Commercialmuziek, hoe zit het met de rechten?

Oxy-Yan

Action
Weet iemand hoe het zit met rechten op muziek die gebruikt wordt voor commercials?

Het volgende is het geval;
Een vriend van me wil voor een commercial van 10 seconden muziek gebruiken van een bestaande band, echter hiervoor moeten zij licentierechten betalen om een stukje te mogen gebruiken. Logisch.

Nu opperde ik het idee om het nummer na te maken in mijn studio, maar dan nèt een paar kleine noten anders te spelen.
Feitelijk heb ik een ander nummer gecomponeerd, het lijkt alleen heel erg veel op dat andere nummer...Op die manier omzeilen we de auteursrechten, en kan ik in plaats van die band een vergoeding ontvangen (ik ben schappelijk, en doe het als vriendendienst)

Ik heb een eerste aanzet gemaakt, maar voor ik hier mee doorga wil ik graag weten of dit eigenlijk is toegestaan?

Mogen wij deze muziek nu gebruiken voor de commercial zonder daar die andere band voor te betalen??

Hieronder heb ik het voorbeeld. Het eerste stuk is "mijn vrije interpretatie", het tweede stuk is het origineel.

Oxy:maffia:

HA, ik had al gezocht op buma stemra, maar kon niets vinden.

inderdaad het antwoord van olafmol zegt genoeg. Ik denk dat ik er nog iets meer een eigen versie van moet maken, ipv een 90% kopie om er zeker van te zijn dat er geen gezeik komt.

Thanxz

Leuk deuntje. :D

In de aangewezen thread staat inderdaad het antwoord.

Of je stuk voldoende "anders" is om geen auteursrechtelijk inbreuk uit te maken, valt vooraf niet te zeggen. Daar beslissen "experten" over ... (Ik heb het ook even beluisterd en ik vind dat je je wel op erg dun ijs begeeft).

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Leuk deuntje. :D

In de aangewezen thread staat inderdaad het antwoord.

Of je stuk voldoende "anders" is om geen auteursrechtelijk inbreuk uit te maken, valt vooraf niet te zeggen. Daar beslissen "experten" over ... (Ik heb het ook even beluisterd en ik vind dat je je wel op erg dun ijs begeeft).
Daarom lijkt het me verstandig meer wijzigingen aan te brengen. Voor de zekerheid.

PS. Het is een melige reclame, soort waterbeddenconcurrent, maar dan weer voor een concurrent van de waterbeddenconcurrent...:confused:

Back