Zaagtand vs Ramp

MarcT

Nieuwkomer
Ik heb het forum doorzocht, maar niet het antwoord gevonden.

Kan iemand mij het verschil tussen een zaagtandgolf en een rampgolf laten horen, of uitleggen hoe je dit verschil aan het licht kunt brengen. Misschien een link naar YT ?
Ik heb zelf de Roland Fantom EX. Bij de Zen-core kun je beide golven kiezen, maar ik hoor geen verschil.

Ramp is omhoog /|
Saw is omlaag |\

Ramp is dus omgekeerde zaagtand. Bij LFO is het verschil duidelijk hoorbaar want precies omgekeerde effect. Zet hem op pitch en zaag begint hoog en gaat dan omlaag (springt dan weer omhoog etc.), bij een ramp begint het geluid laag en gaat omhoog. Bij audio is het vanwege de snelheid denk ik lastiger te horen, voor zover het al mogelijk is.

Je hoort ook geen verschil want dat is er (voor je oren) niet, behalve als je het visualiseert, of als je twee golven met omgekeerde vorm bij elkaar optelt.

Audacity heeft een generator voor basic waveforms, die kan je gebruiken.

Een zaagtandgolf is een rampgolf. De omgekeerde versie is.. mja een omgekeerde rampgolf, of een geïnverteerde rampgolf. Of een omgekeerde zaagtandgolf.
In handleidingen en forums wordt het nogal eens doorelkaar gehaald :P

We kunnen het verschil tussen een zaagtand en een omgekeerde zaagtand niet horen, omdat ons oor richting van fase niet kan horen. Onder de grafiek van een zaagtand zit in beide richtingen dezelfde oppervlakte, dus de harmonische inhoud is hetzelfde.

Definitie van "ramp" is hoogteverschil, een triangle "rampt" ook. Maar we bedoelen er meestal een saw mee.

Een zaagtandgolf is een rampgolf. De omgekeerde versie is.. mja een omgekeerde rampgolf, of een geïnverteerde rampgolf. Of een omgekeerde zaagtandgolf.
In handleidingen en forums wordt het nogal eens doorelkaar gehaald :P
Ja, het is inderdaad niet erg eenduidig allemaal.

1781883464815.png

Ja dankje. Maar ik weet wel wat een zaagtand- of een ramp-golf is, maar ik vroeg me af wat het verscil in geluid is, of eigenlijk... waarom zit het als een keuze op een synth, als er toch geen verschil in geluid is ?

Wiskundig gesproken is een ramp-functie niet periodiek en dus ook geen golf. Wat staat er precies op die synth? En heeft de handleiding er ook iets over te melden?

Ja dankje. Maar ik weet wel wat een zaagtand- of een ramp-golf is, maar ik vroeg me af wat het verscil in geluid is, of eigenlijk... waarom zit het als een keuze op een synth, als er toch geen verschil in geluid is ?
Bij LFO's heeft het zin, kunnen die oscs heel laag en als modulatiebron dienen? Wellicht dat het bij audiorates nog effect heeft bij oscillator sync, ringmod en/of FM?

Je hoort het verschil met name als je een ramp en zaagtand combineert in unison en ze gaat ontstemmen van elkaar. Heeft compleet andere karakteristieken in fase verschuiving.

idd ja .. met dezelfde startphase tellen ze tegen elkaar weg. Maar individueel is er geen veschil in klank. :)

Wiskundig gesproken is een ramp-functie niet periodiek en dus ook geen golf. Wat staat er precies op die synth? En heeft de handleiding er ook iets over te melden?

Dit is uit de handleiding.

1781893158489.png

Haha... daar kun je het mee doen. Wat bijvoorbeeld de variatie is bij tri2 en tri3 weet ook niemand...

Als je wilt weten wat er nu echt voor golfvormen uitkomen, gooi ze dan eens door een analyzer zoals MOscilloscope van Melda.

Zo'n variatie zal expres wat "lelijker" gemaakt zijn. Het karakter van veel synths zit hem in het feit dat ze juist geen perfecte golfvormen produceren, zeker vroeger was dat ook een gevolg van niet-perfecte electronische circuits.

Laatst gewijzigd:
Ik heb er inmiddels ook een paar boeken op nageslagen maar daarin worden de termen ramp wave en sawtooth wave ook door elkaar gebruikt. Die terminologie is in synth-land kennelijk een warboel. Heb je een oscilloscoop waarop je die golfvormen van je synth zelf kunt bekijken?

Huh? Waarop baseer je dat het niet periodiek is? De periode is de lengte van de golf voordat het zich gaat herhalen. Vergeet ook niet dat je deze golven kunt samenstellen uit sinusoïdale golven.

Dat baseer ik op de wiskundige definitie van de ramp-functie. Zie: Ramp function - Wikipedia

Die functie gaat zich nooit herhalen en is dus ook niet periodiek. De zaagtand-functie is wel periodiek.

Back