Cubase 6.5 overstap naar Fruity 10

steve r

Stamgast
Hi mensen,

Ik werk al 10 jaar met Cubase maar ik kan mijn creatieve geeft hier niet in kwijt.
Heb te veel plugins nodig om de freaky sound te krijgen die ik wil.

Fruity bied veel voordelen maar ook wel wat nadelen maar dat hou je met elk programma.
Na veel filmpjes gekeken te hebben loop ik met fruity met een paar dingen vast.
Ws voor jullie simpele vragen maar voor mij uren google werk en nog steeds niet kunnen vinden ( ms kan het ook niet ).

1. Is het mogelijk om in je mixer een aantal tracks te selecteren en die naar beneden of omhoog in volume te doen ?

2. Mijn plugins staan in een aparte map vst map. Ik heb die map toegevoegd options, file. Nu zie ik ze allemaal in de browsermaar ik kan ze niet slepen of selecteren. Is het mogelijk om een aparte map in je browser te hebben voor je vst Zodat het overzichtelijk blijft en niet via channel more ect( samples zijn wel gelukt ).

3. Als je veel automation heb is dit mogelijk om te hiden in je playlist ? Is het mogelijk om verschillende automation op 1 track neer te zetten ? Ik gebruik nu elke keer een nieuw spoor voor de automation maar dit word erg overzichtelijk en kost veel sporen.

4. Is het max aantal track echt maar 99 ? ik weet dat je bijv drums op track 1 kan zetten en uniek kan maken. Maar ik werk veel met automation en lijkt me weinig maar ms is hier een oplossing voor.

Voor veel een newbie vraag i know maar hoop dat iemand me op weg wilt helpen

Gr

Steven

Laatst gewijzigd:
1. Is het mogelijk om in je mixer een aantal tracks te selecteren en die naar beneden of omhoog in volume te doen ?
Meerdere tracks simultaan volume regelen bedoel je? Neen, niet dat ik weet. Waarom zou je dat willen?
Je kan wel met de mouse wheel de faders regelen als je er boven zweeft, als het een kwestie is van snelheid.

2. Mijn plugins staan in een aparte map vst map. Ik heb die map toegevoegd options, file. Nu zie ik ze allemaal in de browsermaar ik kan ze niet slepen of selecteren. Is het mogelijk om een aparte map in je browser te hebben voor je vst Zodat het overzichtelijk blijft en niet via channel more ect( samples zijn wel gelukt ).
Ik doe rechtermuisknop in het channel window (waar de plugins verschijnen) en dan Insert -> vst's.
(Om ze toe te voegen klik je op More -> Refresh, en na de scan selecteer je degene die je in de lijst wil zetten.)

3. Als je veel automation heb is dit mogelijk om te hiden in je playlist ? Is het mogelijk om verschillende automation op 1 track neer te zetten ? Ik gebruik nu elke keer een nieuw spoor voor de automation maar dit word erg overzichtelijk en kost veel sporen.
Hangt er vanaf hoe je automation maakt. Via midi kan je automation opnemen, en dat neemt dan 1 pattern in beslag. Dit komt ook als clip in de playlist terecht. Dit i.t.t. als je gewoon rechtstreeks in FL automation aanmaakt (zonder midi controller dus): dan vormt het alleen een clip die in de channel window voorkomt, en neemt het géén pattern in beslag. Misschien is dit ook een setting dat verandert kan worden, dat weet ik niet.

Meerdere automation clips kan je natuurlijk op hetzelfde spoor plaatsen. Klikken en slepen. :) Ik zet ze altijd op de midisporen van waar de automation bij hoort (maar ik gebruik niet zoveel automation dus als je veel in the box 'digitaal' werkt neemt dat wel plaats in natuurlijk, workflow moet je wat uitzoeken).

Er zijn meerdere mogelijkheden om automation op te nemen, in een pattern onder de piano roll ook bvb wat geen clip of pattern extra aanmaakt. Naargelang wat je wil of wat het handigste is moet je zelf maar een beslissing maken. :)

4. Is het max aantal track echt maar 99 ? ik weet dat je bijv drums op track 1 kan zetten en uniek kan maken. Maar ik werk veel met automation en lijkt me weinig maar ms is hier een oplossing voor.
Yup, maar ik zie niet in waarom dit voor de gemiddelde producer beperkend zou werken? Je gebruikt evenveel sporen als instrumenten/samples, + dan nog automation clips erbij. Een nieuwe pattern voor eenzelfde lead bvb hoeft dan toch niet op een nieuw spoor? Ik probeer maar te begrijpen hoe je werkt. :)

grts

Meerdere tracks simultaan volume regelen bedoel je? Neen, niet dat ik weet. Waarom zou je dat willen?
Je kan wel met de mouse wheel de faders regelen als je er boven zweeft, als het een kwestie is van snelheid.
Dat kan wel, gewoon de mixerchannels doorsluizen naar een andere en daarmee het volume regelen.

