Big studio recordings ontleden.

Ik had zelf een Philips DAT recorder waarvan de converter stuk ging (KASSA!)
Reparatie was duurder dan de machine zelf😱(gezegd: houd het maar)
Voor de eerste keer een leeningkje afgesloten (via een betaal actie 400 euro)
En een Sony minidisc recorder gekocht... die ik nog steeds bezit.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb ooit wel met DAT gewerkt op de academie en dat vond ik op zich wel een fijn ding. Maar voor mij destijds onbetaalbaar en in veel opzichten ook niet praktisch. De Minidisc was een goed alternatief voor mij. Ik heb de mijne ook nog steeds, ik heb ook nog een minidisc met hele oude muziek van mij die ik nog wil overzetten naar de computer want die heb ik verder nergens. Beiden zijn denk ik 20 jaar niet uit de kast geweest, behalve soms een testje of de Minidisc speler het nog doet. Toch eens doen.

-edit- Zojuist uit een doos getrokken, werkt nog steeds :)

Laatst gewijzigd:
Ja even kijken of ik een digitale connectie kan fixen, anders moet ik het met audio doen. Zo te zien alleen optical in, geen out.

Het werkt!
1782239670287.png

Da’s weer een andere deskundigheid. De meeste bands laten het liefs live, dat klopt.
kijk maar naar Queen en Bohemian Rhapsody, en dat choir stuk, doen ze dat live of loopt er een tape mee.
wanneer je het zo niet kan brengen op het podium val je door de mand...
Je kunt onwaarschijnlijke muziek creëer in de studio maar idd, live moet het uitvoerbaar zijn (en dat is repeteren 😵‍💫👍🏽)

Laatst gewijzigd:
Niet alleen Queen, maar ook andere bekende bands gebruikten opnames bij hun live optreden.
Volgens de search assistent:

Notable Bands​

Band NameDescription
The BeatlesStopped performing live and relied on studio recordings for their music.
The WhoUsed technology to bring studio recordings to life on stage.
Pink FloydIncorporated elaborate soundscapes and backing tracks in their performances.
GenesisUtilized tapes for complex arrangements, especially during their live shows.
YesEmployed tape recordings to recreate intricate musical compositions live.
David BowieUsed backing tracks to support his theatrical performances and complex songs.

Michael Jackson zong in de latere fase van zijn carrière nog amper live omdat hij te druk was met dansjes. Madonna kan geen 3 noten zingen zonder dat er 2 vals zijn. Zo zijn er nog wel wat.

Michael Jackson zong in de latere fase van zijn carrière nog amper live omdat hij te druk was met dansjes. Madonna kan geen 3 noten zingen zonder dat er 2 vals zijn. Zo zijn er nog wel wat.
Mmm… Dat is niet helemaal hetzelfde. Die 2 (en nog andere) gebruiken dan playback voor het belangrijkste deel (hun zang) van het geluid, terwijl de anderen het meer als aanvulling gebruiken.

Op die manier. Dan kun je denk ik bijna iedere New Wave / Synthpop act ooit toevoegen. Mijn jeugdhelden Tears for Fears waren zo afhankelijk van tape en prerecorded sequences dat hun complete liveset per seconde vast lag en totaal niet flexibel was. Dat waren ze zo beu dat ze bij het derde album flink zijn doorgeslagen naar live jams, met gevolg dat het album jarenlang vertraging opliep en voor die tijd astronomisch duur uitviel. Maar sindsdien zijn ze wel veel meer een 'echte' liveband geworden, zeker vandaag de dag.

Dat waren de ’70/’80 (TopPop) was playbacken heel gewoon.
ff met de muziek playbacken is goedkoper en dan een complete PA setup bouwen/betalen en live spelen voor een liedje.

Toch vind ik het een kunst om met een tape mee te lopen; één vingerzetting fout daar en...😵🥵
en als een eigen studio bezit (groot genoeg voor een band) is de verleiding “experimenteren" in de studio makkelijker dan repeteren (daar staan alle skils gelijk en is het alleen:”kan jij dit spelen?”)

