Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
welke van de 4 geluidskaarten

welke van de 4 geluidskaarten

omdat iedere situatie weer een andere is stel ik toch deze vraag.

ik weet dat er al legio topics te vinden zijn maar ik kom er gewoonweg niet uit, heb er inmiddels 2 avonden zoeken opzitten op het forum en via google......via deze weg vraag ik jullie advies.

mijn situatie is als volgt:

pc:

AMD athlon 64 3500
Asus A8N-E (nvidia N-Force4 ultra chipset)
2gb Twin-X cl2 ddr400 memory
1x 36gb 10.000rpm sata raptor harddisk
1x 120gb ide 7200 rpm maxtor harddisk
videokaart X850XT pci-E 256mb
miditower incl. 500W Enermax
Windows XP Professional incl. alle updates.

(master) keyboard: yamaha CS2X

Verder gebruik ik Cubase SX 3.1 met vst's

Wat ik nu wil weten is welke van de onderstaande 4 geluidskaarten zou voor mij de ideale zijn, buiten de yamaha zie ik mezelf nog wel een soundmodule aanschaffen maar daar blijft het hardwarematig bij.

M-Audio Delta 1010LT (195 euro bij Thomann)
M-Audio Audiophile 192 (179 euro bij Feedback)
E-MU 1212M (149 euro bij Thomann)
E-MU 0404 (99 euro bij Feedback)

mijn budget bereikt zijn max. zo rond de 250 euro, maar mocht ik uiteraard voor minder kunnen slagen dan zou dat mooi zijn.

plz help me uit dit dilemma want ik wordt er zo langzamerhand gek van :confused:

bij voorbaat dank!

De specificaties van je PC zijn niet zo belangrijk, de eerste vraag die je moet beantwoorden is: Hoeveel inputs heb ik nodig?
Als 1 stereo ingang voldoende is, dan is er meer dan genoeg keus binnen je budget. Als je twee stereo ingangen nodig hebt wordt de keus wat minder.

dit is wellicht ook wat:

M-Audio Firewire Audiophile

204 euri bij MS in Keulen.

Het voordeel van externe omzetters is dat het audio gedeelte niet meer in de computer zit, bovendien hebben externe omzetters vaak nog een level control om je monitor volume te regelen.
De meeste interne omzetters (kaarten) hebben een 'breakout' kabel voor alle aansluitingen, persoonlijk vindt ik dat maar brakke oplossingen met sneue kabeltjes.

192KHz sampling heb je echt niet nodig, 96KHz is meer dan voldoende.

De EMU 1212 zou ik vergeten, de ADAT (8 kanalen digitaal 24bit/48KHz) die daar op zit gebruik je voorlopig toch niet.

Hoop dat dit de verwarring niet erger maakt
:)

Re: welke van de 4 geluidskaarten

Re: welke van de 4 geluidskaarten

Origineel geplaatst door SubZ
omdat iedere situatie weer een andere is stel ik toch deze vraag.

ik weet dat er al legio topics te vinden zijn maar ik kom er gewoonweg niet uit, heb er inmiddels 2 avonden zoeken opzitten op het forum en via google......via deze weg vraag ik jullie advies.

mijn situatie is als volgt:

pc:

AMD athlon 64 3500
Asus A8N-E (nvidia N-Force4 ultra chipset)
2gb Twin-X cl2 ddr400 memory
1x 36gb 10.000rpm sata raptor harddisk
1x 120gb ide 7200 rpm maxtor harddisk
videokaart X850XT pci-E 256mb
miditower incl. 500W Enermax
Windows XP Professional incl. alle updates.

(master) keyboard: yamaha CS2X

Verder gebruik ik Cubase SX 3.1 met vst's

Wat ik nu wil weten is welke van de onderstaande 4 geluidskaarten zou voor mij de ideale zijn, buiten de yamaha zie ik mezelf nog wel een soundmodule aanschaffen maar daar blijft het hardwarematig bij.

M-Audio Delta 1010LT (195 euro bij Thomann)
M-Audio Audiophile 192 (179 euro bij Feedback)
E-MU 1212M (149 euro bij Thomann)
E-MU 0404 (99 euro bij Feedback)

mijn budget bereikt zijn max. zo rond de 250 euro, maar mocht ik uiteraard voor minder kunnen slagen dan zou dat mooi zijn.

plz help me uit dit dilemma want ik wordt er zo langzamerhand gek van :confused:

bij voorbaat dank!

HOi,

Ik heb hetzelfde systeem als jij, behalve dat ik 1 gig ram heb. Verder is alles hetzelfde. Ik gebruik m-audio 24/96 en sluit er prima op aan. Zet wel je onboard geluidskaart van die A8n-e uit, die is ontzettend bout:)

ligt er inderdaad ook aanw at jij zelf van een geluidskaart verwacht.

succes

bedankt voor de input!

heb nog met feedback gebeld, zij geven aan dat ik met een 0404 uit de voeten moet kunnen.

ik heb zelf het gevoel dat dat toch ietwat te kort schiet wanneer ik een module erbij neem of redeneer ik nu verkeerd?

Nieuwe PC kopen of RAM uitbreiden?

Nieuwe PC kopen of RAM uitbreiden?

