chaos patch oscillator

StiebZ

knob twiddlin'
ik meen ooit eens te hebben gelezen dat het mogelijk is een analoge oscillator in een chaos toestand te krijgen door deze naar zichzelf te patchen.
toen ik dit eens wou proberen sloot ik een uitgang van een oscillator aan op de FM input van diezelfde oscillator, maar dit gaf toch niet direct het verwachte niet lineaire resultaat...

iemand een ideetje hoe zo'n patch er dan juist uit moet zien ?

Deze!?

Chaos_Logistik.gif

Dat heet crossmodulatie; Output van osc1 gaan naar fm-input van osc2; de output van osc1 gaat dan naar de fm-input van osc1. Chaos inderdaad. Eigelijk kunnen alleen analoogjes dit; synth's van roland zoals de jx8p en jupiter hebben zo'n crossmod optie, xmod heet dat. Verder uiteraard mogelijk op modulaire systemen (analoog).

Origineel geplaatst door maxdox
Dat heet crossmodulatie; Output van osc1 gaan naar fm-input van osc2; de output van osc1 gaat dan naar de fm-input van osc1. Chaos inderdaad. Eigelijk kunnen alleen analoogjes dit; synth's van roland zoals de jx8p en jupiter hebben zo'n crossmod optie, xmod heet dat. Verder uiteraard mogelijk op modulaire systemen (analoog).
Alleen analoog? Dus dit werkt niet op de Nord Modular? :confused:

btw: chaos in geluid, is dat niet 'gewoon' ruis? Of is dit een andere chaos?

Origineel geplaatst door wiener303
Wat is n dan in die formule? :confused:
Het is een recursievergelijking denk ik. Dus n=1,2,3..... enz. De waarde van de volgende stap hangt af van de vorige.

l

Juist ja: stap.
Dat dacht ik ook. Dus digitaal !
eeeh... nou dat hoeft echt niet hoor. De 'quantising' maakt het mogelijk om het te berekenen, maar dat kan ook gewoon een continu signaal zijn. En hoe wou je het anders op een jupiter doen? ;)

Weet ik niet. Ik heb zelf nog nooit met X-mod gespeeld en weet de wiskundige details er ook niet van.

Ik kijk alleen maar even kritisch naar die formule bij het plaatje van Salamandos en vroeg me af waarom de Nord Modular dat niet zou kunnen.

Weet ik niet. Ik heb zelf nog nooit met X-mod gespeeld en weet de wiskundige details er ook niet van.

Ik kijk alleen maar even kritisch naar die formule bij het plaatje van Salamandos en vroeg me af waarom de Nord Modular dat niet zou kunnen.
Ik kan ook niet echt een reden bedenken waarom de Nord dat niet zou kunnen. Daarom vraag ik me ook af waarom maxdox zo duidelijk er bij vermeld waarom het analoog moet zijn....

ik vind spijtig genoeg de link niet meer terug, maar ik heb ergens gelezen dat er blijkbaar nogal veel rekenkracht nodig zou zijn om zo'n oscillator in chaos digitaal te berekenen opdat het eindresultaat hetzelfde zou klinken als bij een analoge - een nord modular zou dit niet trekken, misschien een g2 ondertussen wel ?

ik vind toch nog ergens een artikeltje terug :

>Even a single oscillator with sufficient FM feedback can produce a
chaotic system. The requirement for the production of a chaotic system
is simple, you must have a non-linear feedback system. The feedback is
from the oscillator output to the FM input.<

dat had ik dus eens geprobeert, maar zonder het gewenste effect, maar blijkbaar moet er wel genoeg 'gain' zitten in het fm modulatie signaal opdat het zou kunnen werken, dit zou ook zo zijn voor de crossmodulatie met 2 osc's :

>For this to work well, it is necessary that there be sufficient gain in the FM
modulation paths, so some amplification may be necessary in some
instruments. Buchla 258 oscillators, EMS AKS and laboratory function
generators generally work quite well in this patch, Serge and Moog VCOs
do not work as well.<

mogelijk zit daar mijn probleem, zou ik met een filter de gain voldoende kunnen opdrijven ?

