drumstation vs airbase

nomore

Lintage Vid
let's get ready to rumble 8)

Jazekers, we hebben de zoekknop wel gebruikt maar wil toch nog even wat advies. Ik zit te twijfelen tussen de Novation Drumstation en de Jomox Airbase. Ik ben feite op zoek naar wat strakke tweakbare 808 geluiden (electro/techno).
De interface is niet geheel van belang want zal het toch vanuit mijn sequencer gebruiken (eventueel later bcr2000 erbij oid).

De airbase daarentegen is meer tweakbaar en ik heb het idee dat deze wat multifunctioneler is.
Nu is het wel zo dat de deze fors duurder is dan de drumstation (zo ca 375 vs 175). Is dat prijsverschil te rechtvaardigen? Want voor het geld van de airbase zou ik namelijk een dstation EN bijv nog een electribje kunnen aanschaffen.

Mmm heb de Drumstation nooit gehoord maar heb wel een Airbase in mijn bezit gehad.
Airbase is wel het 1 en ander aan te verdraaien al moet je hier wel geduld voor hebben met die priegelknopjes..qua sound vind ik de Airbase wel ''ruw'' hij is niet echt ''smooth'' te noemen.Alle drums hebben een beetje een rauwe klank (waar je van houd of niet..)

kan maar 1 ding zeggen, ga voor een Airbase, heb er eentje gehad en niks komt erbij in de buurt.

Mja, JoMoX heb ik in Feedback gehoord, en DrumStation heb ik thuis.
Echt qua geluid vergelijken was dus moeilijk.
'k Vind de Novation toch best makkelijk in gebruik, maar denk dat de JoMoX iets harder doorkomt ('t IS analoog..), maar da's bij de Novation met een EFX-bakkie, ofzo makkelijk op te lossen lijkt me.

Ik heb zelf de drumstation en ben er erg tevreden mee. Ik gebruik hem echter meer voor de 909 dan voor de 808. Hij klinkt gewoon goed.
Ik heb zelf ooit ook getwijfeld over de airbase maar ben toch voor de novation gegaan. De interface van het apparaat is gewoon erg makkelijk en ook het prijsverschil is prettig.
Misschien als je wat meer uit je drums wilt halen (tweakbaarheid) dat je dan voor de airbase moet gaan. Als je gewoon een standaard 808 wilt dan zou ik voor de drumstation gaan.

ik heb ze allebei gehad (en weer weggedaan:) ), en ze hebben allebei hun voor en nadelen. De airbase heeft een slechte interface, maar als je die toch niet gebruikt is dat geen probleem. Hij heeft 10 geluiden die je erg goed kan tweaken, maar het blijft minder geluiden dan de drumstation. Dus als je de 808 geluiden buiten de kick snare en hihat ook wil hebben heb je niet genoeg aan de airbase (bijv. de claves enzo).

De geluiden die de airbase wel heeft zijn ook meteen een stuk lekkerder dan die van de drumstation; veel punchy-er, harder, analoger, tweakabler enzovoorts. Het prijsverschil is wat dat betreft volgens mij gerechtvaardigd.
De drumstation heeft een makkelijkere interface en meer geluidjes, maarja, minder lekker, en bijv geen lfo (die wel dope is aan de airbase.)

Al met al is de drumstation een goedkope bron van tweakable en best lekkere 808 909 klanken, maar niks unieks, en niet echt bijzonder. Los van het feit dat je de geluiden kan veranderen is de sound niet echt beter dan die van de gemiddelde drumkit in bijvoorbeeld een rs7000. En dat is de airbase wel. Dus als je het geld hebt, en je geeft niet om een display-met-een-slechte-draaiknop-interface zou ik zeker voor de airbase gaan. Die knalt tenmiste echt lekker door je mix heen.

