Plugins en C++

Omdat zijn harde schijf volstaat of draait die tegelijk een hoop ander spul dat je niet wil stoppen of...? Want in mijn beperkte ervaring zijn programmeeromgevingen geen al te belastende programma's. En 8gb klinkt niet bepaald als een 486 kneusje.

Te weinig RAM voor Visual Studio. Maar niet alleen Visual Studio zou dan op mijn laptop moeten draaien maar tegelijk ook iPlug2. Lijkt mij hopeloos.

Het is dus vooral de combinatie die het moeilijk maakt. Zou voor een oudere laptop niet meer overwegen om het geheugen uit te breiden, tenzij je dat type wat je nodig hebt voor weinig ergens kunt krijgen.

Ik ben tegenwoordig met software die moeilijkheden geeft heel snel klaar. Ten eerste heb ik nu eigenlijk al genoeg software om mee te hobbyen, en ten tweede zijn er vrijwel altijd alternatieven die wel goed werken zonder dat je je dagen of weken lang in allerlei bochten hoeft te wringen om iets aan de praat te krijgen. In elk geval is Qt uitstekend gedocumenteerd met boeken en tutorials, dus daar hou ik het nu voorlopig maar even op.

Heb nog een en ander over Rust opgezocht, maar dat is voor mij niet interessant genoeg en heeft te weinig voordelen ten opzichte van C++. Fourth is nog wel interessant door de eigenzinnige aanpak, maar dat wordt dan voor later.

Ja maar ;) - dat was oorspronkelijk niet de bedoeling (zie Wiki):
naam.png

Laatst gewijzigd:
Een klassieker is kennelijk 'Starting Forth', weet niet of je die nog op papier kan krijgen, maar is wel te lezen als een PDF op onderstaande website.

Een ander werk van één van de auteurs van het boek dat je noemt (lijkt me meer een naslagwerk) is 'Forth Application Techniques', genoemd op dezelfde pagina van die website. Die lijkt meer te gaan over het programmeren in de praktijk en het leren daarvan.

Je kan ook voor Brainfuck gaan, als je van een uitdaging houdt...

Ja - die had ik al eens eerder gezien. Maar ik wil wel iets praktisch of iets leuks met een programmeertaal kunnen. Met Brainfuck worden de simpelste dingen al problematisch in de zin van dat ze extreem lange programma's vereisen. Daar heb ik geen lol in. Je legt jezelf binnen Brainfuck dusdanige beperkingen op dat alles uiterst omslachtig wordt. Er zit buiten dat voor zover ik zie geen groots of inspirerend idee achter.

Ja - die had ik al eens eerder gezien. Maar ik wil wel iets praktisch of iets leuks met een programmeertaal kunnen. Met Brainfuck worden de simpelste dingen al problematisch in de zin van dat ze extreem lange programma's vereisen. Daar heb ik geen lol in. Je legt jezelf binnen Brainfuck dusdanige beperkingen op dat alles uiterst omslachtig wordt. Er zit buiten dat voor zover ik zie geen groots of inspirerend idee achter.
Nee, het zeker niet praktisch, het was ook bedoeld als grapje ;)

C++ is denk ik het meest geschikt voor jouw doel.

Ik denk - nog steeds - niet dat C++ het meest geschikt is voor het maken van audio apps (Csound en Faust zijn beter), maar ik ga deze maand nog wel door met het bestuderen van C en C++ omdat ze voor audio apps nu eenmaal het meest gebruikt worden. Daarom wil ik van C en C++ ook het nodige afweten, zodat ik dergelijke programma's als ik ze tegenkom op zijn minst kan lezen.

Ja, het feit dat ze het meest gebruikt worden is ook eigenlijk wat ik bedoel met meest geschikt. C vanwege de snelheid, C++ vanwege het gemak en de vele beschikbare libraries. Maar er zijn vooral veel voorbeelden te vinden.

De studie gaat goed en dus vraag ik mij inmiddels af op welke hardware ik toekomstige eigen C en C++ progjes als "standalone" zou kunnen gaan draaien. Twee opties lijken mij wel wat:

Bela Pepper heeft lekker veel knoppen maar is DIY, waar ik eigenlijk te onhandig voor ben.

Weet iemand nog andere alternatieven, die ik hier over het hoofd zie? Liefst met veel draaiknoppen en ik moet er in elk geval C++ op kunnen draaien.

In jouw situatie zou de Bela Pepper wellicht een hele goede keuze zijn, vooral om niet geheel standalone te gebruiken, maar juist met je andere Eurorack-modules. Zou ook even nakijken wat je nog meer kan met deze twee, de Organelle doet natuurlijk ook PureData, maar ook SuperCollider of Csound?

Ik heb inmiddels al een hele tutorial serie over audio op de Bela gekeken, en daar kan waarschijnlijk alles op wat ik zou willen:
When assembled, attach PEPPER to your Bela unit, plug it into your laptop and access Bela's browser-based IDE. Code synth patches using C++, Pure Data, Supercollider, Csound; start from scratch or use one of the dozens of included examples covering everything from synthesis to sensors.

Maar ja - zelf bouwen is wel een bezwaar. Als me dat al lukt wordt dat broddelwerk. Ik ben volstrekt niet handig.

Back