Big studio recordings ontleden.

Googol

Ouwe rot
Probeer een commercieel studio track te ontleden:
welke gear, welke studio, welk budget en natuurlijk welke/voor muziek.

Géén DAW of DAWless treat maar grote miljoenen kostende pro studio’s met met supersterren.
Vooral in de jaren 70 en 80 was het de golden age voor de BIG studio’s.

Wie weet nog hoe een 24 Ch analoge Studer recorder werk?
Hoe groot moest je tafel zijn 24ch? 48ch? meer? Wat kost een gemiddelde grote top studio (per uur)
De sfeer onder muziekanten en technici...etc, etc, etc...
Heeft er iemand nog verborgen verhalen over artiesten in de of hun studio?

Wie weet nog hoe een 24 Ch analoge Studer recorder werk?
Hoe groot moest je tafel zijn 24ch? 48ch? meer?
Deze?

20260514_192224.jpg

Is 56/4/4/2 genoeg?😉

Cheers,
Exo. :mega:

Heeft er iemand nog verborgen verhalen over artiesten in de of hun studio?
Youtube kan je alles vertellen, toets een belangrijke artiest of producer in met het woord recording er bij en je vindt van alles.
Volgens mij staat er in het leuke youtube docu's draadje al het een en ander.

Dat vinden gaat idd wel YT, internet... er genoeg te vinden...
Erover roddelen is weer iets anders. We (toen ik nog in een band zat)
waren met een Cd opnamen bezig en alles was net bij de overgang van ADAT tapes naar de digitale DA-88 van Tascam.
Oftewel de studio was net overgeschakeld van ADAT naar de digitale Tascam.
Natuurlijk bezitten ze een Studer maar die stond inmiddels te verstoffen.
Tja, ff een Studer aanzetten kost veel meer dan de video tapes van ADAT, lijkt me...

Da’s heel makkelijk! Tape wordt dan een thema. 🧐
Gewoon een oude analoge pro-tape productie zo van tape naar vinyl zonder énige vorm van een digitale interface.
Net als toen: AAA, ADD en DDD. Een puur analoge recordingsvorm die altijd blijf bestaan met pauzes.(hypes)
Een DAW is dus altijd DDD.... Klik! Aan...🤩

Wat kost eigenlijk een lege taperol en welke merken zijn er nog over? (TDK, BASEF etc)
Fijn, Vinyl is nooit weg geweest, de normale audio cassettetape daarintegen?
Hoewel:

Scherm­afbeelding 2026-06-23 om 15.11.34.png

Laatst gewijzigd:
Audiocassettes hebben een bescheiden comeback gemaakt en vinden zeker bij kleine / underground bandjes gretig aftrek (ik zie ze veel bij punk- en metalbandjes op de merchtafel liggen). Denk wel dat het een niche is vergeleken met vinyl, de geluidskwaliteit is beduidend minder dan zowel vinyl als CD en hét grote voordeel van vinyl, een mooie collectable item met grote coverart en gate folds en art books en andere exciters als gekleurde plaat etc, ontbreekt. Zelfs vele malen schraler nog dan een CD. Ik denk dan ook niet dat de cassette zo in de lift gaat raken als vinyl de afgelopen jaren.

Ik ben in de jaren 90 ooit begonnen met een Tascam 38. 8 sporen, 1 voor SMPTE sync met Cubase en een Midex. Koortjes en FX-samples op een Akai S1000 synchroon afspelen via midi en Cubase. Op de megtafel hadden we, dacht ik, 2 mono AUX send/returns. We gebruikten deze Tascam enkel voor demo's. De echte opnames werden in grotere studio's gemaakt tegen een uurtarief. Vraag me niet wat dat per uur toen kostte. Als ik me goed herinner, werd de demomaster op DCC of minidisc gezet.

1782220665860.png

Ik ben in de jaren 90 ooit begonnen met een Tascam 38. 8 sporen, 1 voor SMPTE sync met Cubase en een Midex. Koortjes en FX-samples op een Akai S1000 synchroon afspelen via midi en Cubase. Op de megtafel hadden we, dacht ik, 2 mono AUX send/returns. We gebruikten deze Tascam enkel voor demo's. De echte opnames werden in grotere studio's gemaakt tegen een uurtarief. Vraag me niet wat dat per uur toen kostte. Als ik me goed herinner, werd de demomaster op DCC of minidisc gezet.

Niet DAT? lijkt me sterk dat ze in een profi studio met DCC werkten, maar niets is uitgesloten uiteraard, was toen cutting edge :)

Wat koste toen een gemiddelde cassettebandje in de jaren ’80? 5 voor 10 gulden?
Géén 20 euro per bandje lijkt me...
Kan, dat lag aan de kwaliteit natuurlijk.
De bedragen voor de betere C90 cassettes zoals een Maxell XLS of een TDK SA-X betaalde ik zo'n 4 à 5 gulden per cassette, 20 euro is een krankzinnig bedrag

Denk wel dat het een niche is vergeleken met vinyl,
Vinyl kon toch iets niet wat tape wel kan: opnemen. Zowel van radio of met microfoon.
Geen directe glasplaat copy vinyls maar via. En bij analoogtape het copyeren van ruis, dus copyeren van ruis, veel ruis. en de Dolby a of b word ook gekopieerd met als gevolg dat je nummer steeds doffer ging klinken.(buiten de dropouts dan)

Vinyl kon toch iets niet wat tape wel kan: opnemen. Zowel van radio of met microfoon.
Ja, en cassettebandjes waren natuurlijk ideaal voor onderweg in de walkman, (mini)ghettoblaster of autostereo. Dat was de reden dat ik ze zelf ook gebruikte. Maar ik heb het altijd een slecht medium gevonden, de Minidisc die ik ergens aan het eind van de 90s kocht was een verademing (voordat deze overbodig werd door MP3 spelers en later smartphones). En die degradatie, de digitale compressie, zit inmiddels ook in een plugin en pedaal omdat mensen dat nu gaaf vinden.

Laatst gewijzigd:
Back