jserle
JS Jacques Serle
Een ramp is geen ramp maar een helling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sorry, ik had niet begrepen dat jouw opmerking over periodiciteit specifiek over de ramp-functie ging.Dat baseer ik op de wiskundige definitie van de ramp-functie. Zie: Ramp function - Wikipedia
Die functie gaat zich nooit herhalen en is dus ook niet periodiek. De zaagtand-functie is wel periodiek.
Ja inderdaad. Goed idee. Ik heb Signalizer gebruikt. Een paar opmerkelijke vondsten:Als je wilt weten wat er nu echt voor golfvormen uitkomen, gooi ze dan eens door een analyzer zoals MOscilloscope van Melda.
Zo'n variatie zal expres wat "lelijker" gemaakt zijn. Het karakter van veel synths zit hem in het feit dat ze juist geen perfecte golfvormen produceren, zeker vroeger was dat ook een gevolg van niet-perfecte electronische circuits.

Nou ok. Komtie dan. Alle basisvormen van de Fantom, JD-XA en System-8, met filter helemaal open, resonantie op 0, en andere parameters zoals Fat, Colour en Drive ook op 0. Alle effecten er af.Heb je ook de plaatjes? Aangezien de terminologie met saws en ramps een warboel is, maken plaatsjes duidelijker wat er precies aan signalen uit komt.
Nou ok. Komtie dan. Alle basisvormen van de Fantom, JD-XA en System-8, met filter helemaal open, resonantie op 0, en andere parameters zoals Fat, Colour en Drive ook op 0. Alle effecten er af.
Zen-Core VA Ramp
![]()
JD-XA Analoog Sinus
![]()
Die keuze is ook heel relevant als de betreffende oscillator een LFO is/als LFO kan dienen.Er is geen verschil hoorbaar tussen de op zichzelf staande ramp/saw golven net zoals er ook geen verschil te horen is tussen twee sinussen 180 graden in fase tov elkaar gedraaid zodra je ze 1 voor 1 hoort. Dit komt idd door het eerder uitgelegde onvermogen van onze oren om die fase van een op zichzelf staande golf te horen. Ga je mixen, dan heeft dit wel degelijk invloed. Daarom denk ik ook dat je die keuze hebt in je synth.
Oh jee, een inconsistentie in nomenclatuur, daar ga ik dure woorden aan vuil maken!