Interface Magazine stopt per direct

Schermafbeelding 2026-06-19 om 13.10.44.png

Gister viel een brief op mijn deurmat, met de volgende tekst:

"Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het tijdschrift Interface niet langer zal verschijnen. Het laatste nummer dat is uitgekomen, is nummer 274, begin april. Ondanks onze trouwe lezers is het de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om het blad draaiende te houden. De ontwikkelingen in de muziekindustrie en de veranderende tijden hebben ons uiteindelijk tot dit moeilijke besluit gebracht.

Wij vinden het bijzonder jammer dat we na meer dan 30 jaar een einde moeten maken aan Interface. We willen u hartelijk bedanken voor uw steun en betrokkenheid in al die jaren.
"

Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Ik ben al jaren lid van Interface en ook nog het enige tijdschrift die ik hard-copy lees.

Toch een hele grote dank aan alle betrokkenen.

De website blijft wel in de lucht.

Dat was vroeger zo genieten als er weer een nieuwe interface in de schappen lag, of die andere (waar ik de naam van vergeten ben...)

Zo zag ik in 1997 of zo de JP-8000, mijn droomsynth... En nu, zijn we een kleine 30 jaar verder... Onwerkelijk...

De JP-8000 staat al enige jaren, symbolisch bij mijn vriendin onder een kleed... Dat is het laatste dat ik ooit terug meeneem...
Dus is ie blijven staan als een soort van bevestiging van onze relatie...

Wat vliegt, vliegt de tijd!!!

Waren ze ook al niet onderdeel van een aantal bladen dat een paar jaar geleden viel maar op het laatste nippertje toch weer een doorstart maakte? Ik heb de Interface nooit gelezen, dus voel er niet echt iets bij. Las destijds wel regelmatig Future Music en SOS op papier, maar sinds al het synthnieuws op internet komt en Youtube meteen demo's heeft, vind ik muziekbladen niet meer zo interessant. Net als met games.

In het eerste decennium van deze eeuw kocht ik regelmatig de Interface of Future Music en hebben beide bladen niet zelden een rol gespeeld in de te maken keuzes voor instrumenten (o.a. de CS6X, de eerste echte synth die ik kocht).
De meegeleverde CD's met daarop demo's en allerhande aardigheden waren een fijne aanvulling op de artikelen, maar door het aanbod op internet hebben bladen als dit voor mij hun relevatie verloren.

Ik snap de gevoelens van weemoed, maar ik snap ook waarom het stopt.

ik ben jarenlang lid geweest indertijd toen het timestretchen net begon zeg maar en men het geweldig vond dat men op een laptop een volledige track kon maken zonder vertraging of hickups.
Ik dacht dat ze een paar jaar terug al gestopt waren maar zoals @Nap verteld hebben ze dus toch nog een doorstart gemaakt al las ik het blad al jaren niet meer, vroeger toen internet pas begon had je al die informatie niet online die je nu al jaren wel hebt.

Ik vond de inhoud van interface altijd net even iets te mager, maar de artikelen zelf waren wel top. Ook de reviews van idd Rude66.

SOS koop ik alleen als ik op vakantie ga, de prijs tegenwoordig is vrij pittig, en met een digitaal abo kan ik netzogoed andere online dingen lezen.

Maargoed, ik denk dat sowieso het geschreven synth thema vervangen is door youtube.

In de 90's las ik eerst de Midi & Recording en later werd dat Interface Magazine. Veel plezier mee gehad en toch best veel nuttigs van opgestoken. In de 00's m'n abonnement opgezegd omdat ik alle informatie van het internet kon halen. Ik was dit blad aardig uit het oog verloren, maar ik kijk er van op dat ze nog zolang door zijn blijven gaan.

Interface deed me een boel kopen. Ik heb t abo dan ook maar gestopt, vele jaren terug ;)
Op een bepaald moment wist ik dat ik niet zo van nieuwe synths enz hou en software, dus had ik er weinig aan. Ik weet niet of ik ze nog heb of ze allen naar t oud papier gingen.
Maar @Freakydile een jp8000 zou ik nooit onder mijn vrouw haar kleed durven verbergen hoor, daar komt instant herrie van 8o)

Jammer ik jou wel van bladeren al koop ik het nu maar af en toe. Vroeger altijd standaard iedere maand de future music, interface en als het budget het toeliet de sound on sound.

Kijken naar plaatjes van studio’s en spullen die ik nooit kon betalen, en dromen maar. Mooie tijden

Waren ze ook al niet onderdeel van een aantal bladen dat een paar jaar geleden viel maar op het laatste nippertje toch weer een doorstart maakte?

Klopt, zie deze thread. Ze zijn doorgestart onder dezelfde eigenaren. Is dus toch niet gelukt. Benieuwd of hun andere bladen als Slagwerkkrant, Gitarist, Bassist, het wel redden.

oh da's erg jammer. Ik kreeg het blad altijd gratis opgestuurd omdat ik voor De Bassist schrijf. Zo ook het blad de Gitarist. Maar Interface heb ik altijd met de meeste plezier gelezen van alle bladen. Das wel balen zeg! Bladen hebben het kennelijk moeilijk door alle social media. Maar ik vind een fysiek blad altijd nog het leukst. Een magazine op internet lezen vind ik niks.

Ik heb zelfs nog een keer met een artikel in de Interface gestaan. Daarvoor vertaalde ik voor Future Music, begin 2000. Ruud Lekx aka Rude 66 schreef altijd goede reviews 👌
Ik stond er ook een keer in. 3e prijs gewonnen met een contest. Toen werd ik nog veelbelovende producer genoemd. Nou, daar is dus geen ene hol van terechtgekomen 🤣. Eens kijken of ik die nog ergens heb liggen ;)

Vond t we een leuk blad, maar wakkerde gas aan, dus mee gestopt om te lezen. Ojee. Ik ben dus t probleem :/

Vond t we een leuk blad, maar wakkerde gas aan, dus mee gestopt om te lezen. Ojee. Ik ben dus t probleem :/

Ze hadden ook echt wel goede schrijvers, maar ook beduidend mindere. Er staat nu een test uit het blad op de site:

Interface.nl test: 4 virtuele Prophets - Wil de ware Prophet opstaan?

Vervolgens concluderen ze dat ze alle 4 goed zijn voor hun eigen situatie. Ja, duh 🙄 Daar koop ik geen tijdschrift voor. Vroeger trouwens wel voor de cd met gratis software en samples die erbij zat, maar dat is al heel lang verschoven naar online. Die Studio Masterclass-video's van Future Music waren ook altijd om te smullen.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Jammer dat dit soort bladen verdwijnen. Maar eerlijk is eerlijk, vaak pakte ik hem in de boekhandel, nam een vlugge blik en legde hem terug.

Juist, dat herinner ik me ook: soms wil je gewoon weten of iets ok is of niet, en zo van die reviews die alles prijzen heb je niks aan. Of zelfs geen mening, enkel de functies enz beschrijven, tja.
Ik kocht mijn 1e synth na een review te lezen in een blad en het was een rot kreng, de arturia mini brute, dik geprezen in n magazine, wie weet was t interface zelfs... jakkie wat klinkt die kut die filter, 1e die er terug uit ging. Sindsdien meed ik alle arturia synths hehe

Back