Interface Magazine stopt per direct

Schermafbeelding 2026-06-19 om 13.10.44.png

Gister viel een brief op mijn deurmat, met de volgende tekst:

"Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het tijdschrift Interface niet langer zal verschijnen. Het laatste nummer dat is uitgekomen, is nummer 274, begin april. Ondanks onze trouwe lezers is het de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om het blad draaiende te houden. De ontwikkelingen in de muziekindustrie en de veranderende tijden hebben ons uiteindelijk tot dit moeilijke besluit gebracht.

Wij vinden het bijzonder jammer dat we na meer dan 30 jaar een einde moeten maken aan Interface. We willen u hartelijk bedanken voor uw steun en betrokkenheid in al die jaren.
"

Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Ik ben al jaren lid van Interface en ook nog het enige tijdschrift die ik hard-copy lees.

Toch een hele grote dank aan alle betrokkenen.

De website blijft wel in de lucht.

Als je de reclame er uit trekt komt t ware beestje boven

Jammer, was wel een aardig tijdschrift.
Er stonden soms best goede artikelen in, maar de product reviews waren wat mij betreft te gekleurd.

ik heb nog een abonnement verlengd in januari voor 2 jaar.... =(

Ik ben 40 jaar (sic!) een trouwe abonnee geweest. Heb het blad altijd graag gelezen, zeer deskundige artikelen. Heel jammer dat het nu stopt. Wel heel abrupt. Mijn abonnement liep nog ....

Jammer, leuk tijdschrift. In het verleden weleens gekocht. Eveneens SOS, maar dat vind ik te prijzig.

Ze stoppen er zelf mee, geen faillissement toch?

Ik vind ze weer enorm uitblinken in slechte communicatie, net als bij dat bijna faillissement. Op hun site staat helemaal niets. Ik neem aan dat abonnees ook gaan googelen en dan kom je bij SF uit en niet bij de uitgever zelf. Echt vreemd.

Lijkt me trouwens ook dat je gewoon je geld terugkrijgt, als ze zelf stoppen. Maar leg dat dan even uit!

dure grap ?
75€

Heb ook de mail gekregen, als alternatief geven ze:

Als abonnee van Interface had je wellicht nog één of meer edities van het magazine tegoed binnen je abonnement. We willen dat vanuit de nieuwe uitgeverij graag compenseren door hetzelfde aantal edities op een van de magazines aan te bieden, zonder verdere verplichtingen!

Als je van dit aanbod gebruik wilt maken, stuur dan een mail naar abo@interface.nl en vermeld de volgende gegevens:

JA, ik wil de resterende edities van mijn abonnement ontvangen van een van de volgende titels:

O Gitarist

O Slagwerkkrant

O De Bassist
Maak een keuze uit bovenstaande titels.
En vermeld daarbij je NAAM en VOLLEDIG ADRES.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik ben geen drummer, gitarist, of bassist, ik speel met moeite op de keys ;-). dus dat aanbod is niks waard! gewoon geld retourneren zou beter zijn, maar daar zal niks van voort komen vrees ik.

Too bad.

Ik had een abonnement tig jaar geleden. En op een gegeven moment ben ik gaan tellen hoeveel bladzijden advertenties waren en hoeveel reviews. Het was half om half en de meeste artikelen liepen 2-3 maand achter de feiten aan, dus ja, opgezegd.

-C-

Ik vind ze weer enorm uitblinken in slechte communicatie, net als bij dat bijna faillissement.
Hoezo "bijna faillissement", de boel is/was toch gewoon failliet?

Afwikkeling van een faillissement kan vrij lang duren. Het zal me niks verbazen als deze aankondiging onderdeel is van de afwikkeling.

Fun fact: het faillissement van de DSB bank duurde meer dan 12 jaar.

75€

Heb ook de mail gekregen, als alternatief geven ze:

Als abonnee van Interface had je wellicht nog één of meer edities van het magazine tegoed binnen je abonnement. We willen dat vanuit de nieuwe uitgeverij graag compenseren door hetzelfde aantal edities op een van de magazines aan te bieden, zonder verdere verplichtingen!

Als je van dit aanbod gebruik wilt maken, stuur dan een mail naar abo@interface.nl en vermeld de volgende gegevens:

JA, ik wil de resterende edities van mijn abonnement ontvangen van een van de volgende titels:

O Gitarist

O Slagwerkkrant

O De Bassist
Maak een keuze uit bovenstaande titels.
En vermeld daarbij je NAAM en VOLLEDIG ADRES.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik ben geen drummer, gitarist, of bassist, ik speel met moeite op de keys ;-). dus dat aanbod is niks waard! gewoon geld retourneren zou beter zijn, maar daar zal niks van voort komen vrees ik.
Idd geld terugvragen. Jij neemt iets af, zij leveren niet. Als ze niet officieel onder curatele zijn kan je gewoon een claim indienen lijkt mij als consument.

