Ik wil een ms-20 (kloon?)

mindscan

The Perspective
Ik zou graag een Korg MS-20 willen of een 1 op 1 kloon.

Bij mij zijn de volgende opties bekend:
Korg MS-20 - origineel (geen midi, onderhoudsgevoelig)
Korg ms 20 mini (krijg er een boutique gevoel bij)
Korg MS 20 FS (nergens te vinden)
Behringer K2 - MK2 (sceptisch)
Korg ms 20 - arturia VST (heb ik)

Waarom een ms20?
Ik vond de sound die o.a. Tom Holkenborg vroeger maakte met zijn ms-20 altijd zo karakteristiek.
De sequences, de rauwe klanken, het fijne hands on gemak.

Ik gebruik nu de vst plugin van Arturia maar zou graag een hardware versie willen.
Ik vind het gemak van usb prettig, vooral voor de timing. Kan iemand mij wat advies geven?
Mijn bevooroordeelde gedachten heb ik er achter gezet tussen haakjes.

Groeten,

Maarten

Interessante vraag - ik twijfel nog steeds of ik de mini zal kopen. Is wel betaalbaar en een echte Korg, maar heeft heel smalle toetsen. Ben benieuwd naar de ervaringen van degene die 'm hebben.

Ik vond de MS-20 Mini een ontzettende ruisbak (niet op een goede manier), maar ik heb ook weleens gelezen dat dat in latere revisies is opgelost of in elk geval verbeterd. De Behringer K2 vind ik een van de beter geslaagde Behringer clones. De Mk2 speelt ook leuk met eurorackstandaard (de originele MS-20 en de eerste Beh clone heeft andere manier van gaten en cv/pitch meen ik). Ik zou zelf voor een full size Korg gaan, je ziet ze best eens langskomen en zijn meestal ook niet idioot duur (vergeleken met sommige populaire vintage synths).

Bij mij zijn de volgende opties bekend:
Korg MS 20 FS (nergens te vinden)
Behringer K2 - MK2 (sceptisch)

En ook het lijstje complete te maken is er ooknog de korg ms20m en er is ook nog een vst met hardware controller.

Ik heb een originele en met dat onderhoudsgevoelige aspect valt dat reuze mee, MS-20 is erg degelijk gebouwd. Ik heb 'm onlangs voor het eerst in 30 jaar weggebracht voor onderhoud en dat koste ook niet heel veel. MIDI is uiteraard op te lossen met een convertor. Op zich is een SQ-1 er bij dan wel een handige keuze, heb je meteen een sequencer er bij.

Die heb ik een keer geprobeerd om mee het podium op te nemen ipv mijn originele. Tijdje mee in de winkel staan spelen (met het geld op zak om 'm mee te nemen) en uiteindelijk laten staan. De ruis was teveel aanwezig, moest je echt omheen werken. Dat was echt een afknapper. Hij klonk ook wat braver dan mijn ouwe, maar vooral de ruis was niet te doen. Ik geloof dat dat niet bij alle mini's het geval is, maar ik zou er wel op letten bij een eventuele aankoop.

Ik heb die van Arturia, Cherry Audio en Korg zelf. Ze klinken allemaal net wat anders en hoewel ze behoorlijk in de buurt komen zijn ze toch echt niet hetzelfde als een echte. Die is wat onvoorspelbaarder, rauwer.

Ik heb eens een nummer voor de SF contest gemaakt met de verschillende MS-20 varianten die ik heb, dat was ook leuk om te doen!

Het is mijn favo synth; ik zou gaan voor een originele of een FS.

Best bezopen dat Korg die MS-20FS zo kort in productie heeft gehouden. Die oude zijn wel goed gebouwd.. Een 2 dehands FS heeft bijna zelfde prijs als een originele.

Ik heb een originele gehad en heb nu een MS 20 FS.

Van de ruis op de mini weet ik niet echt.
Maar je zou evt langs kunnen gaan bij een verkoper ervan.

Als je het budget hebt zou ik op reverb asen en een MS20 scoren.
Een oude of een FS.

