Zaagtand vs Ramp

Dit is in elk geval geen omgekeerde zaagtand:

Zen-Core VA Ramp
Zen-Core VA Ramp.jpg

En in de boeken worden de termen zaagtand en ramp door elkaar gebruikt. Wie heeft er dan gelijk? De terminologie in synth-land wat dit betreft is een rommeltje.

Nee, een sawtooth is een ramp golfvorm en een inverted of reverse sawtooth is een ramp golfvorm. In Engeland heb je een ramp nodig om de boot op te rijden en eentje om de boot af te rijden

En een driehoeksgolf? Is dat ook een rampgolf?

Laatst gewijzigd:
INderdaad , een ramp wave is eigenlijk een upwards saw wave gaande van 0-1 dus unipolar.
Deze ramp wordt gebruikt om in een linear fashion de index points van een wave of wavetable te lezen , of een eender welke array
Of men neme de sinus functie van de ramp je hebt een sine wave (afhankelijk van hoe de sine functin is gescaled )
Je kan de ramp lekker vervormen met square root en pow function = phase distortion
Andere benaming : phasor

En de volgende twee zijn kennelijk sterk vervormde sinus- en blokgolven:
Die Juno golfvorm wordt ook vaak PWM Saw genoemd. Je kunt deze onder andere krijgen als je het minimum neemt van een saw wave en een square wave op een octaaf hoger.
Met de PWM van die square kan je dan de golf vorm moduleren. Sommigen verwarren de klank met de super saw.

De pwm saw in de Alpha Juno is een belangrijk onderdeel van de "Hoover" sound. Er zijn tegenwoordig ook eurorack modules waar deze golf standaard al in zit, zoals de WMD Legion, ALM MCO, Apollo view ALLSCILLATOR.

Deze ramp wordt gebruikt om in een linear fashion de index points van een wave of wavetable te lezen , of een eender welke array
Ik gebruik een saw lfo die het startpunt and een sample moduleert. Daarmee kan ik op de SP16 lange loops maken.

Ik vroeg in het politiebureau of ze ook een inverse saw hadden voor rolstoelgebruikers, en nu zit ik al 3 uur in een verhoorruimte.

Back