Onmogelijke golfvorm?

Origineel geplaatst door iLLicit
Ik weet ook niet meer precies welke kwadratische functie, maar ik heb er wel eens een gezien met twee uitkomsten per x waarde. Dat had geloof ik te maken met een sin-functie.

y^2=x

Gewoon een parabool op zijn kant! ;)

Maar y^4 kan ook.. en y^6 etc....

't maakt ook niet uit met wat voor theorie jullie komen, zolang een wavevorm afhankelijk is van de factor tijd en die factor niet beinvloed kan worden gezien de tijd een vast staand iets is, zou iets dergelijks nimmer te nooit niet kunnen...

attachment.php

ONMOGENLIJK!!!
Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Een geluidgolf bestaat uit luchtdeeltjes die zich in één richting voortbewegen!
Wanneer de luchtdeeltjes niet meer bewegen is er ook geen geluid meer. Willen de luchtdeeltjes ook nog eens van richting veranderen dat kan dat nooit met dezelfde geluidsbron in de tegengestelde richting.
Een geluidsbron kan alleen waveforms de atmosfeer inslingeren, niet opzuigen!

Weet je wàt pas een onmogelijk golfvorm is?

... een perfecte square wave!

Waarom?
Bij een perfecte blokgolf gaat de amplitude in absoluut 0 tijdseenheden van maximaal naar nul, of van nul naar maximaal. Dat is technisch vrijwel niet realiseerbaar! In de praktijk zal het er eerder zó uitzien:

cc_se58.jpg

Laatst gewijzigd:
Hehehe, maar natuurlijk! Ik mag graag over dit soort nerd onderwerpen nadenken...:W

Origineel geplaatst door Hanz
Weet je wàt pas een onmogelijk golfvorm is?

... een perfecte square wave!

Waarom?
Bij een perfecte blokgolf gaat de amplitude in absoluut 0 tijdseenheden van maximaal naar nul, of van nul naar maximaal. Dat is technisch vrijwel niet realiseerbaar!
beter dan 't plaatje dat je laat zien moet wel lukken, maar verder heb je gelijk. Dit geldt alleen voor het geluid wat een speaker produceert toch? Als signaal uit een synthesizer moet dat toch wel gewoon kunnen?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
beter dan 't plaatje dat je laat zien moet wel lukken, maar verder heb je gelijk. Dit geldt alleen voor het geluid wat een speaker produceert toch? Als signaal uit een synthesizer moet dat toch wel gewoon kunnen?

Bij een synthesizer gaat men vaak helemaal geen perfekte square waves willen. Hoe de square eruit gaat zien hangt af van de schakeling, het cutoffpoint van de filter (bij een synth dus, die de hogere harmonoschen eruit filtert) en de bandbreedte van de schakelingen.

Een square wave van een functie generator ziet er anders uit dan één van een moog :D

Bij de figuur van Hanz wordt bv. waarschijnlijk een condensator (bochtvorm in figuur) opgeladen alvorens de schakeling gaat omslaan, zoiets hoeft niet altijd via een condensator te gebeuren.

Even voor de duidelijkheid voor er nog 80 reacties komen over het onmogelijke plaatje, het is niet wat er uit je speaker komt.. het is wat je de 'engine'/programma/synth als opdracht geeft en wat die er vervolgens mee doet was mijn vraag (ik had in het eerste event al overlappen genoemd)

Dat het zoals het plaatje niet weergegeven kan worden begrijpen we allemaal wel.

Origineel geplaatst door Toon
Een square wave van een functie generator ziet er anders uit dan één van een moog :D

Dat vind ik inderdaad altijd interessant. Verklaart een heleboel van het 'karakter' van (vintage) synths.
Bij vrijwel iedere synth ziet dezelfde golfvorm er toch verschillend uit - bijv. bij de MS20 of 303 ziet de blokgolf er gewoon bijzonder obscuur en non-square uit. Dit i.t.t. toch veel (minder geavanceerde uitvoeringen van) softsynthjes.

Dat vind ik inderdaad altijd interessant. Verklaart een heleboel van het 'karakter' van (vintage) synths.
Bij vrijwel iedere synth ziet dezelfde golfvorm er toch verschillend uit - bijv. bij de MS20 of 303 ziet de blokgolf er gewoon bijzonder obscuur en non-square uit. Dit i.t.t. toch veel (minder geavanceerde uitvoeringen van) softsynthjes.
ook die golfvormen kun je namaken in softsynths...

