Plugins en C++

Vanwege de kick die het geeft om uiteindelijk na lang ploeteren zelf dingen aan de gang te krijgen.

edit: inderdaad met software, maar in mijn geval heel dicht op de hardware.

Ja - dat heb ik ook. Een hobby moet daarom ook niet al te gemakkelijk zijn.

Wat voor hardware gebruik je?

Verschillende MCU’s, Texas instruments, ST, Microchip, NXP, van alles heeft de revue wel gepasseerd inmiddels. Voornamelijk ARM (Cortex M0+, Maar ook Cortex A), heb ook FPGA’s geprogrammeerd.

Maar die hardware word ontwikkeld door de bedrijven waar ik werk/gewerkt heb.

Het boekje is opzettelijk beknopt gehouden zodat mensen niet al bij voorbaat ontmoedigd raken om het te lezen. Inmiddels is het me wel duidelijk waar die lelijke syntax van C vandaan komt, en daarmee krijg ik er dan ook enig begrip voor. C werd aanvankelijk gebruikt door programmeurs en compiler-schrijvers die het met relatief weinig geheugen moesten stellen en ook verder met zeer beperkte middelen moesten werken. Daarom heeft men C als uiterst beknopte taal geschreven waaruit alle redundantie die de taal ook voor "de gewone gebruiker" leesbaar zou maken is weggelaten. Eigenlijk moet je in C geschreven programma's parsen zoals een compiler dat doet. C staat heel dicht bij de hardware. Moderne talen houden over het algemeen meer rekening met hoe normale mensen denken.

Klopt, iedere abstractielaag die je toevoegt om het leesbaarder te maken voor mensen zorgt juist voor meer overhead aan de kant van de computer. Daarom wordt tot op de dag van vandaag nog assembler gebruikt als er echt ultra-efficient direct in de hardware gepord moet worden.

Back