Onmogelijke golfvorm?

Sander02

Gepokt en gemazeld
Zit met een vraagje.

Misschien is het achterlijk, misschien ook niet, dat merk ik dan vanzelf wel ... :)

Is het met 'digitale signaal-opwekkers' mogelijk om een golfvorm te creeën die weer teruggaat in de tijd?
Dus niet zoals een pulse-width moduleren of iets dergelijks, want dat gaat nog altijd vooruit.. maar echt dat de golf zichzelf gaat overlappen

Als e.o.a. digitale synth dit realtime zou kunnen, krijg je volgens mij een soort scherp/phasend geluid wat wellicht nieuwe klanken kan opleveren. Of wellicht een soort distortion.. Of het geluid verdwijnt gewoon!.. ik heb geen idee

't het ziet er niet uit moet ik toegeven, maar ik zie niet in waarom het tegenwoordig met alle techniek onmogelijk zou zijn.
Ben het iig nog nooit tegengekomen, ook niet als je je eigen wave kan 'tekenen' (correct me if i'm wrong)

ik bedoel zoiets als dit:

Attachments

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    13,9 KB · Bekeken: 111
Re: Onmogelijke golfvorm?

Origineel geplaatst door Sander02
Zit met een vraagje.. misschien is het achterlijk, misschien ook niet. Dat merk ik vanzelf...

is het met 'digitale signaal-opwekkers' mogelijk om een golfvorm te creeën die weer teruggaat in de tijd?

Hartstikke leuk dat je zoveel tijd in je bericht hebt gestoken, maar teruggaan in de tijd?! Dat zou nog eens mooi zijn!

Het punt in je tekening is dat op hetzelfde tijdstip geluid op 2 frequenties wordt weergegeven. Hiervoor heb je dus ook 2 geluidsbronnen (osc's) voor nodig.

Het is digitaal hè, hij kan vertraagd weergeven dus dat 'terug gaan in de tijd' is natuurlijk niet echt :D

En 2 osc's? je hebt toch ook programma's waar je je eigen wave kan intekenen? als je dit daarmee kan doen kan het programma gewoon berekenen hoe het moet klinken. En als daarvoor 2 osc's nodig zijn, het zij zo.
zelfde geldt voor een synth; een osc meer of minder, lekker belangrijk!

Vraag me gewoon af of dit wellicht nieuwe klanken kan opleveren omdat het nog nooit zo gedaan is.
Of bijv. bij een pulse waarvan 1 van de 2 verticale 'pootjes' naar links toe buigt... Dat is een zeer vreemde wavevorm omdat alle andere altijd vooruit gaan.

Origineel geplaatst door Sander02
Het is digitaal hè, hij kan vertraagd weergeven dus dat 'terug gaan in de tijd' is natuurlijk niet echt :D

Wat je hebt weergegeven is, als je de lijn van links naar rechts, en weer naar links en naar rechts volgt, een golf die toch echt terug in de tijd gaat. Als je dat niet bedoelt dan moet je je tekening anders maken, en nite zeggen "golfvorm te creeën die weer teruggaat in de tijd?"

En 2 osc's? je hebt toch ook programma's waar je je eigen wave kan intekenen? als je dit daarmee kan doen kan het programma gewoon berekenen hoe het moet klinken. En als daarvoor 2 osc's nodig zijn, het zij zo.

Je kan je eigen wave tekenen voor 1 oscilator. En dan kan je dus alleen dingen tekenen die met 1 osc kunnen.

Het geluid zou trouwens niet eens zo boeiend zijn als je verwacht ga ik vanuit, als je het met 2 osc's gaat maken. Een soort stotter effect, maar dan heel snel dus bijna niet waarneembaar. Gewoon 1 osc die continue klinkt, en 1 die de hele tijd supersnel aan en uit gaat.

Zou kunnen dat het niet boeiend klinkt..

Als je op het plaatje de eerste en laatste normale triangle weghaalt en alleen de 'vreemde' herhaalt wordt het stotteren al een stuk minder. En ik bedoel ook echt een golfvorm die zgn teruggaat in de tijd alleen het resultaat is idd 2 'geluiden' / signalen die tegelijk klinken, dat klopt ja.

Maar een digitale synth zou daar toch geen moeite me moeten hebben? dus het is mogelijk..

Origineel geplaatst door bikkel
Hoe dacht je dat je speaker dat precies ging weergeven?
Als een wave met een phase-probleem? Dat is het probleem van de speaker.. zolang de synth het eruit kan persen zal de speaker het gewoon weergeven lijkt me..

Het moet synth zijn die een combinatie is van een grafisch programma die een wave die jij tekent weergeeft als je klaar bent met tekenen, en een realtime synth die de golfvorm die daaruit voortkomt gelijk kan weergeven en bewerken (env./pitch/filter etc) Als je de tekening in een 'normale' situatie wil dwingen zonder overlappen zal je het plaatje langzaam moeten roteren tot ze niet meer overlappen :)

Maar m'n vraagt blijft -ondanks het nut ervan- of het mogelijk is..

