stelling: fader rides zijn goed

olafmol

[EXPANSIONS]
ik zat laatst es met Nolet te filosoferen........waarom klinkt veel electronische muziek toch zo statisch in vergelijking met "acoustische" opnames? we kwamen tot de conclusie dat dit wel eens te maken kon hebben met het "live faders riden" dat veel producers deden en nog steeds doen........... met electronische muziek (vooral met een DAW ofzo) wordt dat toch vrij weinig gedaan, waardoor de balans altijd zo ongeveer gelijk blijft.......... maar als je echt een complete mix van begin tot einde eens met je handjes remixed, dus de volumes aanpassen op het moment dat er bepaalde geluiden in of uit komen, effect-sends in realtime aanpassen, dan klinkt de mix ineens een heel stuk spannender en dynamischer.......wat veel bigtime producers bv doen is pas op het laatste woord van vocals een reverb send erin draaien, en vervolgens weer weg te draaien......dat soort dingetjes dus........

...je moet natuurlijik wel een soort van faderbox hebben om dit op te nemen in een DAW.........

wat vinden jullie?

De reden dat elektronische muziek misschien niet zo spannend klinkt ligt aan de eerste plaats aan de componist/producer zelf. Wat het "live riden" betreft, da's niet iets wat niet met automatiseren nagedaan kan worden, alleen is er de noodzaak misschien niet naar. Waarom gaan schuiven als het goed staat?

in feite zeg yoozer hetzelfde als olaf mol.
de creativiteit van een producer zit hem vaak in dit soort edits en
live elementen in de mix. dat geeft muziek zeker een bepaalde levende
en bewegende sound :)

Waarom denk je dat al die controller surfaces met bakken tegelijk de winkels uit worden gesleept?

En een digitale mixer kun je zo'n beetje elke parameter wel via midi besturen.
Iets wat ik ook regelmatig doe. Een apart midi spoor alleen al voor m'n digitale mixer.
En gewoon live met de handjes zelf aan de knoppen sjorren in recording mode.
Werkt als een tiet en het geeft idd iets meer mee aan de mix.

Mooie theoris, het zou goed mogelijk kunnen zijn. En het is ook zeker het proberen waard. Van al dat getweak wordt je mix inderdaad levendiger, maar ik denk dat 't best moeilijk wordt om dat ook echt goed te doen. Zal wel veel oefening vragen.
Wat ik me ook afvraag: moet dat echt met zal die punten tussen iedere zin, olafmol? ;)

Origineel geplaatst door Yoozer
De reden dat elektronische muziek misschien niet zo spannend klinkt ligt aan de eerste plaats aan de componist/producer zelf. Wat het "live riden" betreft, da's niet iets wat niet met automatiseren nagedaan kan worden, alleen is er de noodzaak misschien niet naar. Waarom gaan schuiven als het goed staat?

dat bedoel ik: het gaat hier juist om automatiseren, da's de enige manier om met 2 handen meerdere parameters te veranderen ;)
..... als je ervan uitgaat dat een nummer dynamisch is (een arrangement/opbouw) dan kan iets niet "goed" staan........ set&forget is imho niet de juiste manier om een nummer spannend en dynamisch te houden......nee, juist tijdens het afspelen van het complete nummer volumes, EQ, effect-sends etc. veranderen...dus niet alleen filtercutoffs van bepaalde geluidjes, nee ook aan de mix zelf werken....... ik denk dat we het vaak vergeten (tenminste ik wel) omdat een kleine volume-verandering of een klein beetje reverb send meer of minder lang niet zo spectaculair klinkt als bv een cutoff of resonantie of distortion ofzo...maar al met al kan het een mix van saai en vlak naar een hoger niveau tillen denk ik.....

Olaf

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Mooie theoris, het zou goed mogelijk kunnen zijn. En het is ook zeker het proberen waard. Van al dat getweak wordt je mix inderdaad levendiger, maar ik denk dat 't best moeilijk wordt om dat ook echt goed te doen. Zal wel veel oefening vragen.
Wat ik me ook afvraag: moet dat echt met zal die punten tussen iedere zin, olafmol? ;)

ja..........ik typ terwijl ik denk ......... ;)

Origineel geplaatst door fuse
Waarom denk je dat al die controller surfaces met bakken tegelijk de winkels uit worden gesleept?.

ik vermoed voornamelijk om plugin-parameters te veranderen. Het zal natuurlijk wel zo zijn dat een "conventionele" artiest een controller surface op een andere manier gebruikt dan een electronische muzikant...in de "bandjes" wereld is het riden van faders natuurlijk veel gangbaarder...