Ik heb de Behringer K2 mk1 nu een weekje. Ik heb geen ruimte voor de mini en wel ruimte in mijn rack, dus de K2 is ideaal. Ik lees slechte dingen over de MS-20 mini ruisvloer en de bouwkwaliteit. Mbt de K2 MKII lees je online veel dat de mkI ms-20 filter na ongeveer een uur gebruik niet meer klinkt zoals zou moeten. Geen idee of dat zo is of hoe erg dat is, maar je vind dit wel veel terug in gebruikers discussies.
Een echte MS-20 of een full size nieuwere versie zou ik fantastisch vinden, maar aangezien ik geen ruimte heb en ik de K2 mk1 voor letterlijk 100eu heb gekocht ben ik best happy.
Ik heb zelf natuurlijk niet allemaal A/B testen gedaan en dat de K2 niet volledig eurorack compatible is, is jammer. Maar verder kan ik er niet veel slechts over zeggen. Het klinkt erg goed vind ik en voelt ook heel prima in gebruik. Het is bij lange na natuurlijk niet zo'n mooi object als een MS20, maar het viel me enigzins mee hoe lelijk hij is in het echt. Het stoort me minder dan andere behringer producten.
Voegt denk ik niet veel toe, maar misschien leuk om toe te voegen dat er in eurorack allerlei versies zijn van de MS20 filter.

Laatst gewijzigd:
Hier de Korg MS 20 FS in gebruik, met mod switch voor de twee filter types (rev 1 & 2, rev 1 is meer noisy) en een PWM mod (aanrader!)
Midi is handig, nu zijn voldoende cv gate converters dat een oude MS-20 ook prima meewerkt.

De knoppen van een orginele MS-20 voelen meer solide. (waarschijnlijk potmeters die met een moer aan het metalen frontpaneel vastzitten)

Als je het hebt over "de oude" MS20, neem dan nog wel even de filter revisie mee. Ik heb de Mk1 met het schreeuwfilter. Bij mij is de context dat er ook andere oude monosynths aanwezig zijn voor bread & butter werk, dus de MS20 moest echt doen waar een MS20 uniek in is. En dan wil je het schreeuwfilter.

Je hebt dus 2 oude, de midi doos, de ms 20 kit, de ms20M (desktop kit) de ms20 FS en de ms20m(ini) en dan nog 2 behringer clones. Mijn ms20 mini had die ruis niet. Hij is verkocht want ik heb een hekel aan de speelgoed factor van minijacks. Ik heb nog een ms20 mk1 (oudste) en de ms20 M(desktop) - mijn favo zonder concurrent is de oude. Punt

De ms20 FS is er trouwens in 4 kleuren

Ik heb zelf een Mk1 en een paar MK2. Heb ook nog een MK2 voor onderdelen.. Mankeert iets kleins aan, zo gekocht. Bewaar hem vooral voor de potmeters. Geen idee of er goede passende te krijgen zijn voor zn oude MS-20. Nadeel is wel dat het veel ruimte inneemt.

Ik heb de mini van Korg en de K2 (eerste) van Behringer. Ik vind zelf het tweede filter beter klinken dan de eerste. De eerste heeft een soort white noise laagje wat ik zelf niet zo lekker vind klinken. Bij de Behringers heb je minder een instrument gevoel. Het is een losse module en daar doe je een los midi keyboard bij. De mini heeft de looks en feel van een instrument. Misschien wel de tofste look van alle synths vind ik. Ik heb de mini te koop voor weinig geld eventueel. Hij staat nu hier in de opslag en gebruik alleen de K2. Zonde dat mini nu niet gebruikt wordt.

Ik denk dat het enige onderdeel dat een beetje tricky kan zijn bij een OG MS20 de volumepot is, die is een beetje speciaal met de ingebouwde aan/uit schakelaar? Of ik herinner het me verkeerd. In ieder geval, door de band genomen zeer betrouwbare synths. IC35 klinkt scary als onderdeelnaam maar is eigenlijk een discrete schakeling in een blokje.

Ik heb een MS20 mk2 (en MS50 en SQ10). Nooit een mk1 gehad of onder de vingers gehad. Zou best een MS10 willen hebben (is wat dikker dan de MS20). Maar tsja, ik heb nu al plekgebrek. Misschien dat er een Behringer komt, zou je ook kunnen proberen. Kost geen drol, heeft MIDI, geeft hardware feel, en komt kwa geluid in de buurt (denk ik)

Back