Vraag over Roland MC 101

willvandervliet

Ouwe rot
Ik probeer in de MC 101 compressie op de kick en snare te zetten maar kan niet vinden waar ik de verschillende compressors kan instellen.

Ik heb begrepen dat er zes verschillende busses zijn . Als ik shift+sound gebruik kan ik pad 9 (kick) kiezen en dan naar comp 1 ( of 2 t/m 6 ) gaan.

Hierna kom ik niet verder.

Op een YouTube filmpje zag ik dat ik na het kiezen van de betreffende Comp de exitknop moet indrukken en doorscrollen naar comp.

Maar helaas kan ik dit niet vinden.

Voor alle duidelijkheid ; ik gebruik het laatste O.S. (1.82)

Bedankt, maar dit was het filmpje wat ik gezien heb. Het probleem is dat ik de output assign wel op comp 1 t/m 6 kan zetten maar hierna niet naar comp door kan scrollen om de betreffende instellingen te maken.

Deze functie werkt alleen op een Drum-Track.
Dus niet voor drum geluiden op een Tone-Track.
Misschien is dat de reden dat je het niet kunt selecteren.

Snap ik . Ik gebruik hier ook een drumtrack+ comp voor en kan ook de output-assign op comp zetten maar kan nergens de mogelijkheid vinden om de parameters van de betreffende comp aan te passen

Na het kiezen van een output assign comp1-6,
bevestig je deze keuze door de draaiknop in te
drukken en dan op exit drukken om verder te gaan.
Draai nu de draaiknop naar rechts voor de comp optie.

Ik ben nog niet zo heel lang bekend met de MC101 maar ik kan het ook niet echt vinden. Wat Willy bedoeld (en ik ook niet vind) zijn de settings voor de Compressors 1-6 waar de manual over spreekt. Je kunt elke PAD (1-16) in de edit naar 1 van de 6 compressors routen of naar de Master output of naar het Master effect. 1-6 wekt de indruk dat het 6 verschillende bussen en dus compressors zijn. Alleen de settings zijn nergens te vinden.

1786695603783.png

Heb het gevonden.

De compressor is alleen beschikbaar voor het speciefieke instrument type DRUM+COMP. Er zijn TONE, DRUM, DRUM+COMP en LOOPER beschikbaar.

Ik weet niet of dit de officiële manier is om te wisselen van instrument type. Ik deed het door eerst de track te deleten:

SHIFT indrukken. dan PROJECT, en dan de gewenste track; 1-4. (GELIJKTIJDIG ingedrukt ;))
Er verschijnt dan; 'Delete Track?' Via VALUE: select 'OK'.
Er verschijnt dan; CREATE: > TONE, DRUM, DRUM+COMP en LOOPER.. kunnen via VALUE geselecteerd worden.

De Settings zijn dus bij DRUM niet beschikbaar. Bij DRUM+COMP wel. :)

Laatst gewijzigd:
Mac klopt , het lukt mij nu ook.
:okdan:
De 101 blijft mij verbazen met zijn mogelijkheden. Wel verwarrend dat in DRUM de compressor 1-6, naast Master out en Master effect, geselecteerd kunnen worden. Maar de MC101 staat niet voor niets bekend om zijn hoge 'menu-dive' gehalte. :D

Back