:)

damn. De twijfel wordt alleen maar groter. dat was nou niet de bedoeling 8~
Het is niet zo dat ik per se een volledige 808 kit hoef te hebben, het gaat mij met name dat de kick en snare wat lekkerder in de mix gaan liggen (gebruik nu m.n. battery).
Ik hou wel van wat geexperimenteer en ben altijd wel op zoek naar de wat minder standaard geluiden, daar zou de dstation minder op scoren.
Aan de andere kant heeft dstation wel weer een din-sync, wel weer handig voor mijn 101...

Zou het mogelijk zijn dat iemand een stukkie gefreak van/op de airbase misschien hier post?? (stukkies op site van jomox vind ik niet echt veelzeggend).

De airbase kan idd serieus knallen. De sound is wat ruwer dan Roland dingen. Als het je niet uitmaakt dat het niet exakt Roland klinkt zal het zeker geen miskoop zijn. Je kan ze ook met software editen, gaat een pak sneller.

Origineel geplaatst door nomore
Ik hou wel van wat geexperimenteer en ben altijd wel op zoek naar de wat minder standaard geluiden

Ik weet dat je het hier over een airbase en een drumstation heb, maar toen ik de bovenste zin las, vroeg ik me af of je wel eens van de Elektron Machinedrum heb gehoord?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Ik weet dat je het hier over een airbase en een drumstation heb, maar toen ik de bovenste zin las, vroeg ik me af of je wel eens van de Elektron Machinedrum heb gehoord?

tuurlijk, als jij mij het geld geeft dan ga ik hem nog vandaag halen.
Ik heb het wel overwogen (dan nog maar wat extra rood, is de bank wel gewend van me ;)). Zeker met het oog om live wat dingen te doen, maar aangezien ik nu alleen in de studio werk vind ik m.n. het sequencer gedeelte overbodig. Aan de andere kant zitten er wel weer fx in die ik nu apart nog moet kopen (kosten ca 200 denk ik).
Volgend jaar gaat de belastingdienst erg aardig voor me zijn waarschijnlijk, dan zie ik wel verder. Op dit moment gaat het dan tussen de Airbase en de Drumstation.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=37529

8)

Hier het stukje van harmony wat me heeft overgehaald:

Its an analog BEAST. You can get very large and soft (808 replicas) to incredibly punchy sounds (909 replicas) which could possibly do damage in a big enough system. Put it through something like a DBX subharmonic exciter or a nice analog lo-pass filter and it'll break things. The hats / perc are digitally stored but go through analog circuitry (VCAs) and come out quite musical and funky sounding after passing through the filters/LFOs. Perhaps you could hope for a little more CSZZZZ but that's what the separate outs are for. Very hard to fault - excellent for any type of dance setup.

Ik zou zeker voor de Jomox gaan.

Koop je de drumstation, heb je niets meer dan een ruizende bak met wat lelijke 909 samples waarvan je er maar 3-4 tegelijk kunt afspelen..

de drumstation is niets anders dan een 808/909 kloon... en 't klinkt allemaal vrij aardig al zeg ik 't zelf, de jomox kan veel dingen behalve op een 808 lijken. 't is allemaal veel te punchy en aggresief, en de snare is gewoon ronduit lelijk... ik kan d'r echt niets mee als zijnde snare, je kunt 'r wel leuke fx (opvul) geluidjes van maken.
ook al probeer je op de jomox een doffe/diepe kick met een flinke decay te maken (ala 808...) 't komt niet in de buurt van de echte... maar 't is weer eens iets anders.

Origineel geplaatst door The Unholy

Koop je de drumstation, heb je niets meer dan een ruizende bak met wat lelijke 909 samples waarvan je er maar 3-4 tegelijk kunt afspelen..

mijn drumstation ruite niet en je kon 8 sounds tegelijkertijs afspelen...

hijklinkt beter dan standaar samples maar ik vond hem verder verre van spectaculair
dus heb in m verkocht...

Origineel geplaatst door The Unholy

Een drumstation heeft geen samples maar genereert z'n geluiden zelf. Dat van die 3-4 is al even grote onzin. En dat ruiSen nog meer.
Het is en blijft een 808/909 kloon, niks meer, maar ook niks minder.

Back