Fraude op dit forum

Wellicht ten overvloede maar geld overmaken zonder kopersbescherming blijft in veel gevallen een risico. Bij Paypal kun je dit voor 3,4% afkopen door niet voor family&friends te kiezen.

Inmiddels zijn er al wat maatregelen genomen waaronder een massale password reset van te inactieve leden. Het blijft een afweging tussen veiligheid en gebruikersvriendelijkheid. Veiligheid geven we nu meer voorrang. Dat betekent mogelijk ongemak en meer werk voor ons. In ieder geval is het zaak dat iedereen waakzaam blijft en ons bij twijfel een seintje geeft.
Is er een manier om terugkerende oude leden tijdelijk te weren van de marktplaats, bijv door een minimum reguliere berichten in te stellen oid?

Alle oude inactieve leden die weer actief willen worden laten betalen met een iDEAL betaling, zodat ze geverifieerd worden dmv bank? Net zoals bij Amazon prime, Videoland etc?

Dat vind ik wel ver gaan. Passwords van inactieve leden resetten lijkt me voldoende toch? Dan kan niemand een oud account gebruiken zonder het het oorspronkelijke emailadres.

Tenzij de mail Is gehacked, en je een mailtje krijgt met de reset link, dan kun je als kwaadwillende meteen je gang gaan ;)

Maargoed, hoeveel zullen dat er zijn

Het voegt wel weer een drempel toe, net als 2FA. Waterdicht is moeilijk, maar 30% waterafstotend is altijd nog beter dan 0%.

En als het forum wordt gehackt hebben ze je persoonlijke en bancaire gegevens. Nee dank je.

Dat vind ik wel ver gaan. Passwords van inactieve leden resetten lijkt me voldoende toch? Dan kan niemand een oud account gebruiken zonder het het oorspronkelijke emailadres.
Emailadressen veranderen in de loop van de tijd. Ik vind een IDEAL betaling van €1,00 wel slim eigenlijk.

Ik zou zelf nooit geld overmaken om mijn account te 'unlocken' (ik zou het niet vertrouwen en misschien maak ik wel geen gebruik van de marktplaats waardoor er ook nog eens 0 relevantie is) dus mij zou je in zo'n geval kwijt zijn.

En als het forum wordt gehackt hebben ze je persoonlijke en bancaire gegevens. Nee dank je.
Nee, dat zit dan in het iDEAL account van SF, Mollie of whatever…

Emailadressen veranderen in de loop van de tijd. Ik vind een IDEAL betaling van €1,00 wel slim eigenlijk.
Of 0,10 of 0,35 om de kosten te dekken. T gaat dus niet om t bedrag, maar om t feit dat je via een rekening te achterhalen bent, en dus moeilijker kan scammen. Moet je weer een junk regelen die nog een bankrekening heeft etc.

Ik zou zelf nooit geld overmaken om mijn account te 'unlocken' (ik zou het niet vertrouwen en misschien maak ik wel geen gebruik van de marktplaats waardoor er ook nog eens 0 relevantie is) dus mij zou je in zo'n geval kwijt zijn.
Loopt allemaal via iDEAL/ wero, dus wat is er te wantrouwen, bij Netflix /prime 1e maand gratis doe je dat ook . 1 ct om te verifiëren dat je Echt bent, en niet elke maand een nieuw account met mailadres maakt om gratis mee te liften.

Maargoed, ik gooi ook maar een balletje op

Je mag het ook zien als donatie voor het forum dat al jouw posts zo lang heeft bewaard.

Nou ja, donaties staan er los van want die heb ik al eens gedaan. Maar dat is op vrijwillige basis.

Als jij een jaar of langer niet op een forum bent geweest en je wilt inloggen en je komt voor een paywall dan is je eerste reactie toch 'wtf', of niet dan? Ik heb zoiets ook nog nooit op een ander forum gezien. Waarschijnlijk zou ik rechtsomkeert maken of een nieuwe account aanmaken. Of moeten die ook hun rekeningnummer verifieren? Lijkt me niet bevorderlijk voor de nieuwe aanwas. Dan hebben we ook nog de ProgHeads van deze wereld die principieel geen geld overmaken via internet, ongeacht wat het is.