Nou ik ben benieuwd wanneer ik die brief/mail dan krijg 8>

Ik was vanaf begin jaren negentig lid van Music Maker en kreeg de interface abo als afscheidskado van een van mijn opdrachten. MM is er al een tijdje geleden mee gestopt. Het viel mij overigens wel op dat met name reviews in MM letterlijk werden overgenomen van interface, wat het allemaal wat dubbelop maakte. Maar ja, nu dus niets meer......

Ze stoppen er zelf mee, geen faillissement toch? Lijkt mij dat ze je dan gewoon terug moeten betalen. Stuur ze een mailtje met het verzoek.

Helaas. Interface-uitgever Keijser 18 is wel failliet. Sinds 21 april al. Volgens de curator omdat een grote adverteerder zich terugtrok.

Dus abogeld is in principe weg, abonnees kunen zich melden als schuldeiser.

In het curatorenverslag van vorige maand nog niks over een overname van de andere bladen. Maar dat zal recent zijn. Uitgever was nog wel winstgevend, tot het faillissement in april 35.000 euro op een omzet van 94.

Zeven werknemers werkloos, waaronder de 3 aandeelhouders, die de vorige keer ook al met de hele tent over de kop gingen en daarna met Keijser18 doorstarten.

Hola,
Heel vroeger als je niet bekend bent in de materie.
Was het leuk.
maar als je het meeste al weet.
Haal je de info van internet.
Daar kunnen zij niet tegen op.
Groeten van andreos.

Ik heb zelfs nog een keer met een artikel in de Interface gestaan. Daarvoor vertaalde ik voor Future Music, begin 2000. Ruud Lekx aka Rude 66 schreef altijd goede reviews 👌
ik ben blij dat er in ieder geval nog iets van mijn reviews is blijven hangen ;-) dank u. jammer dat het zo moet eindigen voor het blad en de uitgeverij, maar niet geheel onverwacht. ik schrijf er al enkele jaren niet meer voor, ook omdat ik tegenwoordig in california resideer ;-)

wel nog even over het niet voor het hoofd willen stoten van de fabrikanten: das in ieder geval in het geval van Interface klinkklare onzin. Als auteurs waren we onafhankelijk en ik kon schrijven wat ik vond en dat werd altijd geplaatst. ik heb een paar akkefietjes gehad met distributeurs of merken die niet blij waren met mijn kritiek (die natuurlijk altijd wel terecht was, lol) maar dat leidde nooit tot censuur oid.

ik kan niet spreken voor buitenlandse en andere tijdschriften, en voor alle youtubers is de mate van onafhankelijkheid makkelijk te spotten. bij tijdschriften kreeg je ook gewoon betaald voor je verhaal, en de apparatuur werd in principe gewoon teruggestuurd itt youtubers die gratis alles krijgen. mijn eerste belang was een goeie onafhankelijke review voor de lezers, en niet of ik pietje van Yamaha te vriend kon houden voor gratis meuk.

wel nog even over het niet voor het hoofd willen stoten van de fabrikanten: das in ieder geval in het geval van Interface klinkklare onzin. Als auteurs waren we onafhankelijk en ik kon schrijven wat ik vond en dat werd altijd geplaatst. ik heb een paar akkefietjes gehad met distributeurs of merken die niet blij waren met mijn kritiek (die natuurlijk altijd wel terecht was, lol) maar dat leidde nooit tot censuur oid.

ik kan niet spreken voor buitenlandse en andere tijdschriften, en voor alle youtubers is de mate van onafhankelijkheid makkelijk te spotten. bij tijdschriften kreeg je ook gewoon betaald voor je verhaal, en de apparatuur werd in principe gewoon teruggestuurd itt youtubers die gratis alles krijgen. mijn eerste belang was een goeie onafhankelijke review voor de lezers, en niet of ik pietje van Yamaha te vriend kon houden voor gratis meuk.
Oh sorry, dit was niet specifiek op Interface gericht maar op gearrecensies/publicaties in het algemeen. Ik heb misschien 20 jaar geleden een paar keer de Interface doorgebladerd bij de kiosk, veel verder gaan mijn herinneringen niet.

Ik leerde er in het begin veel van. Bladen als Future Music en Interface waren echt een blangrijke informatiebron in de tijd dat ik wel een synthesizer wilde, maar geen idee had wat een arpeggiator was.
Mijn keuze voor mijn eerste virtueel analoge synth is toch in hoge mate bepaald door de informatie uit de bladen en de demo's op de cd's.
Wat later kwam internet en daarmee dit forum er voor in de plaats.

Back