Interface Magazine stopt per direct

Schermafbeelding 2026-06-19 om 13.10.44.png

Gister viel een brief op mijn deurmat, met de volgende tekst:

"Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het tijdschrift Interface niet langer zal verschijnen. Het laatste nummer dat is uitgekomen, is nummer 274, begin april. Ondanks onze trouwe lezers is het de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om het blad draaiende te houden. De ontwikkelingen in de muziekindustrie en de veranderende tijden hebben ons uiteindelijk tot dit moeilijke besluit gebracht.

Wij vinden het bijzonder jammer dat we na meer dan 30 jaar een einde moeten maken aan Interface. We willen u hartelijk bedanken voor uw steun en betrokkenheid in al die jaren.
"

Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Ik ben al jaren lid van Interface en ook nog het enige tijdschrift die ik hard-copy lees.

Toch een hele grote dank aan alle betrokkenen.

De website blijft wel in de lucht.

ik ben blij dat er in ieder geval nog iets van mijn reviews is blijven hangen ;-)

Ze blijven hangen omdát ze echt onafhankelijk zijn. En omdat je altijd gronding testte, niet een middagje aanzetten maar er een week echt op los gaan. Dat beeld had ik althans altijd. Dan loop je tegen eventuele beperkingen aan en die kun je dan ook benoemen. Dan heeft zo'n review echt meerwaarde. Om die reden zijn we hier ook al 10 jaar lid van de Consumentenbond. Die tests zijn grondig en geloofwaardig, en daar wil ik dan wel voor betalen.

Trouwens, voor de liefhebbers (en zuinige Hollanders): in de bieb van Utrecht ligt een hele stapel Interfaces. Daar las ik ze regelmatig en dan nam ik wel een treintje later 😄 Sound on Sound hebben ze ook een abonnement op, en een Duits synthblad.

Ze blijven hangen omdát ze echt onafhankelijk zijn. En omdat je altijd gronding testte, niet een middagje aanzetten maar er een week echt op los gaan. Dat beeld had ik althans altijd. Dan loop je tegen eventuele beperkingen aan en die kun je dan ook benoemen. Dan heeft zo'n review echt meerwaarde. Om die reden zijn we hier ook al 10 jaar lid van de Consumentenbond. Die tests zijn grondig en geloofwaardig, en daar wil ik dan wel voor betalen.

Trouwens, voor de liefhebbers (en zuinige Hollanders): in de bieb van Utrecht ligt een hele stapel Interfaces. Daar las ik ze regelmatig en dan nam ik wel een treintje later 😄 Sound on Sound hebben ze ook een abonnement op, en een Duits synthblad.
Goed idee. Ik zal eens kijken bij onze bieb. Ben ik er ook even uit en wellicht dat ik me daar beter kan concentreren.

Jammer zeg. Ik vond het van alle synth blaadjes altijd de fijnste.

Ze blijven hangen omdát ze echt onafhankelijk zijn. En omdat je altijd gronding testte, niet een middagje aanzetten maar er een week echt op los gaan. Dat beeld had ik althans altijd. Dan loop je tegen eventuele beperkingen aan en die kun je dan ook benoemen. Dan heeft zo'n review echt meerwaarde.

als dat mogelijk was, zeker. maar zeker met nieuwe synths was het vaak zo dat er voor de wereld of europa slechts een paar exemplaren beschikbaar waren die dan de ronde moesten doen naar alle magazines, en ook nog intern gebruikt moesten worden om verkopers te trainen, etc. dus in zon geval had je soms idd echt maar een dag of 3-5, en dat uiteraard zonder manual en met OS versie 0.2 waar veel dingen nog "in ontwikkeling" zijn. gelukkig had je dan wel vaak contact met de developers en was je meteen ook een soort van betatester waarbij je soms tot diep in de nacht nieuwe OS versies kreeg opgestuurd. soms moet je er dan maar vanuit gaan dat de functie die is aangekondigd maar nog niks doet, in het productiemodel werkend is. want met de langere productie tijd van magazines ben je eigenlijk te laat als het ding al in de winkel staat. soms leidde dat tot gekke situaties waarbij je als recensent een apparaat beter kende dan de medewerkers van de fabrikant. ik heb ooit eens een middag mensen van een nederlandse importeur van een machine thuis gehad die ik een cursusje moest geven wat het ding allemaal precies kon ;-) maar goed, ik heb het altijd met veel plezier gedaan!

