Bijvoorbeeld een correlation meter voor fase problemen. Mischien zit dieven je daw en volgens mij zijn daar ook gratis versies van.

Het is op dit moment nog niet gelukt met de opties geboden in de comments. Dat kan volledig aan mij liggen overigens.

Ik wil eigenlijk geen consessies doen met de piano preset omdat ik deze heel mooi vind.

Punt is dat ik eigenlijk heel tevreden ben met de klank en het geheel echter op goedkope bluetooth speakers mis je wel wat.
Ik mix niet vast op iets, ik wissel om het half uur van koptelefoon naar speakers, n
oordopjes en telefoonspeaker. Met een plugin stream ik dat makkelijk van de daw naar de telefoon.

Door continu te switchen kom je problemen en verschillen snel tegen.

Back