Dat waren de ’70/’80 (TopPop) was playbacken heel gewoon.
ff met de muziek playbacken is goedkoper en dan een complete PA setup bouwen/betalen en live spelen voor een liedje.
In een tv-studio live spelen is nagenoeg onmogelijk. De acoustiek lijkt nergens op, en ze willen het publiek zo dicht mogelijk bij het podium, dus dan kan je daar moeilijk luidsprekers naast plaatsen. Bovendien zouden al die groepen dan moeten soundchecken. Dat kost teveel tijd/geld.
Je kan het natuurlijk aanpakken zoals in de programma’s van Jools Holland (BBC). Daar zit het publiek een behoorlijke eind van de groepen, en het wordt uitgezonden vanuit een oude theaterzaal.

Toch vind ik het een kunst om met een tape mee te lopen; één vingerzetting fout daar en...😵🥵
en als een eigen studio bezit (groot genoeg voor een band) is de verleiding “experimenteren" in de studio makkelijker dan repeteren (daar staan alle skils gelijk en is het alleen:”kan jij dit spelen?”)
Yep....dat klopt als een bus. Het heeft voor- en nadelen.

+ backing tracks in studiokwaliteit
+ clock master voor midi, video etc
+ indien je in-ear monitoring gebruikt: cues en clicktrack in je oortjes
+ de structuur ligt vast, en in combinatie met click en cues is het sowieso super handig tijdens repetities
- 1 foutje qua structuur, of backing tracks die dienst weigeren, en je bent klaar.`
- de structuur van een nummer ligt vast. Je kunt enkel aan het begin of het einde hiervan afwijken
- het is verleidelijk om (te) veel backing tracks te gebruiken waardoor je als band niet meer authentiek klinkt / als live band over komt
- je moet als muzikant superstrak kunnen spelen
- in-ear monitoring is, vind ik, een must met backing tracks
- technisch complexer

Wij zijn nog aan het leren qua backing tracks met ons 80s-liveproject. Technisch werkt het perfect, maar het is onverbiddelijk. Het vergt echt discipline, en gewenning. En je moet echt wel kunnen spelen.

Op die manier. Dan kun je denk ik bijna iedere New Wave / Synthpop act ooit toevoegen. Mijn jeugdhelden Tears for Fears waren zo afhankelijk van tape en prerecorded sequences dat hun complete liveset per seconde vast lag en totaal niet flexibel was. Dat waren ze zo beu dat ze bij het derde album flink zijn doorgeslagen naar live jams, met gevolg dat het album jarenlang vertraging opliep en voor die tijd astronomisch duur uitviel. Maar sindsdien zijn ze wel veel meer een 'echte' liveband geworden, zeker vandaag de dag.
TFF is sinds "The Seeds of Love" uit 1989 sowieso een serieuze liveband. Ik heb ze toen live gezien. De tijd van "Songs from the Big Chair"....dat weet ik niet. Maar die gasten kunnen echt wel spelen. Wij spelen met onze band "Shout", en daar lopen 2 drum- en percussiesamples mee (intro en core drumsample). Deze zijn zo kenmerkend voor het nummer dat het nergens meer naar klinkt als je ze weglaat als je met akoestische drums speelt. Maar TFF gebruikt deze samples ook live. En dat lijkt mij prima. Ik stoor mij daar niet aan. Verder proberen we zoveel mogelijk live te spelen, of te triggeren via toetsen of pads.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja, Seeds of Love was inderdaad het omslagpunt, met Oleta Adams en heel veel live (sessie) muzikanten. Laatste keer dat ik ze zag was in 2019 (Amsterdam én Antwerpen :D ), ook erg vet nog/weer. Helaas treden ze tegenwoordig alleen nog maar in de VS en vooral Vegas op.

Back