Interface Magazine stopt per direct

Schermafbeelding 2026-06-19 om 13.10.44.png

Gister viel een brief op mijn deurmat, met de volgende tekst:

"Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het tijdschrift Interface niet langer zal verschijnen. Het laatste nummer dat is uitgekomen, is nummer 274, begin april. Ondanks onze trouwe lezers is het de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om het blad draaiende te houden. De ontwikkelingen in de muziekindustrie en de veranderende tijden hebben ons uiteindelijk tot dit moeilijke besluit gebracht.

Wij vinden het bijzonder jammer dat we na meer dan 30 jaar een einde moeten maken aan Interface. We willen u hartelijk bedanken voor uw steun en betrokkenheid in al die jaren.
"

Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Ik ben al jaren lid van Interface en ook nog het enige tijdschrift die ik hard-copy lees.

Toch een hele grote dank aan alle betrokkenen.

De website blijft wel in de lucht.

Het probleem met dat soort blaadjes is dat ze de fabrikanten en distributeurs niet voor het hoofd willen stoten, want anders lopen ze het risico geen testapparatuur meer te krijgen. En verkopen ze geen advertentieruimte meer. Of ze vinden het gewoon fijn tegen die bedrijven aan te schurken want dan mag je gratis naar beurzen en productpresentaties etc. Dus echt kritisch wordt het zelden.

Overigens geldt dit net zo goed voor de hedendaagse 'no money changed hands' synthfluencers.

Met wat geluk had ik een Roland syntersizer sh32 die in dat blad helemaal afgekraakt werd in het blad Interface en zo een stuk goedkoper was 2eH van €800 > €300. Vermoedelijk van iemand die het allemaal net te moeilijk vond. Jarenlang bewaard omdat er een leuk orgel geluid op zat. Totdat ik meer ontdekte.
Het blad begon A4 (stensel?) f10,- naar €55,- (glosie kleur) in de loop de jaren.

SOS kan je digitaal prima lezen, ik blijf het goede artikelen vinden, interface heb ik er ook wel een paar van gelezen maar niet veel, ik las vooral Computer Music, ik heb er nog een hoop waar ik af en toe door heen blader.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Het probleem met dat soort blaadjes is dat ze de fabrikanten en distributeurs niet voor het hoofd willen stoten, want anders lopen ze het risico geen testapparatuur meer te krijgen. En verkopen ze geen advertentieruimte meer. Of ze vinden het gewoon fijn tegen die bedrijven aan te schurken want dan mag je gratis naar beurzen en productpresentaties etc. Dus echt kritisch wordt het zelden.

Overigens geldt dit net zo goed voor de hedendaagse 'no money changed hands' synthfluencers.
yup, daarom kijk ik nooit (naïef) naar loopop - je weet erna niks kritisch.

Ik vind loopop vooral handig omdat hij de functionaliteit redelijk goed demonstreert en laat zien waar het instrument technisch toe in staat is.
Kritisch is niet direct iets wat bij mij opkomt bij hem, maar ik vind zijn mening sowieso niet zo'n rol spelen in zijn filmpjes en dat vind ik er ook prettig aan.

Dat is eigenlijk ook waarom ik Future Music indertijd wel waardeerde en die vergeleken bepaalde instrumenten ook nog weleens met elkaar.
Erger vind ik al die meningen van mensen die zichzelf er zo toe vinden doen.
Volgens Espen Kraft heb ik met de TR-100 een scam gekocht en volgens de zakkenwasser die hier indertijd bij Waveworld werkte was die CS6X niet wat ik wilde, maar de Roland XP-30 om mij vervolgens zo'n beetje te verbieden de CS6X te beroeren.