Hey dat is goed om te weten en dan vooral van Sound on Sound! Ik was van eind '97 t/m begin 2024 geabonneerd via m'n jaarlijkse verjaardags cadeau van mijn pa maar sinds hij niet meer in staat is het te verlengen voor me heb ik het maar laten verlopen...Ik zat laatst al te denken om een "gezocht" advertentie te plaatsen voor die jaartallen maar dit is wellicht ook een optie. Interface heb ik enkel een aantal losse exemplaren van van tussen '98 en 2001. Het blijft leuk om af en toe zo'n oud tijdschrift erbij te pakken en te kijken naar wat de prijzen voor zowel oude en nieuwe synths etc. waren.

Ik kan met mijn onbetaalde registratie in elk geval terug tot juni 2020 (zou dat het moment van registratie geweest zijn?) als ik 'replica mags' klik in mijn account. Kun je met betaalde account verder terug kijken?

Ja soms kijk ik ook wel in de archieven inderdaad maar vind het ook fijn om ze te kunnen vasthouden.
De laatste tijd heb ik me verdiept in de technieken en gear van Autechre en vond het toch wel fijn dat ik de interviews van November '97 en April 2004 gewoon erbij kon pakken.

Ik kan met mijn onbetaalde registratie in elk geval terug tot juni 2020 (zou dat het moment van registratie geweest zijn?) als ik 'replica mags' klik in mijn account. Kun je met betaalde account verder terug kijken?
Tot het allereerste nummer in november 1985!
Maar dit kan ook zonder abonnement kom ik net achter.

Laatst gewijzigd:
Het zal me niet verbazen als ze toch doorgaan. Ze hebben het moeilijk gehad, zijn al een keer failliet geweest, maar hebben een doorstart gemaakt. Ik ben vanaf het begin lang abonnee geweest - ook van de voorgangers - maar ben ermee gestopt ten gunste van Sound on Sound, dat ik meer diepgang vind hebben, en tegenwoordig krijg ik de Interface van een muziekvriend wiens Moog 55 ooit in een artikel werd besproken.

Het zal me niet verbazen als ze toch doorgaan.

Ik was gisteren in de bieb in Nijmegen en daar ligt Interface ook. Oude nummers kun je zelfs lenen.

Na wat nummers doorgebladerd te hebben miste ik de diepgang ook wat. Er stond een review in van een interessante synth, maar dan over slechts 2 pagina's. Dan kun je slechts dingen aanstippen. En als lezer wil ik zien en horen. Filmpjes dus, waarin concepten gaan leven. Dan zou een doorklik naar filmpjes op de site slim zijn.

Het viel me ook op dat auteurs duidelijk uit het werkveld komen en weten waar ze over schrijven. Dus best jammer als het magazine verdwijnt. Maar hoe houd je het in de lucht? Elke keer bij Fabfilter en Roland vragen of ze weer een advertentie plaatsen houdt ook een keer op, zo blijkt.

Interface als merk/website zal wel blijven bestaan. De eigenaar heeft natuurlijk een gigantische kennisbank over synths en recording. Alleen dat al maakt dat ze interessant voor affiliate advertenties en link-building (=Google ranking voor webshops) zijn.

Hoe, en òf ze actueel willen blijven is de vraag want winstgevende verkoop van content is moeilijk, zeker in het kleine taalgebied van Nederland en België.

Ik heb Nick van Sonic State regelmatig gesproken en hij moet ongelooflijk veel energie in zijn platform steken. Zonder passie voor synths en elektronische muziek was hij niet zover gekomen.

Hoe jammer.. in het verleden fijn samengewerkt. PC Geluidskaarten testen voor PC-Active i.s.m. Interface. Wat een klus was dat ergens in de vorige eeuw... ;)

De eigenaar heeft natuurlijk een gigantische kennisbank over synths en recording. Alleen dat al maakt dat ze interessant voor affiliate advertenties en link-building (=Google ranking voor webshops) zijn.
Als er verkeer naar de site blijft denderen wel. Krijg je op een bepaald moment een site waar niemand meer naartoe gaat (search is de afgelopen 2 jaar mega versplinterd: Ai, socials met zoekfunctie, etc) dan is de ‘link Juice’ van die site dus ook waardeloos geworden. Ook al zit het in de juiste categorie voor je business. Dus nee. Doodlopende zaak.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Die van ons hier is geblokkeerd voor Google, dus niet meer te vinden 🤣

IMG_2109.png

Back