Hellup, FL/ Cubase newbie

Louloene

Ingeburgerd
Hallo allen!

Ik werk al een jaar of twee met fruity-loops, een programma dat mij zeer bevalt. Toch heb ik de indruk dat dit een beetje een kinderprogramma is en ik wil verder. Nu de vraag: Ik maak experimentele muziek- dark-ambient wel te verstaan, ik bewerk dus vooral wav-samples tot lange drones en diepe, rare, donkere geluiden, deze importeer ik dan naar FL. Helaas heeft FL wat mij betreft niet genoeg plugins en bewerkmogelijkheden, in welk programma vind ik deze mogelijkheden wel? Is Cubase SE, VST of SX een beter alternatief?
Alvast bedankt!

LL

Zelf krijg ik hoofdpijn als ik naar Cubase SX kijk, naar mijn idee een onoverzichtelijke bende =(

Logic voor PC staat stil op versie 5.51. Goed programma, maar zal langzaam sterven.

Heb je ook aan Sonar versie 4 gedacht? Schijnt ook wel top te zijn.. Ik twijfel echter nog niet om over te stappen, ik ben heel tevreden met Logic.

Als je bedenkt hoeveel goede platen er zijn gemaakt met oude versies van Cubase, Logic, Atari's 1040's, hardware sequencers en analoge tape: meegaan met het nieuwste van het nieuwste is geen noodzaak.

Ik denk dat alle programma's, Logic, Sonar, Cubase wel ongeveer hetzelfde kunnen. Prima alternatief is Orion, beetje basic, wel VST support.

http://www.synapse-audio.com/orionplatinum.php

Bedankt! die VST support, dat zijn die plugins waarmee je geluiden tot in den treure kan bewerken? Ook wavs?

Ik zit zelf even te klooien met Orion, en ik ben onder de indruk!

stepsequencer met patroontjes, simpele mixer, helemaal top. In no time heb je een groovy track gebouwd (de basis dan...)

VST = Cubase standaard, je hebt virtuele instrumenten, zoals b.v. een Yamaha DX7 -> Native instruments FM7
, en virtuele effecten, b.v. een compressor, een delay effect etc.

Verder heb je nog DX plugins en instrumenten, dat is een Windows standaard. Direct access..??

En ook hebben Sonar, Logic, Orion, Fruity Loops hun eigen standaard, intern. VST is universeel, alhoewel ik dacht dat Sonar geen VST support heeft.

hier veel info over VST i's en EFX's

http://www.kvr-vst.com/

Laatst gewijzigd:
Re: Hellup, FL/ Cubase newbie

Origineel geplaatst door Louloene
Hallo allen!

Ik werk al een jaar of twee met fruity-loops, een programma dat mij zeer bevalt. Toch heb ik de indruk dat dit een beetje een kinderprogramma is en ik wil verder. Nu de vraag: Ik maak experimentele muziek- dark-ambient wel te verstaan, ik bewerk dus vooral wav-samples tot lange drones en diepe, rare, donkere geluiden, deze importeer ik dan naar FL. Helaas heeft FL wat mij betreft niet genoeg plugins en bewerkmogelijkheden, in welk programma vind ik deze mogelijkheden wel? Is Cubase SE, VST of SX een beter alternatief?
Alvast bedankt!

LL

Waarom wil je iets anders als FL zeer goed bevalt? Ik werk er niet mee, maar het is zeker geen kinderprogramma en je kan er serieuze dingen mee doen. Probeer anders FL5. Anders raad ik je aan om Live, Cubase of Sonar eens te proberen. Sonar vind ik niet lekker werken (dat is persoonlijk hoor, kan bij jou heel anders liggen), maar die heeft wel hele goede plug-ins heb ik gehoord.

FL studio doet qua geluid bewerken niet onder voor Cubase is mijn ervaring tot nu toe. Ik heb ongeveer 2 jaar met plezier met FL gewerkt maar ben nu naar Cubase overgestapt omdat ik veel meer met midi aan het werk ben. Vst(i) gebruik met flstudio is erg goed.

Overstappen naar Cubase vanwege geluiden bewerken is volgens mij niet nodig.

Ik sluit me aan bij omc. Geluidstechnisch doet FL niet onder voor Cubase (wat je erin stopt, komt eruit). Zelf vind ik FL zelfs beter geschikt voor het maken van ritme structeren (met samples dan). Als je met wat langere wav files en of midi werkt dan zou cubase in mijn optiek misschien inderdaad beter zijn (lees: lekkerder werken).