Ik doe rechtermuisknop in het channel window (waar de plugins verschijnen) en dan Insert -> vst's.
(Om ze toe te voegen klik je op More -> Refresh, en na de scan selecteer je degene die je in de lijst wil zetten.)
Je kan een shortcut van je VST's maken en die in de browser (links) zetten; eventueel in verschillende mapjes.
(en dan heb je zelfs een icoontje van de interface)
En er is nog een andere manier ook... maar dat zou ik even moeten opzoeken.

3. Als je veel automation heb is dit mogelijk om te hiden in je playlist ? Is het mogelijk om verschillende automation op 1 track neer te zetten ? Ik gebruik nu elke keer een nieuw spoor voor de
De playlist heeft geen sporen zoals je ze kent in Cubase. Je kan eender wat eender waar zetten.
Wil je met 'klassieke' sporen werken, gebruik je de lock functie.

Dat kan wel, gewoon de mixerchannels doorsluizen naar een andere en daarmee het volume regelen.
Ah, uiteraard!

Je kan een shortcut van je VST's maken en die in de browser (links) zetten; eventueel in verschillende mapjes.

Cool, wist ik niet. :)

Ja maar dat is eigenlijk niet het effect wat ik wil.
Stel ik heb een drum group op mixer 1 tm 5. en ik kom er achter dat ze wel goed staan maar qua hardheid nog niet. Dat je ze allemaal tegelijk kan selecteren en omhoog kan gooien.

Subchannel aanmaken is op zich een oplossing :).
Maar ik ben nog te veel cubase gewent hehe

Ja ik ga zo ff kijken of je dus ms eigen mappen kan aanmaken in windows en dat hopelijk fruity dit opslaat.

In cubase was het allemaal overzichtelijk.

Wat ik al geprobeerd heb maar las al later dat dit alleen met samples kan. Hele map van vst toevoegen aan je browser maar dit pakt hij dan helaas niet.
Waar ik tegen aan liep als ik bijv in mixer een plugin wilde toe voegen dat je een giga lijst met plugins krijgt. Dit maakt het nogal on overzichtelijk.

En als ik de plugins in plugin database plak bijv de waves ben je een dag bezig om dit te doen.
Maar de optie dat ik ze inlaat via bijv de mixer is er niet want ben je veel werk kwijt aan zoeken :)

Bedankt voor de reacties trouwens !

JE kan helaas geen eigen mappen maken in de plugin database. Hij slaat dit niet op. Dit zou wel een geweldige tool zijn in nieuwe fruity :'

Ff uit interesse, wat verwacht je in Fruity wél te vinden dat Cubase je niet geeft?

Ff uit interesse, wat verwacht je in Fruity wél te vinden dat Cubase je niet geeft?

Het gemak waar je automation mee kan tekenen. Ff een LFo tekenen in cubase is bijv drama.
Ik mis in Cubase een goede sampler. Tuurlijk kan ik naar kontakt overstappen maar het geniale in fruity is dat de step seq los staat van de mixer en in de step seq kan je alles los aanpassen. Je kan je sample pitchen maar je kan ook meteen de attack en decay veranderen.

Ik werk niet veel met samples maar als ik een techno song moet maken dan is het toch wel handig dat je een low tom in 2 tikken kan maken. Cubase heb je weer plugins voor nodig.

Reaper heb ik ook geprobeerd maar dit is een uitgebreide cubase. Idem voor Studio one.

Filmpje bekeken over de plugin picker.

Weet iemand of je de plugins automatisch al er in kan laten zetten ?
Want werd hier niet wijzer van toen ik het filmpje bekeek.

In cubase zit GA1, kan alles wat je wilt een LFO teken je met één muisbeweging?

Ga1 is leuk maar ik vind het niet zo flex werken als de step seq van fruity.

En wat er ook erg makkelijk in gaat is even snel een drumloop bouwen.
Maar elk programma heeft zijn voor en nadelen ben ik al achter.

Gaat er om dat ik sneller en creatiever kan werken. En mijn gevoel en testen heeft uitgewezen dat dit sneller gaat met fruity.

Zal blijven afmixen in Cubase omdat de nieuwe mixer erg tof schijnt te zijn.
+ dual pan mis ik iig ook in fruity maar ja dat blijf jetoch houden !

JE kan helaas geen eigen mappen maken in de plugin database. Hij slaat dit niet op. Dit zou wel een geweldige tool zijn in nieuwe fruity :'
Ik heb het zojuist gedaan, zie screenshot ;)

Attachments

• Pdatabase.jpg
    Pdatabase.jpg
    32,7 KB · Bekeken: 169
Waarschijnlijk op de verkeerde plaats dan....
Rechtsklik op Plugin database in de browser (of op Effects/Generators/...) > Windows shell menu >Open > en daar mapjes aanmaken

aha thx,

Weet jij ook hoe je snel dan +- 100 plugins er in kan krijgen ?
Waves ect als ik dat allemaal 1 voor 1 moet doen :)

Back