Hoe monitor ik vocals zonder vertraging als ik wil zingen over mijn multitrack?

Ik vraag mij vooral af waarom jij zo'n enorme vertraging heb dat inzingen onmogelijk wordt? Ik heb ook een iMac uit 2011 met een Motu 828 mkii fw en draai Logic Pro x en heb dit probleem absoluut niet. Je kan toch niks overdubben op deze manier, ook geen synths etc. Bij interesse kan ik wel een keer mijn instellingen binnen logic delen met je. Desnoods via videocall

Ja @klinkske kun je een screenshot van je audio settings in ableton delen?
Wellicht als je de buffer klein maakt werkt het prima voor je.

Ik zet meestal de direct monitoring functie aan op mn soundcard, zodat je het binnenkomende zangsignaal zonder vertraging hoort.
Vervolgens maak ik in mn DAW een 100% wet audiokanaal aan met reverb erop zodat degene die inzingt wat contextuele reverb heeft (is ook niet erg als die wat vertraging heeft).
Vervolgens maak ik dan een volume-blend naar smaak voor de vocalist tussen instrumental, binnenkomende rechtstreeks audio en dat galmkanaal.

Als mensen willen inzingen met effects als autotune, dan gaat t wel door een DAW-chain heen met zo laag mogelijke buffersize (van slechts enkele ms).

Ja @klinkske kun je een screenshot van je audio settings in ableton delen?
Wellicht als je de buffer klein maakt werkt het prima voor je.
Ik heb liever niet te veel klein want ik had in t verleden dan van die ticks. Ellendig, vooral als je ze pas laat opmerkt. Of erger, zoals typisch ik, als je enkel de master out hebt.

Ik heb liever niet te veel klein want ik had in t verleden dan van die ticks. Ellendig, vooral als je ze pas laat opmerkt. Of erger, zoals typisch ik, als je enkel de master out hebt.
En daarom ondervindt je die latency, 24/96 met goede buffer geeft je de laagste latency als je cpu dat goed vindt.

96 nog wel. Mijn bakjes hebben bijna vintage titels hoor 😎 ik vond het recent al sterk dat ze 48 wilden doen met zijn allen, dat durf ik nog maar recent proberen.

Overdubben is geen probleem, met synths, ik trek de zaak wel 10 12 25 msec naar voor of achter. Of lekker niet als dat gezelliger klinkt. Met vocals wel want t leidt af tijdens het lezen vd tekst, en dan hoor ik mezelf onzeker zingen. Ik doe trouwens niet vaak overdubs. En als ik t doe, doe ik het heel lomp en sleur ik de boel over t scherm naar ergens waar t hopelijk past. Om t dan vervolgens nog 20 keer ingezoomd n mmeter naar links or rechts te zetten. En dan (ja je mag me gerust uitlachen) moet je weten dat ik geen loop zone weet te maken in ableton, dus ik zit altijd weer te zoeken naar t moment waar ik zat te vlooien. Daar krijg ik n muishand van dus.

En hoe t wel zou moeten, ben ik, als de cursus t me al ooit leerde al deccenia vergeten.

Laatst gewijzigd:
96 nog wel. Mijn bakjes hebben bijna vintage titels hoor 😎 ik vond het recent al sterk dat ze 48 wilden doen met zijn allen, dat durf ik nog maar recent proberen.

Overdubben is geen probleem, met synths. Met vocals wel want t leid af tijdens het lezen vd tekst.
48 is prima voor tracking, maar als je een hybride setup zou draaien met hardware inserts en aux in ableton, dan zou ik wel onder de 3ms willen zitten. Misschien dat je processen op de vocal input kan bypassen als je gaat opnemen, wellicht dat dat nog iets kan schelen (ik ben geen ableton gebruiker).

O maar dat is onmogelijk hoor. Ik doe geen hybride. Ik neem t met sends op uit de mixer en polijst t in de daw. Dan n laagje zang. Meestal klaar erna. Beetje eq en fades, done. Super beperkt werkt. Knopen hakken. Mogelijkheden beperken.

Ik hebber wel eens ooit aan gedacht maar not gonna happen. Ik kan t eventueel terug door de mixer gooien

Maar dan moet ik alles herpatchen. Ooit eens gedaan voor dub.

Opgelost, na even te zoeken hoe dat kon met de MOTU zonk alle moed in mijn schoenen en dacht ik 'dit kost me een halve dag zoeken en vlooien, kutten in de instellingen op n computer, djeezus, dan kan ik net zo goed vst fan worden haha, not gonna happen, en dan zag ik dat de trim pots vd motu die crackles kunnen veroorzaken en die potjes niet t koop zijn. Dat was makkelijk: FUCK DAT

Dus even de mackie big knob omgerdraaid, de stereo headphone out vd tc helicon voicelive rack naar de big knob geprikt, DAW komt daar op toe. Hoofdtelefoon in de big knob, klaarrrr.

Mix volume kan ik gewoon met imac toetsenbord doen: zo kan de daw zachter of harder.

Dank allen voor mee te denken. Ik heb nu enkel weer n beetje n vervelend gevoel bij: die big nob i gekend om veel te kleuren, en de duurdere alternatieven hebben veel te weinig in en outputs (ik gebruik zelfs 2 big knobs die aan elkaar hangen voor al mijn monitoring wensen)

Ah ben blij dat 't verholpen is met n kabel te prikken.

Nogmaals dank allen om mee te denken.

Back