Origineel geplaatst door olafmol
ja..........ik typ terwijl ik denk ......... ;)
ik denk ook altijd als ik typ......:)
Ik ga het binnenkort zeker eens proberen met al die tweaks en twists in de mix, want je kan best wel eens gelijk hebben.
In feite een beetje het zelfde verhaal als met oude analoge synths: beetje instabiel, nooit precies het zelfde, en daarom klinken ze stukken beter dan dat ultra strakke digitale werk.

ik vermoed voornamelijk om plugin-parameters te veranderen. Het zal natuurlijk wel zo zijn dat een "conventionele" artiest een controller surface op een andere manier gebruikt dan een electronische muzikant...in de "bandjes" wereld is het riden van faders natuurlijk veel gangbaarder...

Mee eens, ik denk dat levendigheid in je mix vnl. te bereiken is door:

- verschillende manieren van quantizen en juist niet quantizen
- toevoegen van ghostnotes
- dynamiek creeëren met veel volume-verschillen en (manual) fader rides

Vergeet ook niet dat in DAW hier ook extra voorzieningen voor zijn.

Bijv Cubase SX heb je een midi autopan insert FX waarmee je ook CC's kan laten LFO'en
Of een random generator voor velocity,time, pitch met een onder/bovengrens.

En het is vaak ook relatief makkelijk om in een synth een extra LFO te gebruiken voor de amplitude, PWM of andere par's zodat het geluid ook langzaam kan evolueren.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat 'live riden' allemaal toch 100% geautomatiseerd kan gebeuren; en dat daarom ieman die een lijntje in Cubase legt ipv de fader langzaam omhoogschroeft in feite niet radicaal anders bezig is; sterker nog, die lijntjes leggen hoeven niet met tekenen te gebeuren, dat kan ook gewoon met de controller.

Het nadeel van dat live riden is natuurlijk als je geen happy accidents krijgt en dus alles even opnieuw mag doen omdat je 'm op de verkeerde stand had staan ;).

Origineel geplaatst door Yoozer
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat 'live riden' allemaal toch 100% geautomatiseerd kan gebeuren; en dat daarom ieman die een lijntje in Cubase legt ipv de fader langzaam omhoogschroeft in feite niet radicaal anders bezig is; sterker nog, die lijntjes leggen hoeven niet met tekenen te gebeuren, dat kan ook gewoon met de controller.

Het nadeel van dat live riden is natuurlijk als je geen happy accidents krijgt en dus alles even opnieuw mag doen omdat je 'm op de verkeerde stand had staan ;).

een fader of een controller, maakt idd nix uit......maar het intekenen van een lijntje of het door een midi plugin laten controllen van parameters denk ik juist weer wel.....omdat je eigenlijk dan geen directe referentie naar de muziek en het arrangement hebt......... juist als je gewoon de hele track van begin tot einde afspeelt hoor je ineens: NU moet DIT geluid harder! en DIT geluid zachter! en NU hier een beetje reverb erbij! hop! en gelijk kunnen doen, dat is de grap...niet eerst weer stopzetten en dan ergens op je gevoel een beetje lijntjes intekenen.........

Wel jammer dat je midi CC's en sysex niet kan quantizen. :confused:

Re: stelling: fader rides zijn goed

ik zat laatst es met Nolet te filosoferen........waarom klinkt veel electronische muziek toch zo statisch in vergelijking met "acoustische" opnames? we kwamen tot de conclusie dat dit wel eens te maken kon hebben met het "live faders riden" dat veel producers deden en nog steeds doen........... met electronische muziek (vooral met een DAW ofzo) wordt dat toch vrij weinig gedaan, waardoor de balans altijd zo ongeveer gelijk blijft.......... maar als je echt een complete mix van begin tot einde eens met je handjes remixed, dus de volumes aanpassen op het moment dat er bepaalde geluiden in of uit komen, effect-sends in realtime aanpassen, dan klinkt de mix ineens een heel stuk spannender en dynamischer.......wat veel bigtime producers bv doen is pas op het laatste woord van vocals een reverb send erin draaien, en vervolgens weer weg te draaien......dat soort dingetjes dus........

