Onmogelijke golfvorm?

Ik denk idd hetzelfde....is dus een onmogelijk golfvorm....
Als je dus zelf gaat tekenen kun je ook geen 2 frequencies tegelijk tekenen (de ene heft de andere dan op) of je moet idd met 2 osc's gaan werken (maar dit was allemaal al gezegd)
Voor de rest heb ik aan deze thread niets meer toe te voegen :D
Wel goed dat je zo bezig bent met wat nieuws helaas is het alleen niet zo makkelijk...

Als idee leuk gevonden, echter de natuur zit toch anders inelkaar. Dit soort plaatjes van golfvormen geven de relatie aan tussen amplitude en tijd. Frequentie heeft er niks mee te maken en aangezien terug in de tijd onmogelijk is, tenzij de golfvorm sneller dan het licht gaat, is dit in principe onmogelijk.

Bedankt iig iedereen voor het meedenken. Ja, ook C738 :D Ben weer wat wijzer geworden op dit vlak..

Het is idd nutteloos, er zal eerder iets wegvallen dan er significant bijkomen.

wist je dat.....? :eureka: :geslaagd:

door terug in de tijd te reizen is het overigens wel mogelijk om van elke eq een lineare fase eq te maken....
maar dat kan dan weer alleen als je iets 2x equalise. een keer normaal afgespeeld en een keer omgekeerd afgespeeld.
op die manier word iets ge-equalised met een eq met een symmetrische impuls respons en dus fase linear........
deze methode kan dus niet in real time...... tenzij je in de tijd kan reizen binnen een equaliser.

interessant he?

:z :Z

Dit gaat niet lukken, het is namelijk helemaal geen golfvorm. Een golfvorm is een functie, een functie heeft voor iedere x waarde 1 y waarde.

Dit plaatje heeft alleen betekenis als je zelf terug kunt reizen in de tijd . De weergegeven amplitudes op de y-as zouden meetresultaten kunnen zijn, verricht door een waarnemer die op een zeker moment teruggaat in de tijd en terechtkomt in een parallel universum waarin het door hem eerder gevonden meetresutaat y1 (voor een bepaalde x) niet langer klopt en gecorrigeerd moet worden door een ander meetresultaat y2.

Attachments

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    13,9 KB · Bekeken: 80
het kan in beginsel nooit.

want in een functie f(x)= etc... komt er voor elke x waarde maar 1 "y" waarde uit.

Ga je nu fx gebruiken die bepaalde tonen onthoud in het verloop, tja dan ziet een grafiek er heel anders uit, maar dat is ook logisch, want er komt als het ware een nieuwe functie bij.

greetz

Toch kun je wel degerlijk min of meer teruggaan in de tijd met reverse................Flits wordt dan Stilf (FdJ).....8>

Origineel geplaatst door Unic
het kan in beginsel nooit.

want in een functie f(x)= etc... komt er voor elke x waarde maar 1 "y" waarde uit.

Ga je nu fx gebruiken die bepaalde tonen onthoud in het verloop, tja dan ziet een grafiek er heel anders uit, maar dat is ook logisch, want er komt als het ware een nieuwe functie bij.

greetz

Ik ben echt geen wiskundig wonder maar het is toch wel degelijk mogelijk om voor y 2 waardes te krijgen uit een functie van f(x). Je kunt toch bijvoorbeeld een circle plotten of een nier karakteristiek. Zie onderstaand plaatje.

Greetzz Synthfreak

P.s. Of zit ik nu echt helemaal verkeerd

Attachments

• plototcartioidandr10.gif
    plototcartioidandr10.gif
    4,1 KB · Bekeken: 73
Klopt, zo zijn er nog meer functies die twee waarden voor een x waarde kunnen krijgen, wat bijvoorbeeld het geval is bij kwadratische functies.

maar die functies hebben niks te maken met geluid!

overigens, een symmetrische cirkel met midden op 0, zou resulteren in stilte. En aangezien in de figuur wat boven en onder de nul staat in het deel met 2 y's, ook symmetrisch is, zou dat deel ook resulteren in stilte. (y1= 6 y2= -6 y1+y2 = 0).

Het toppunt van on-exotischheid!

dit ding heb toch niks met tijd te maken? laat staan met terug in de tijd. AFGEWEZEN!!

Attachments

• plototcartioidandr10.gif
    plototcartioidandr10.gif
    4,1 KB · Bekeken: 80
Origineel geplaatst door iLLicit
Klopt, zo zijn er nog meer functies die twee waarden voor een x waarde kunnen krijgen, wat bijvoorbeeld het geval is bij kwadratische functies.
De functie y=x^2 heeft nog altijd maar één y waarde voor iedere x. Ik denk dat je bedoelt dat je voor oplossingen van nulpunten twee waarden krijgt?
Anyway, om op het verhaal van sander02 terug te komen, ik denk dat het in principe wel mogelijk is, maar niet op één spoor! Zet de golfvorm uit op twee audiosporen. Als er maar één waarde voor x is, hebben beide sporen dezelfde waarde; als er twee waarden zijn heeft het ene spoor de hoogste waarde, en het andere spoor het laagste waarde. Alleen...: je kan de sporen nooit mixen, omdat ze elkaar zouden uitdoven, dus je zult ook een aparte speaker nodig hebben per spoor. En dan nog zullen beide signalen elkaar eenmaal afgespeeld in de lucht elkaar alsnog uitdoven.
Leuke theorie, maar je hebt er nix aan.
:)

Origineel geplaatst door 6 trak
nogmaals, dat dus ook niet...
neem eens iets op met 2 (voor mijn part 10 oscs) en kijk dan eens in je wave editor... en wat zie je dan? ;)

hij doelt er dus op dat het geluid van die 2 gewoon worden gemixed tot 1 waveform zeg maar en die kan er dus nooit zo uitzien dus zal je een basistoon hebben met op dat punt een boventoon wat overigens wel een andere wave opleverd...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
De functie y=x^2 heeft nog altijd maar één y waarde voor iedere x. Ik denk dat je bedoelt dat je voor oplossingen van nulpunten twee waarden krijgt?
Anyway, om op het verhaal van sander02 terug te komen, ik denk dat het in principe wel mogelijk is, maar niet op één spoor! Zet de golfvorm uit op twee audiosporen. Als er maar één waarde voor x is, hebben beide sporen dezelfde waarde; als er twee waarden zijn heeft het ene spoor de hoogste waarde, en het andere spoor het laagste waarde. Alleen...: je kan de sporen nooit mixen, omdat ze elkaar zouden uitdoven, dus je zult ook een aparte speaker nodig hebben per spoor. En dan nog zullen beide signalen elkaar eenmaal afgespeeld in de lucht elkaar alsnog uitdoven.
Leuke theorie, maar je hebt er nix aan.
:)

Ik weet ook niet meer precies welke kwadratische functie, maar ik heb er wel eens een gezien met twee uitkomsten per x waarde. Dat had geloof ik te maken met een sin-functie.

Maar goed, het maakt allemaal niet zoveel uit, voor het geluid is het toch onmogelijk.

Back