Zaagtand vs Ramp

Op de Oberheim Xpander zitten ramps als extra 'vertraging' voor bv LFO's.

Last edited by a moderator:
Deze discussie maakte dat ik mijn Poly D weer even voor de dag heb gehaald.
Oscilatoren 1 tm 3 hebben dezelfde zaagtand (of ramp net hoe je het bekijkt).
Oscilator 4 heeft ook de negatieve daarvan. Voornamelijk bedoeld om deze als lfo te gebruiken voor modulatie.

Wanneer ik deze als geluidsbron gebruik dan is er voor het gehoor geen verschil tussen deze twee vormen.
Maar waneer ik b.v. osc 3 en 4 combineer met tegengestelde golfvorm dan hoor je dat zij elkaar op bepaalde punten versterken en verzwakken.

Attachments

• 1781952551078789724335436241892.jpg
    1781952551078789724335436241892.jpg
    199,5 KB · Bekeken: 21
Laat [imath] U = \mathrm{z}(\omega t) [/imath] een zaagtand-golf zijn. En [imath] U' = \mathrm{z}(\omega t \, + \, \varphi) [/imath] een in fase verschoven variant daarvan met [imath] \varphi \neq k \pi [/imath]. Dan zullen U en U' op ongelijke tijdstippen discontinuïteiten (of praktisch gesproken "scherpe knikken") vertonen, die ook alle in het som-signaal U + U' zullen terugkeren. Het som-signaal U + U' zal dus inderdaad een ander karakter dan U of U' hebben.

Ik wilde er ook even mee experimenteren:)
Hier 2 zaagtand-golven met lichte fase verschuiving waarvan ik van 1 zaagtand de polariteit verander.

Volgens mij is het heel simpel. Ramp is maar een naam voor omgekeerde zaagtand. Voeg je ramp en saw samen, krijg je PWM en meer naarmate je de oscillatoren meer ontstemt.

Als je wilt weten wat er nu echt voor golfvormen uitkomen, gooi ze dan eens door een analyzer zoals MOscilloscope van Melda.

Zo'n variatie zal expres wat "lelijker" gemaakt zijn. Het karakter van veel synths zit hem in het feit dat ze juist geen perfecte golfvormen produceren, zeker vroeger was dat ook een gevolg van niet-perfecte electronische circuits.
Ja inderdaad. Goed idee. Ik heb Signalizer gebruikt. Een paar opmerkelijke vondsten:
De saw van de System-8 en de JD-XA Analoog zijn dus gewoon ramps. De Fantom maakt inderdaad een saw (maar je hoort geen verschil).
De System-8 en de JD-XA Analoog zijn bijzonder overeenkomstig bij alle standaard gloven.
Het verschil tussen TRI1, 2 en 3 op de Fantom is een heel klein kronkeltje in de golf. Ook met het filter helemaal open nauwelijk hoorbaar. Zeker niet in de mix.
De Juno-saw op de Fantom is volgens mij gewoon een saw en square tegelijkertijd (wat de Juno-106 ook kon)

Nou... thanks voor de goede raad :)

Heb je ook de plaatjes? Aangezien de terminologie met saws en ramps een warboel is, maken plaatsjes duidelijker wat er precies aan signalen uit komt.

Er is geen verschil hoorbaar tussen de op zichzelf staande ramp/saw golven net zoals er ook geen verschil te horen is tussen twee sinussen 180 graden in fase tov elkaar gedraaid zodra je ze 1 voor 1 hoort. Dit komt idd door het eerder uitgelegde onvermogen van onze oren om die fase van een op zichzelf staande golf te horen. Ga je mixen, dan heeft dit wel degelijk invloed. Daarom denk ik ook dat je die keuze hebt in je synth.

Heb je ook de plaatjes? Aangezien de terminologie met saws en ramps een warboel is, maken plaatsjes duidelijker wat er precies aan signalen uit komt.
Nou ok. Komtie dan. Alle basisvormen van de Fantom, JD-XA en System-8, met filter helemaal open, resonantie op 0, en andere parameters zoals Fat, Colour en Drive ook op 0. Alle effecten er af.

Zen-Core VA Saw
Zen-Core VA Saw.jpg

Zen-Core VA Square
Zen-Core VA Square.jpg

Zen-Core VA Triangle
Zen-Core VA Triangle.jpg

Zen-Core VA Ramp
Zen-Core VA Ramp.jpg

Zen-Core VA Sinus
Zen-Core VA Sinus.jpg

Zen-Core VA Juno
Zen-Core VA Juno.jpg

Zen-Core VA Triangle2
Zen-Core VA Triangle2.jpg

Zen-Core VA Triangle3
Zen-Core VA Triangle3.jpg

Zen-Core VA Sinus2
Zen-Core VA Sinus2.jpg

JD-XA Analoog Saw
JD-XA Analog Saw.jpg

JD-XA Analoog Square
JD-XA Analog Square.jpg

JD-XA Analoog Triangle
JD-XA Analog Triangle.jpg

JD-XA Analoog Sinus
JD-XA Analog Sinus.jpg

System-8 ACB Saw
System-8 ACB Saw.jpg

System-8 ACB Square
System-8 ACB Square.jpg

System-8 ACB Triangle
System-8 ACB Trianlge.jpg

Nou ok. Komtie dan. Alle basisvormen van de Fantom, JD-XA en System-8, met filter helemaal open, resonantie op 0, en andere parameters zoals Fat, Colour en Drive ook op 0. Alle effecten er af.

Mooi! De meeste zijn zoals je zou verwachten. Maar dat met een "ramp-wave" onderstaande wordt bedoeld had ik nooit kunnen verzinnen:

Zen-Core VA Ramp
Zen-Core VA Ramp.jpg

En de volgende twee zijn kennelijk sterk vervormde sinus- en blokgolven:

JD-XA Analoog Sinus

JD-XA Analog Sinus.jpg

Er is geen verschil hoorbaar tussen de op zichzelf staande ramp/saw golven net zoals er ook geen verschil te horen is tussen twee sinussen 180 graden in fase tov elkaar gedraaid zodra je ze 1 voor 1 hoort. Dit komt idd door het eerder uitgelegde onvermogen van onze oren om die fase van een op zichzelf staande golf te horen. Ga je mixen, dan heeft dit wel degelijk invloed. Daarom denk ik ook dat je die keuze hebt in je synth.
Die keuze is ook heel relevant als de betreffende oscillator een LFO is/als LFO kan dienen.

Niet om aan te sin

Back