...je moet natuurlijik wel een soort van faderbox hebben om dit op te nemen in een DAW.........

wat vinden jullie?

Als ik aan het jammen ben zit ik continu aan de reverb send knoppen van kanalen. Aan het eind van een blok de reverb wat opvoeren om op de 1e tel van het nieuwe blok alles weer droog te laten klinken, maar dan bijvoorbeeld met de hihats erbij. Het 'ride' gevoel kun je mijns inziens door middel van dynamisch inspelen (dus hard en zacht spelen) er behoorlijk in leggen.
Met veel sequencerpakketen kun je de velocity scalen of vastzetten op 1 niveau. Dat deed ik in het begin wel eens, maar dat maakt je track zielloos en mechanisch.

[edit]Vergeten om op de stelling te reageren: Fader rides (of dat faken met velocity, sidechainen etc) vind ik wel goed. Een muziekstuk moet een dans zijn tussen de verschillende geluiden in dit stuk.[/edit]

-C-

Origineel geplaatst door fuse
Wel jammer dat je midi CC's en sysex niet kan quantizen. :confused:

nee juist NIET jammer......het gaat juist om het losse, het realtime..

Wel jammer dat je midi CC's en sysex niet kan quantizen.

nee juist NIET jammer......het gaat juist om het losse, het realtime..

Dat kan op de RS7000 anders prima..

Maar eh, ben het er wel mee eens ja. De lekkerste muziek die ik ken is vaak met het handje afgemixed (al dan niet automated op een grote profi-desk). Ik denk dat het daar em zeker in zit. Ik gok dat het gros "pc-muziekanten" een soort set-and-forget houding hebben en om het levendig te houden de settings van synths enzo gaan automaten. Maar dat is IMO anders dan het hands-on volume schuiven op gevoel TIJDENS het mixen/afmixen. het is ook niet voor nix dat als je interviews leest van producers (top) en engineers dat ze vaak dagen bezig zijn met een mix. Omdat je het vaak, take na take opnieuw moet beluisteren..

Ik vind dat 'live' dingen in/uitfaden een van de doopste dingen die je bij electronische muziek kan doen.

En niet alleen voor kleine niveau-aanpassingen; ik heb er ook geen probleem mee om op die manier een nummer op te bouwen - zet een paar sequences in de MPC, gooi het via aparte outs naar de tafel (plus synths en FX), druk op start en neem het hele resultaat ineens op naar stereo. If it sounds right, it is right, if not, do it again.

Je kan natuurlijk met alleen mutes (en 'next sequence') een nummer opbouwen, maar dan blijft het 'n beetje 'n statisch loopfeest. Zodra je live gaat in/uitfaden, sends open en dicht draaien en de hele balans aanpassen, dan wordt het interessant. Vaak moet je 2 of 3 keer het hele nummer doen voordat je 'n take hebt waar je tevreden over bent, maar het is (voor mij) altijd leuker dan in Logic naar automation curves staren. Heel af en toe maak ik in de uiteindelijke stereo file nog 'n paar edits.

Moodymann en Theo Parrish zijn hier een goed voorbeeld van. Zij maken zo'n beetje de meest organisch/levend klinkende die ik ken. Ik weet niet hoe zij werken, maar het zal niet ver afliggen van de bovenstaande methode. Luister naar 'Shades of Jae' of 'Ebonics'... Dat ga je echt niet in ProTools zitten automaten, dat moet je gewoon voelen en realtime doen.

Of je theorie echt ergens op slaat weet ik niet. Er zijn waarschijnlijk genoeg nummers waarbij ze het niet hebben gedaan en het toch goed klinkt. Met compressors e.d. kan je ook veel bereiken.

Maar ik moet zeggen dat deze thread wel een leuke bron van inspiratie is. Ik ben ook de gelukkige bezitter van een digitaal mengpaneel, en zal eens gaan experimenteren met in en uitfaden van effecten e.d. Nooit aan gedacht eigenlijk. :okdan:

Zo weet ik dat The Orb (jaja, check mijn Avatar) in de jaren 90 live werkte met multi-track recorders en een live mix desk. Op die manier konden ze heel organisch de hele nummers live remixen. Ik bedoel, het is niet zo dat je dan alleen maar loops mixed maar hele minuten lange trax.

R

Back