Origineel geplaatst door Sander02
Even voor de duidelijkheid voor er nog 80 reacties komen over het onmogelijke plaatje, het is niet wat er uit je speaker komt.. het is wat je de 'engine'/programma/synth als opdracht geeft en wat die er vervolgens mee doet was mijn vraag (ik had in het eerste event al overlappen genoemd)

Dat het zoals het plaatje niet weergegeven kan worden begrijpen we allemaal wel.

Het is de bedoeling dat wat je de "engine/programma/synth" als opdracht geeft ook uit de speakers komt! En daarbij zullen er geen synths zijn die optie hebben omdat het gewoon geen zin heeft. Probeer maar eens in het Absynth waveform schermpje achteruit te tekenen....lukt niet.
Dus nu snap ik eerlijk gezegd niet wat precies je vraag is.

Origineel geplaatst door 6 trak
ook die golfvormen kun je namaken in softsynths...

Mee eens, 6. Daarom schreef ik ook "minder geavanceerde uitvoeringen van" softsynths.
In een andere thread hebben we het al eens gehad over de toekomst van softsynths waarin vintage synths wellicht op component-niveau gesimuleerd worden. Dus én het karakter van de VCO, én dat van de VCF én de VCA / envelope generators, LFO etc.

Mee eens, 6. Daarom schreef ik ook "minder geavanceerde uitvoeringen van" softsynths.
In een andere thread hebben we het al eens gehad over de toekomst van softsynths waarin vintage synths wellicht op component-niveau gesimuleerd worden. Dus én het karakter van de VCO, én dat van de VCF én de VCA / envelope generators, LFO etc.
Er is nu al software waar je op compontent niveau apparaten kunt nabouwen. Maar dat is zulke loeizware software, dat kan een simpel systeempje nooit draaien, zeker niet realtime. De software is er wel, de rekenkracht nog niet. Maar dat komt er vast en zeker wel.

Origineel geplaatst door MIDIoot
Het is de bedoeling dat wat je de "engine/programma/synth" als opdracht geeft ook uit de speakers komt! En daarbij zullen er geen synths zijn die optie hebben omdat het gewoon geen zin heeft. Probeer maar eens in het Absynth waveform schermpje achteruit te tekenen....lukt niet.
Dus nu snap ik eerlijk gezegd niet wat precies je vraag is.

maakt ook niet echt meer uit want m'n antwoord had ik al zowat op de eerste pagina..
Ik kon me gewoon moeilijk voorstellen wat er dan zou gebeuren.. (ben niet zo'n rekenwonder op dit gebied)

Bij het plaatje stelde ik me gewoon een venstertje voor zoals op een oscilloscoop die gewoon domweg dat plaatje herhaald met zo'n snelheid dat je een toon hoort. meer niet

Dus dan heb ik het eigenlijk puur over het spectrale verhaal ; die gedachtegang had ik kenbaar moeten maken toen ik deze thread startte..

dus als bijv. bitmapplayer een plaatje van een zuivere sinus weer zou geven als een zuivere sinus (waarom niet), dan zou dit plaatje ongeveer klinken als.... ik bedoel, je kan toch ook een plaatje inladen dus waarom deze waveform niet

maar ik heb dat 'bitmapplayer'-verhaal ten onrechte door elkaar gehaald met een echte oscillator.. excuses voor de verwarring hierdoor :o:

Het is me glashelder nu dat dat dus echt niet kan. (een synth met een bitmapplayer-achtig iets als geluidsbron)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
een grafiek die vertikaal meer dan 1 punt heeft bestaat alleen in theorie. ..

Okee stel dat ik je vertel hoe je een grafiek in een 4 dimensionale ruimte zou moeten tekenen, dan bestaat die grafiek wel in theorie, maar niet in de praktijk aangezien je niks 4 dimensionaals kunt tekenen.
De grafiek die jij beschrijft kun je wel tekenen en dat heeft de topic starter gedaan, dus zo'n grafiek bestaat wel degelijk ook in de praktijk!!!

Of deze grafiek iets met geluid te maken heeft is een heel ander verhaal zoals anderen ook al aangeven.

Wat er wordt gezegd over dat het met twee osc's wel kan is gelul in de ruimte.

Is een Roland V-Synth niet iets waarmee je 'terug in de tijd kan gaan'? Met dat Time Trip Pad kan je toch je golfvorm 'tegen de klok in draaien' en je kan de snelheid nog zelf bepalen ook, je kan 'm zelfs freezen (vasthouden).

TimeTrip.jpg

Back