Origineel geplaatst door StiebZ
ik vind toch nog ergens een artikeltje terug :

>Even a single oscillator with sufficient FM feedback can produce a
chaotic system. The requirement for the production of a chaotic system
is simple, you must have a non-linear feedback system. The feedback is
from the oscillator output to the FM input.<

dat had ik dus eens geprobeert, maar zonder het gewenste effect, maar blijkbaar moet er wel genoeg 'gain' zitten in het fm modulatie signaal opdat het zou kunnen werken, dit zou ook zo zijn voor de crossmodulatie met 2 osc's :

>For this to work well, it is necessary that there be sufficient gain in the FM
modulation paths, so some amplification may be necessary in some
instruments. Buchla 258 oscillators, EMS AKS and laboratory function
generators generally work quite well in this patch, Serge and Moog VCOs
do not work as well.<

mogelijk zit daar mijn probleem, zou ik met een filter de gain voldoende kunnen opdrijven ?
Zou een amp het niet gewoon kunnen? (ik weet niet in hoeverre die beschikbaar zijn in analoge modulars, en of die hiervoor geschikt zijn?)
Heb je misschien ook een linkje? Ben namelijk heel benieuwd naar deze chaos.

Is dit hetzelfde als je bij een dx-7 een operator feedbackt met een feedbacklevel van 7. Je krijgt dan ruis. En ruis is chaos , wat protohuman ook al eerder zei. Toch?

Is dit hetzelfde als je bij een dx-7 een operator feedbackt met een feedbacklevel van 7. Je krijgt dan ruis. En ruis is chaos , wat protohuman ook al eerder zei. Toch?
hmmm je hebt chaos en je hebt chaos. Ruis is chaos omdat het gewoon een random signaal is. Maar soms kan er ook nog structuur, orde, in chaos zitten. En ik denk dat dat hier het geval is. Aangezien salamandos een recursievergelijking gaf, denk ik dat deze chaos toch een soort structuur moet hebben. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat van een dergelijke oscillator.
Dat een de dx7 met feedback op 7 ruis geeft, zal wel eens te maken kunnen hebben dat ie in feite te weinig rekenkracht heeft. Zoals al eerder opgemerkt heeft de Nord waarschijnlijk ook te weinig rekenkracht.

l

Juist ja: stap.
Dat dacht ik ook. Dus digitaal !

Zoals alles; is het in een wiskundig (==digitale) formule te bevatten... alleen de vraag is of de uitkomst te berekenen is.
Mijn logica zegt dat in dit geval digitaal dit effect nooit fatsoendelijk kan emuleren.
Maar het klopt inderdaad dat ook virtual analogs zo'n crossmod mogelijkheid hebben.:eureka:

als ik de formule plot in excell krijg ik deze grafiek. Dat zou dan de golfvorm van de de oscillator zijn. Dat ziet er best geordend uit eigenlijk.

Attachments

• graph.jpg
    graph.jpg
    10,9 KB · Bekeken: 95
Heren,

Indien U echt meer hierover te weten wenst te komen, vooral tov de Nord Modular en de G2, dan is Rob Hordijk op dit gebied een expert.

Rob geeft workshops, ook privé. Dus je kunt wachten tot hij eens in de buurt komt, of je maakt een afspraak en volgt dan de demonstratie bij hem thuis, hetgeen ook met meerdere personen kan, al is de ruimte dan wel beperkt. Je kan je onderwerp zelf bepalen en Rob geeft wel aan of dit onderwerp ook voor hem te doen is, want kom niet aan met de vraag hoe een goeie techno-mix te maken... :)

Ook werkplekken behoren tot de mogelijkheid.
Nord Modular Classic en Nord Modular G2 zijn mogelijk.

Ook over de prijs is te onderhandelen.

Mailto: rhordijk@xs4all.nl

Groet,

Wout

Heb je misschien ook een linkje? Ben namelijk heel benieuwd naar deze chaos.

kwam van volgende forum/link :
http://elists.resynthesize.com/synth-diy/1997/06/758378/

er wordt overigens in bevestigd dat inderdaad de dx7 dit principe ook gebruikt om witte ruis te maken.

Zou een amp het niet gewoon kunnen? (ik weet niet in hoeverre die beschikbaar zijn in analoge modulars, en of die hiervoor geschikt zijn?)
mijn modular heeft spijtig genoeg enkel signaal verzwakkers ipv versterkers ...

als ik de formule plot in excell krijg ik deze grafiek. Dat zou dan de golfvorm van de de oscillator zijn. Dat ziet er best geordend uit eigenlijk.
volgens de persoon die het bovenstaande beschreef, zou de feedback non-lineair moeten zijn, dus geordend zou uit den boze zijn...

Origineel geplaatst door StiebZ
volgens de persoon die het bovenstaande beschreef, zou de feedback non-lineair moeten zijn, dus geordend zou uit den boze zijn...
Dan is mijn grafiek dus fout....
Maar lees ik dat nu goed in dat artikel? Er komt stiekum wel 'gewoon' white noise uit?

Back