Big studio recordings ontleden.

Michael Jackson zong in de latere fase van zijn carrière nog amper live omdat hij te druk was met dansjes. Madonna kan geen 3 noten zingen zonder dat er 2 vals zijn. Zo zijn er nog wel wat.
MJ wisselde af. Hij zag zichzelf als danser en zanger, maar beiden tegelijk goed doen is niet mogelijk. Net zoals je beeldhouwer en schilder kan zijn, maar waarschijnlijk niet tegelijk. Dus per nummer koos hij waar de focus lag. Dat was vaak dans, dus dan was de zang playback. Of deels playback. Billie Jean bv, daar deed hij het tweede deel altijd live. Bij nummers waar de dans rustiger was, zong hij heel het nummer live. Sommige nummers zong hij altijd live, zoals human nature en andere rustigere songs. En hij had ook, zelfs wanneer hij niet live zong, vaak een microfoon open staan zodat hij zijn adlibs er nog door kon brengen.

Madonna heeft inderdaad niet altijd de superbe toonvastheid van MJ gehad. Bar slecht was het ook weer niet, anders zou Patrick Hernandez haar tu-tu-tutjes ook niet gehad moeten hebben. De ergste voorbeelden die je online tegenkomt zijn vaak situaties waar er bv iets met haar in-ears mis gaat. Haar beste vocale werk was er ten tijde van Frozen etc, omdat ze toen net uit Evita kwam en daar nogal wat zangles en -oefening gekregen had. Maar algemeen niet de beste zangeres van haar generatie neen.

Overigens, persoonlijk ben ik behoorlijk sterk tegenstander van playback in een live optreden, maar de visie van MJ hierin begrijp ik wel en hij zorgde ook voor balans in zijn optreden zodat mensen hem konden zien live dansen én live zingen, alleen niet altijd beiden tegelijk. Een optreden van een zanger waarin er in het geheel niet live gezongen wordt, daar krijg je mij niet voor uit mijn huis. Noem het dan ballet, want dat is het dan.

The Prodigy gebruikt ook een (toen) W-30 met samples onder z'n keys.
Hebben later toch een drummer toegevoegd zodat Howlett iets meer tijd over heeft voor de rest van zijn gear (live).
en volgens mij loopt daar geen tape mee (niet meer dan een click-track en dat was het.)

Tegenwoordig hebben ze ook een gitarist. Dit zou een recente opstelling van Liam's rig zijn. Ik ga ze eind dit jaar weer zien in de Ziggo :)

1782399396254.png

Oke, noten lezen? met breakbeat zeker?:)
Ik denk dat die stickers er meer op zitten om zichtbaar te zijn.
Tijdens zo’n concert is het donker, verschillende lichten en stroboscopen plus rook en weg zijn je toetsen.

én als je aan een clicktrack zit is improviseren ’n:

Laatst gewijzigd:
Hahaha, die stickers! Weet -ie na 40 jaar nog niet waar de noten zitten?? Of vallen er gaten in de kopkaas?
Hij heeft vanaf zijn jonge jaren pianoles gehad, dus de noten weet 'ie wel te vinden. Denk dat het markeringen zijn om bepaalde samples of sequences oid mee te triggeren.

Zou ik ook zeggen, als ik hem was. :D

De/een gitarist zat er trouwens half jaren '90 al bij. Had een VHS van ze (Electronic Punks) en die bevat live materiaal van tussen Jilted en FotL. Daarop staat een vrolijke Frans lekker mee te raggen op gitaar. Tevens tussenfase van het kapsel van Keith (staart eraf, maar nog niet de landingsbaan).

// edit: ahhh lache zeg...! Gevonden:

Laatst gewijzigd:
Denk dat het markeringen zijn om bepaalde samples of sequences oid mee te triggeren.
Ook toch knap hoor: Triggerdrumloops met een drummer syncen.

Ik heb ook stickers op mijn zwarte digitale synths gehad. Echt, je ziet geen reet meer. 3 witte planken met zwarte blokken.
Dan zijn de knopjes vaak zwart op zwart met vaak maar 1 lettje. Nou, dan ga je knoppen of toetsen bestickeren.

Back