Harstikke bedankt voor de reacties!!! Ik wil dus vooral overstappen ivm de plugins. In FL zijn de bewerkmogelijkheden nogal beperkt vind ik, de meeste bewerkingen verkrachten het geluid totaal, en ik wil eens wat anders toevoegen dan die eeuwige chorus, reverb en feed.... En geluiden uitstrekken wil ook niet echt lukken met FL....

Je kunt natuurlijk nieuwe chorus, filter etc via vst inladen! Wat dat betreft maakt het weinig uit met bv cubase. (die leuke plugins aan boord heeft maar er zijn zat alternatieven te krijgen die je ook in fl kunt gebruiken)

Geluiden uitstrekken is volgens mij in 5 nu mogelijk.

plug ins

plug ins

Origineel geplaatst door Louloene
Harstikke bedankt voor de reacties!!! Ik wil dus vooral overstappen ivm de plugins. In FL zijn de bewerkmogelijkheden nogal beperkt vind ik, de meeste bewerkingen verkrachten het geluid totaal, en ik wil eens wat anders toevoegen dan die eeuwige chorus, reverb en feed.... En geluiden uitstrekken wil ook niet echt lukken met FL....

Ik weet niet of het duidelijk is maarrr...
Je kunt natuurlijk ook plugins die je bijv gedownload hebt laden in fruityloops doe ik zelf ook tevens heb ik cubase en wavelab (die plugins daarvan werken trouwens in cubase en fl) maar met cubase kun je de basskick veel beter bewerken

Attachments

• bassie herrie.jpg
    bassie herrie.jpg
    39,4 KB · Bekeken: 94
Re: plug ins

Re: plug ins

Origineel geplaatst door Synthetic. K
Ik weet niet of het duidelijk is maarrr...
Je kunt natuurlijk ook plugins die je bijv gedownload hebt laden in fruityloops doe ik zelf ook tevens heb ik cubase en wavelab (die plugins daarvan werken trouwens in cubase en fl) maar met cubase kun je de basskick veel beter bewerken

Ah, ik heb nu ook wavelab 5 en een aantal gedownloade plugins: hoe laad ik deze ik FL?

Gooi ze in de \plugins\VST dir
daarna start je als de sodemieter (mag ook langzaam) FL Studio en kiest
Channels -> Add one -> More
Klick op refesh (rechts onder) en sla op Fast scan
de nieuwe pluks worden in rood weergegeven. Vink deze aan, maak een subtiel sprongetje in de
lucht MITS je de 'jump detector(tm)' vst hebt genstalleerd en VSTén maar!

ok

ok

Origineel geplaatst door ShapedWaves
de nieuwe pluks worden in rood weergegeven. Vink deze aan, maak een subtiel sprongetje in de

Je haalt me de woorden uit mn mond!!!
:maffia:

Hey,
Heb ook even een vraagje ivm VST instrumenten.Ik weet niet hoe ik deze moet gebruiken in FL studio.
Moet dit ook via Midi zoals in Cubase of moet het op een andere manier.

Bedankt alvast

Wat is dit voor vraag? Synthetic. K heeft al min of meer uit de doeken gedaan hoe dit werkt.

En anders : http://www.flstudio.com/help/

Kijk bij : Installing & Using VST(i)/DX(i) Plugins

Wat gaat er precies fout? Je komt niet over als iemand die daadwerklijk een beetje moeite heeft gedaan om het 1 en ander zelf uit te zoeken.

Jammer.

Als ik voor een pakket betaal dan wil ik het naadje van de kous ervan weten, en meestal die ligt dit soort informatie gewoon voor het oprapen.

Veel suc6!

Wat synthetic K uitgelegd heeft wist ik al, ik weet gewoon niet hoe ik mn sounds van bijvoorbeeld Korg legacy als loop of sample kan opslaan en dan gebruiken in FL.
Ik heb al redelijk wat moeite gedaan om dit te vinden maar zonder resultaat.
Misschien zocht ik wel op de verkeerde plaatsen.

Je eerste post ging over totaal iets anders. Ook vanuit deze nieuwe situatie kunnen we weer alle kanten op. Voorstel : Maak een nieuwe thread aan, probeer je probleem -zo duidelijk mogelijk- te omschrijven, en misschien dat we je dan verder kunnen helpen. Deze thread gaat net even over iets anders.

Origineel geplaatst door ShapedWaves

mijn dank is groot

Back