De eerste CS-80 van Vangelis

Werkelijk absurd.

Maar leuke foto’s.

Blijft een mooie synth, maar absoluut heel erg prijzig. Misschien komt Behringer ooit met een mini versie (LOL)

Er is een forumlid waarvoor dit een optie is. Maar hij heeft er al twee staan.

Ik wil de tweede wel.

images

Maar bovenal: respect voor een keyboardstand die twee CS80 aankan. (de foto is uiteraard gespiegeld, dat terzijde).

Ik gooi het er maar een keer uit in de hoop dat het opluchting geeft:

Ik vind de CS-80 niet zoveel aan.

Ergens mid jaren 80 hadden we er eentje ingeruild. Uiteraard op een DX-7. Mijn baas vroeg me hem te testen want bij een defect zou de deal niet doorgaan.

Hij functioneerde perfect en heeft jarenlang in de winkel gestaan. Geen hond die erin geïnteresseerd was. We speelden er af en toe op en kwamen tot de conclusie dat de klank van een Oberheim 4-voice die we ook hadden staan, by far superieur was.

Uiteindelijk is hij gedoneerd, samen met een Mellotron aan een museum. In Den Haag als ik me goed herinner

Dus een CS-80 is niets voor mij. Saaie bak, gemaakt voor organisten.

Ergens mid jaren 80 hadden we er eentje ingeruild. Uiteraard op een DX-7. Mijn baas vroeg me hem te testen want bij een defect zou de deal niet doorgaan.

Hij functioneerde perfect en heeft jarenlang in de winkel gestaan. Geen hond die erin geïnteresseerd was. We speelden er af en toe op en kwamen tot de conclusie dat de klank van een Oberheim 4-voice die we ook hadden staan, by far superieur was.

Uiteindelijk is hij gedoneerd, samen met een Mellotron aan een museum. In Den Haag als ik me goed herinner

Dat is wel herkenbaar. Ik heb de Deckard's Dream als 'degelijke benadering van'. Waanzinnig goeie klank en enorme expressieve mogelijkheden, maar wel een behoorlijke one-trick (okay, misschien two-trick) pony die best wat reverb nodig heeft om tot leven te komen. Voor leads en arps is ie heerlijk, maar het is zeker geen allround synth zoals andere klassiekers als de Jupiter-8 of Oberheims.

• Duimpje
Duimpjes: Pim

Vangelis heeft zijn album Beaubourg er helemaal mee gemaakt.

Ja, da's 'ne rare. Ik had een box met Albedo 0.39, Spiral en Beaubourg gekocht. Die eerste twee gingen lekker tijdens het klussen. Beaubourg kon ik niet afzetten omdat ik helemaal onder verf zat van het plafondschilderen. en de CD beatbox stond ook nog op repeat. Hij werd wel steeds beter.

Grappig. Een CS-80 is mega organisch kwa klank (en temperament), en om daar dan een rechthoekig-als-een-baksteen orgel tegenover te zetten. Apart.

Het is nogal een claim dus waar is het bewijs dat dit de eerste cs80 van Vangelis is? Ik zie het niet namelijk?
Los van het feit dat dergelijke claim inderdaad wel ergens gestaafd zou mogen worden in de advertentie, weet ik ook niet of het *zo* prijsbepalend is bij deze klasse instrumenten. Die gruwelijk dure topmodellen waren met enige overdrijving gezegd bijna allemaal van beroemde artiesten. Of je nu de CS80 van Vangelis, Zappa of Springsteen hebt. Het is niet dat die specifieke CS80 iconisch gemaakt is op het podium ofzo, zoals dat met sommige gitaren gebeurd is.

Mogelijk net iets relevanter is het verhaal dat dit een prototype zonder serienummer zou zijn, maar ook dat mag wel gestaafd worden. Is het een ontbrekend typeplaatje of een typeplaatje waar iets concreet op staat? Geen foto van de achterkant.

Het kan, en zal waarschijnlijk, wel allemaal legitiem zijn maar het heeft nogal een "lalala geld" gehalte om gewoon zijdelings te melden "prototype van Vangelis, half miljoen".

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Klaus Schulze had hem ook in de periode 1979-1984.

[...] Saaie bak, gemaakt voor organisten.

Gemaakt voor muzikanten, dat wel.

Saai... nou, een beetje. Maar anderzijds: Het is de schuld van de CS80 niet dat de verwachtingen zo ontzettend hoog zijn gespannen. Dat leidt onvermijdelijk tot teleurstelling.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Back