Renoise nog op m'n laptop staan, FT2 is wel heeeeeel lang geleden maar dat was voor mij het begin ooit :)

edit: Filter sweeps maken met 9xx (sample start) met een sample van een synth stab met envelope modulatie op filter frequentie.
Van een paar geleende tracks geleerd om de bpm 2x zo hoog te zetten voor snelle note on/off effecten. Samen met de filter sweeps en pitch-up/down kon je dan redelijk een alpha juno achtige zaag melodie nabootsen :)

Tof - een FT2 thread! Dank @RSB !

Ik heb er heel veel mee gewerkt - voornamelijk tijdens de middelbare school. Vooral met een 80286, 80386, 80486 en later zelfs Pentiums. Uiteindelijk heb ik zelfs een paar hardcore releases uitgebracht. Dat was leuk; je eigen nummers op verzamelaars zien in nagenoeg elke Free Record Shop. Ik heb er praktisch niets mee verdiend, maar dat mag de pret niet bederven.

Wat ik het leukst vond, was de scene - pre-internet, oftewel bulletin boards - SL1210 was een van de grootste scene BBSen met mega veel releases. Een paar Nerderlandse groepen waren: Blacktron, Explizit & NÆtuRE/\BEÆT! - er waren uiteraard veel meer.

Zelf begon ik met Mod-Edit op de 80286, daarna vanaf de 80386, Screamtracker, Fasttracker 2, Impulsetracker, Madtracker, Buzztracker en een paar andere van Arguru en Modplugtracker of iets dergelijks. Renoise is momenteel de enige tracker waar ik nog mee werk.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Van een paar geleende tracks geleerd om de bpm 2x zo hoog te zetten voor snelle note on/off effecten. Samen met de filter sweeps en pitch-up/down kon je dan redelijk een alpha juno achtige zaag melodie nabootsen :)

Filter sweeps?! Ik weet dat je LP en HP heb in de sample editor maar is daar ook een syntax van?

Filter sweeps?! Ik weet dat je LP en HP heb in de sample editor maar is daar ook een syntax van?
Dit kan met effect 9xx. Je sweept alsware door een sweep sample. Dit gebruikte ik ook om zo door breaks te skippen. Dus 900 is de start van de sample, 910 is een stukje verder in de sample. Door dit t/m FF te gebruiken bij elke noot - kun je breaks triggeren op verschillende plekken in de sample, maar ook de illusie creëren dat je een filter sweept.

Dit kan met effect 9xx. Je sweept alsware door een sweep sample. Dit gebruikte ik ook om zo door breaks te skippen. Dus 900 is de start van de sample, 910 is een stukje verder in de sample. Door dit t/m FF te gebruiken bij elke noot - kun je breaks triggeren op verschillende plekken in de sample, maar ook de illusie creëren dat je een filter sweept.
Laadt een amen break en instant breakcore

Haha mooi, ik had altijd een sample op meerdere sporen en liet dan op elk spoor dmv volume een andere stukje horen 🙈
Ik toentertijd geen idee van al die verschillende codes!

AI zegt: There is no official music-making Fasttracker 3, as the original developer (Triton) stopped at Fasttracker II. However, an unofficial Windows beta project called "Fasttracker 3" was started by an independent programmer and later evolved into Skale Tracker.

Aha! Ik heb niet zoveel met Fasttracker 3 gedaan. Toen deed ik weleens wat dingen in Fruityloops.

Voor mij was Fasttracker II simpel en doeltreffend. Het invullen van nummertjes aan de zijkant is soms voor mij nog een raadsel (behalve nummers van het aangeven qua volume).

Renoise nog op m'n laptop staan, FT2 is wel heeeeeel lang geleden maar dat was voor mij het begin ooit :)

edit: Filter sweeps maken met 9xx (sample start) met een sample van een synth stab met envelope modulatie op filter frequentie.
Dit ja.... Waar is de tijd.......

Zo heb ik leren "muziek" maken, en het hele huis (ouders) met mij 🤣

Zal eens een ouwe track uploaden.

Fasttracker 2

Silent Scream (1997)

Nice ! Ik ben ook een voormalig FT2'er. Ik kwam niet makkelijk aan geschikte hardware want dat was te duur en wat ik wel had kreeg ik teveel kritiek op m'n demo's (paul elstak achter de mid-town balie na het luisteren van mijn zoveelste demo: "tip, koop eerst wat betere apparatuur"). Maatje van mij maakte mellow op de 6000 gulden kostende 486dx100 van zijn vader. Ik was helemaal gefascineerd door de ENORME samplegeheugen wat daar beschikbaar was en hoe verschrikkelijk strak alles klonk. Dus toen ik nog steeds niet gerookt had kreeg ik 1000 gulden van mijn ouders, heb direct die week nog een 2e hands pentium 60 gekocht bij een (bleek toen) bekende producer en binnen een 3 maanden had ik mijn eerste platencontract. Binnen een half jaar een ander 3 jarig contract met flink voorschot om alsnog een 909, dikke sampler en wat fx te kopen. Dus voor mij was FT2 echt de tool om een doorbraak te forceren. FT2.06 voor de strakke attack en FT2.08 om wav files te kunnen importen.

Alles samplede ik zelf vanaf cd's (alle bekende hardcore gabber verzamelaars) om geen last te hebben van de aliassing. Want als je de alias filter in FT2 aanzet werd alles direct zo dof.
Multi sampling van 909 claps van cd's (vaak intro's of breaks in nummers met losse claps) om net te doen alsof het analoog was.
Tot de dag van vandaag verwachten mensen niet dat mijn eerste release helemaal met FT2 gemaakt is, zeker ook niet omdat ik bij sommige tracks 2x mono werkte ipv 1x stereo.
Zo kon ik de zaagsynth los oppeppen met dikke chorus, reverb en mid sweep, terwijl de drums en de rest mono er dwars doorheen strak bleef.

Gemaakt in 1997 en op verschillende compilatie cd's beland, alsmede 4 track vinyl EP:

Laatst gewijzigd:
Prima track Analogic, me like it a lot. Ik ben zelf ook druk bezig om een oude gabber track te maken in FT2, hoop eind volgende week wat te kunnen laten horen.

De combi met soundforge 4.5 toendertijd was toen echt ideaal, want de sample editor in FT2 was mij niet gedetaileerd genoeg.
Ik ben trouwens ook al jaren die nieuwe FT2 clone aan het volgen: 16-bits.org - home of 8bitbubsy
Elke paar weken/maanden weer nieuw updates, nog steeds :okdan: ! FT2 clone v2.22 download: (19th of July 2026)
Ik ga ervan uit dat de meeste shortcuts nog wel ergens in mijn puberbrein gebrand zitten.

Wat ik wel altijd heb gemist zijn goede duidelijk tutorials, ik heb net als iedereen vooral moeten leren van afkijken van andere xm modfiles.
Op de HKU zat toendertijd ook een DnB producer (Mav) in mijn jaarlaag die ook geweldige dingen deed met FT2, ik heb die nostalgische xm's nog steeds.
Als het goed is heb ik ook nog ergens een hopelijk functionele oude hdd met mappen vol UCP/Don Brasco en weet ik veel wat nog meer mod files.

Waarom wil je precies met uiterst gedateerde software willen werken als er hetzelfde (en dan 100x meer) in de vorm van Renoise bestaat?

Back