Naar mijn idee opent het wel deuren als de bron-vorm die herhaalt gaat worden nog verder 'bewerkt' kan worden bij de oorsprong. (PWM, sync, pitch etc.) Maar dan in een wat grafischere vorm :confused: kan het niet anders uitleggen
Alleen moet het dan digitaal zijn.

Zie de golfvorm maar eens als een horizontale representatie van de plaats van de conus in de speaker. Je onmogelijke golfvorm kan er niet uitgeperst worden omdat een speaker op 1 punt in de tijd niet op 2 plaatsen tegelijkertijd kan zijn. Je synth kan het niet omdat er dan 2 voltages op dezelfde plaats moeten zijn. Geluid is sowieso weer te geven als longitudinale luchttrilling, en zelfs al krijg je een synth en een speaker zo ver, dan hebben je moleculen er nog steeds geen zin in.

Helaas, gaat je niet lukken :).

Ik denk dat je dit kunt bereiken met Amplitude modulatie.
Alleen, je moet dan heel erg flink kunnen patchen om die signalen te maken.

-C-

Je onmogelijke golfvorm kan er niet uitgeperst worden omdat een speaker op 1 punt in de tijd niet op 2 plaatsen tegelijkertijd kan zijn

Vind het moeilijk voor te stellen, maar dan kan de speaker toch wel meer dingen niet weergeven zou je zeggen..
En als je er 2 speakers (l/r) voor gebruikt om maar ff gek te doen, dan zou het wel kunnen?

:) een virus TI? wellicht als-ie een paar keer gestuiterd is

Bovendien, wat solidsnake al suggereerde, met bovenstaand plaatje wil ik de techniek aangeven die de wave maakt..
De uiteindelijke wave die uit de synth komt ziet er dan anders uit en gaat uiteraard wel alleen vooruit..
Ik zei niet voor niets dat ze gingen overlappen < dat betekent dus al dubbelop!!

Dus door iets 'onmogelijks' dwing je de synth tot iets wat wel mogelijk is wat wellicht nieuwe geluiden creeërt

Shit! volgens mij houdt het hier op... :dubbel:

tja...de 2 y waardes voor een punt x die je hebt worden gewoon opgeteld/afgetrokken zodat je 1 waarde uitkrijgt

een speaker kan maar 1 voltage tegelijk weergeven, dus dit is eigenlijk een non issue. je kan natuurlijk 2 waveforms over elkaar heen tekenen/weergeven, het resultaat is dan de som daarvan, en dat is weer gewoon een conventionele waveform met voor elke x 1 y

In wiskundetermen is dat zo. Mee eens, maar bovenstaand plaatje is niet wat uit de speaker komt.. dat had ik al aangegeven. Maar een manier om de synth te dwingen om mbv 2 osc's (anders kan je niet overlappen) een geluid te maken die je zelf nooit kan patchen of tekenen of voorspellen.

Met je uitleg zeg je dus dat de klank(kleur) niet veranderd?

Nee, wacht!!!

Sander02 heeft het geheim van de SUPERSAW ontrafeld!

Niet alleen de golfvorm, maar ook alle muziek die gemaakt wordt met gebruikmaking van deze supersaw, gaat terug in de tijd. Kun je nagaan...

-C-

nou ik denk t wel want je krijgt een andere waveform. Alleen denk ik niet dat die zo ontzettend exotisch is. T is jammer dat ik zo'n grondige hekel heb aan rekenen, maar je kan met je plaatje de resulterende waveform zo uitrekenen.

Origineel geplaatst door C738
Nee, wacht!!!

Sander02 heeft het geheim van de SUPERSAW ontrafeld!

Niet alleen de golfvorm, maar ook alle muziek die gemaakt wordt met gebruikmaking van deze supersaw, gaat terug in de tijd. Kun je nagaan...

-C-
echt weer zo'n C opmerking ;) ghehe

OK ik ben overtuigd dat het nutteloos is, al ben ik nog steeds benieuwd naar het sonische resultaat want je hebt een synth/programma iets gedwongen te doen -nl. de resulterende wave te berekenen zoals Pjotr zei- en daarmee een wave gemaakt die nieuw is, maar een ding is me duidelijk... het is dus mogelijk :)

maar je kan met je plaatje de resulterende waveform zo uitrekenen.
Dus een digitale bak zou dat zo realtime voor je kunnen doen? ghehe

De plus en de min gaan elkaar gewoon opheffen hoor. Uiteindelijk hoor je alleen maar het resterende verschil, en dat is wél gewoon als golfvorm te tekenen. Alleen... da's lang niet zo exotisch. Met een beetje pech is het resultaat in jouw geval namelijk helemaal... nietsssss! :D

attachment.php

als single wave is dit onmogelijk, (ook meerdere oscillaties worden altijd terug gebracht naar 1 wave), dus daar ga je al...

ready.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Het punt in je tekening is dat op hetzelfde tijdstip geluid op 2 frequenties wordt weergegeven. Hiervoor heb je dus ook 2 geluidsbronnen (osc's) voor nodig.
da's na mijn kort en bondige verhaal een paar regels hierboven ook complete nonsense nutuulk...

Laatst gewijzigd:
Back