De vergelijking met een abonnement of iets dergelijks gaat mank omdat dat per definitie al een betaalde dienst is, dus dan is een check veel logischer. Er zullen heel veel leden zijn die nooit 1 transactie via SF hebben gedaan en dat misschien ook helemaal niet van plan zijn. En voor zover er persoonlijke gegevens beschikbaar komen zit je ook nog eens met AVG. Daarnaast moet je je afvragen of zulke draconische maatregelen in verhouding staan tot het probleem, want we hebben het over een incident en geen structurele rot volgens mij.

Laatst gewijzigd:
Alle oude inactieve leden die weer actief willen worden laten betalen met een iDEAL betaling, zodat ze geverifieerd worden dmv bank? Net zoals bij Amazon prime, Videoland etc?
Je bent makkelijk tienduizenden euros kwijt om zo'n koppeling op te zetten, lijkt me een lastige business case voor SF.

Kunnen we niet elk x aantal maanden nieuwe paswoorden afdwingen voor alle leden? En die moeten dan voldoen aan voldoende tekens hoofdletter leesteken en pakweg 8 karakters of meer? Kleine moeite, houdt ons scherp ook

Zing allemaal mee:
2FA, 2FA, 2FA

99.9% van de compromised accounts heeft geen 2FA aan staan (bron: Microsoft). Zelfs met het meest brakke wachtwoord maak je het de aanvaller dusdanig veel moeilijker dat ze liever een ander slachtoffer zoeken. Iedere x maanden je wachtwoord vernieuwen ervaart men vaak als super-irritant, en is ook een beetje achterhaald. Beter één uniek (en lang) wachtwoord plus 2FA. Of passkey-support! 👌

Synthforum heeft gewoon 2FA ingebouwd, maar het is niet verplicht. Inloggen hoeft sowieso helemaal niet vaak hier (zodra je apparaat vertrouwd is), dus die extra code is een kleine moeite, zeker met een moderne wachtwoordmanager.

@ishi: Als 2FA verplicht wordt gemaakt op dit forum (of in ieder geval om iets in MP Aanbod te kunnen zetten), dan is de kans op account takeover (ATO) minimaal en daarmee de kans op fraude veel lager. Tenzij leden elkaar gaan oplichten natuurlijk. :duivels: Fraudeurs kunnen natuurlijk altijd zelf een nieuwe account aanmaken, maar dan kunnen ze zich niet verschuilen achter een oude account en mail-adres van iemand anders.

Laatst gewijzigd:
Zing maar:
2FA, nee
ik zou pas hysterisch gaan rondrennen als er nog wat gevallen naar boven komen, het is pas de eerste keer voor zover ik begrijp.
ik heb alle vertrouwen in de mods, die reageren uiterst bekwaam en bedachtzaam in haast alle gevallen waar het nodig is.
2fa is zo freakin lastig... (zij die willen: zet maar gerust aan dan)
ik kom hier alleen voor informatie, nieuwigheden die ik zelf misschien zou missen en wat gebabbel. (ver)kopen is voor mij niet zo belangrijk.

Zing maar:
2FA, nee
ik zou pas hysterisch gaan rondrennen als er nog wat gevallen naar boven komen, het is pas de eerste keer voor zover ik begrijp.
ik heb alle vertrouwen in de mods, die reageren uiterst bekwaam en bedachtzaam in haast alle gevallen waar het nodig is.
2fa is zo freakin lastig... (zij die willen: zet maar gerust aan dan)
ik kom hier alleen voor informatie, nieuwigheden die ik zelf misschien zou missen en wat gebabbel. (ver)kopen is voor mij niet zo belangrijk.
De reactie van de mods - hoe goed die ook is - kan pas ná de fraude en de melding ervan komen. Het leed heeft dan al plaatsgevonden en iemand is zijn/haar geld al kwijt. Het enige wat op dit forum fraude kan voorkomen zijn preventieve maatregelen (mede omdat de transacties buiten dit platform lopen) zoals het adequaat reageren op meldingen van verdacht gedrag (dit gebeurt al) en het opschroeven van de intrinsieke beveiliging. In dit geval zou 2FA op de gehackte account vrijwel zeker deze oplichting voorkomen hebben. Of in ieder geval via die account, want we weten natuurlijk niet hoeveel andere accounts al gecompromitteerd zijn. Als fraudeurs merken dat ze op dit forum succesvol kunnen zijn, dan zijn ze helaas opportunistisch genoeg om terug te keren.

Sowieso maakt het een fraudeur niet uit of je persoonlijk nu interesse hebt in (ver)kopen of niet, als ie maar bij je account geraakt. En als het kan eentje met veel positieve reviews.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Pim
Back