Dus met het verscheiden van de Interface eindigt weer een tijd die nooit meer terugkomt en dat is voor een deel maar goed ook wat mij betreft. ;)

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Niks is eeuwig maar heb ook altijd genoten van het blad. Vooral de vintage reviews van ons mede forumlid vond ik altijd erg leuk. Zelf ook al jaren niet meer 1 aangeschaft. Weet wel dat je ze vroeger makkelijk kon herkennen bij de sigarenboer omdat ze een zwart witte rug hadden. Maar de laatste paar jaar hadden ze dat niet meer. Misschien kon men ze toen niet meer vinden in het schap :)

De GAS-bode noemde ik het altijd. Jammer kan ik zeggen, maar heb zelf al jaren geen vakblad meer aangeraakt inderdaad. Het is hoe het gaat helaas tegenwoordig.

Ik stond er ook een keer in. 3e prijs gewonnen met een contest. Toen werd ik nog veelbelovende producer genoemd. Nou, daar is dus geen ene hol van terechtgekomen 🤣.
Ik beloof ook altijd veel.

Interface magazine was een dun boekje dat je makkelijk in de boekhandel doorlas als er iets interessants in stond. Ik vond het eigenlijk nooit de moeite waard om het te kopen. Dat was anders bij Future Music en Keyboards (duits). Daar stonden naast reviews van synths ook uitgebreide verhalen in en werden CD's bijgevoegd met geluidsfragmenten en samples (die ik soms heb gebruikt in mijn vroegere muziek). Ik heb daar nog een hele stapel van bewaard. De bladen zelf zijn bij een verhuizing in de papiercontainer terecht gekomen.

De schrijvers van de reviews waren de eerste influencers die me aan het kopen hebben gekregen. Gelukkig heb ik daar de laatste jaren geen last meer van.

Tijdje terug een fysiek exemplaar laten bestellen bij de kantoor/boekhandel. Sound on sound. Moest 18 euro aftikken. Dus dat doe ik even niet meer.

Tijdje terug een fysiek exemplaar laten bestellen bij de kantoor/boekhandel. Sound on sound. Moest 18 euro aftikken. Dus dat doe ik even niet meer.
Ach dat is inflatie + Brexit. Digitaal kopen kan ook en is goedkoper. Vroeger ook al snel dik 12 gulden

Fysiek is vintage dus duur en cool.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Een digitaal jaarabonnement op Sound on Sound kost 33 pond (circa € 38 ). Fysiek iets meer dan het dubbele. Een los, geprint, exemplaar kost 7,99 pond. Informatie over verzendkosten heb ik zo snel niet kunnen vinden.

Ik krijg SOS al jaren gratis nadat ik me ooit geregistreerd heb.

-edit- Oh nee toch niet, bij doorklikken krijg ik optie de PDF te kopen.

-edit2- toch wel, moest alleen inloggen

Laatst gewijzigd:

je kan die ene editie zo bekijken online zie ik, ik heb er 2 keer doorgeklikt omdat ik niet kon geloven dat ik er niks van wou lezen. Blijkt toch het geval. Maar misschien wil jij wel, kijk eens.

Oh ja, ik moest gewoon even inloggen 😅 Maar nee, ook niets dat ik graag wil lezen. Behalve misschien de Leviasynth en MPC Sample reviews :D

Laatst gewijzigd:
Ik ben wel lid gebleven omdat ik het altijd wel een gezellig blad vond voor bij de koffie en daarnaast ook een Nederlands blad wilde steunen. Heerlijk ook om op vakantie te lezen. Stapeltje Interfaces mee en lekker bladeren en lezen bij de rand van het zwembad.

Ik las vroeger eigenlijk al weinig Nederlandse bladen. Vond ze vaak weinig om het lijf hebben (iemand had het al over 'dunne boekjes') en ik kan me mateloos ergeren aan het wannabe popi taalgebruik, vooral als het gericht is op jongeren maar de redactie eigenlijk te oud is om die taal nog te spreken. Van jongs af aan richtte ik me vooral op de Engelse bladen als Amiga Format, EDGE, Future Music, etc. Maar die zijn inmiddels ook allemaal vrijwel verdwenen of een schim van wat ze ooit waren.

Back