Jongens, ik zit een beetje met het probleem dat mijn PC soms supertraag begint te werken als ik Cubase SX 3 draai en vooral a

sorry foutje

sorry foutje

Dus zoals ik al zei, ik zit met het probleem dat mijn PC traag begint te worden en begint te haperen als ik Cubase SX 3 draai en vooral als ik teveel tracks begin op te nemen. Ik heb dan ook maar een Pentium 4, 1.5 Ghz en slechts 512 MB Ram. Wat doe ik? Ram fors uitbreiden of PC kopen met Dualcore processor of zo?

Greetz,

Fred.

Re: Nieuwe PC besteld

Re: Nieuwe PC besteld

Origineel geplaatst door Hanz
Van de week de knoop doorgehakt voor m'n nieuwe "all-round" systeem.
Configuratie niet eens zo heel anders dan wat ik ongeveer 2 maanden geleden voor ogen had.
In principe ben ik behoorlijk high-end gegaan, meestal doe ik dan een jaar of 3 met een systeem dat uiteindelijk nog een zekere restwaarde heeft.

Behuizing: Antec Take 4 EC Quiet 4U rackmount 450watt
Processor: AMD Athlon 64-bit X2 4400+ S939 HT2000 2MB Boxed
Moederbord: Asus A8N32-SLI Deluxe S939 S-ATA Retail
Geheugen: Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024MB 400MHZ
Koeler: Arctic Freezer 64 PRO CPU Cooler
Grafische kaart: XFX Geforce 7900GT Extreme 256MB
HD: Western Digital Raptor 150GB WD1500ADFD 10K S-ATA 16Mb Cache
DVD: NEC DVD +R/+-RW ND-4570 Black OEM Dual Layer
Diskdrive: Sony Diskette station FDD 1.44MB 3.5 inch Black
Cardreader: Apacer Internal Cardreader USB2.0 15in1 Black
Desktop: Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser

Monitor (HP 23" LCD) en Audio interface (MOTU 828mkII) had ik al staan.
Verder staat er nog een externe 250GB USB2 HD voor archief/backup-doeleinden.

De grafische kaart is trouwens ontzettend overkill voor een audio-pc; daar zou je ook prima kunnen volstaan met een (passief gekoelde) Geforce 7600GS. Maar ja... ik wil nou eenmaal ook Oblivion kunnen spelen... :W

Verder heb ik nog een tijdje overwogen te wachten op de socket AM2 processsors, maar omdat dit niet echt op lijkt te schieten, en de benchmarks niet eens een echt performance voordeel laten zien, heb ik liever een wat "volwassener" socket 939 configuratie dan een kersvers AM2 systeem met mogelijk kinderziektes. Nòg langer wachten was trouwens geen optie, zo kan je bezig blijven... (al lijkt de Intel Conroe veelbelovend te zijn).

ik had gewoon de A8N-SLI Premium gekocht. (of wil je nog een 2e vidkaart die ook 16x loopt?)
en zo'n western is een behoorlijke rammelaar... maar misschien neem je je vocals wel op in een aparte ruimte :)

vet systeem verder. heb zelf een soortgelijke gebouwd.
4200+ x2 boxed /. Aopenh600b met 12cm casefan / 250gbwd16mbcache+2x 80gb 8mb hitachi raid0 / asus x300 / 2x 1 gbpqi 2.5 cas / nec flop/ nec fikker 4750 / de rest had ie al

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
die timing problemen blijf je toch altijd houden ? aangezien VST audio gewoon direct is .. en je hardware eerst nog wordt aangestuurd via midi / usb / en daarna nog weer je geluidskaart in moet komen ... volgens mij is dit niet zomaar in sync te krijgen door een super pc te kopen .... of zit ik er nu totaal naast?

die delay funktie in cubase is juist hiervoor bedoeld lijkt me ...

persoonlijk gebruik ik m nooit ..

ik trek gewoon na opname mn audio sporen strak aan de grid in zoom mode ....
en live vallen de timing problemen erg mee bij mij .... en ik heb eigenlijk ook best een slome pc ...

2,08 ghz amd en 512 mb ram

op t moment zit ik zelfs op een 1700 mhz omdat mn andere pc op t moment uitelkaar ligt ...
verder heb ik ook niks getweaked ofzo alles is standaard ....

met zo'n gear list en zelfs een hardware achtige sampler (emu x) (fx pakt ie van je emu kaart lijkt me) hoef je toch ook geen snelle pc?

Advies gevraagd: DAW met internet

Advies gevraagd: DAW met internet

Hey luitjes, ik zit met het volgende.

Ik ben er altijd een voorstander van geweest om mijn DAW en internet compleet gescheiden te houden. Ik heb op mijn pc dus een dual-boot optie met op de ene schijf alleen maar Cubase en op de andere schijf een OS waar ik o.a. op kan internetten.

Nu zit ik natuurlijk het liefst de hele dag in mijn DAW te pielen, maar tijdens inspratie dipjes vind ik het wel lekker om even op het synthforum te surfen of even mijn mail door te nemen, etc.

Hetgeen meestal resulteert in dat ik mijn cubase projectje opsla en weer terug ga naar de internet OS. Dit met het gevolg dat de stap om weer terug te keren naar mijn DAW wat groter is (pc rebooten, cubase opstarten, projectje openen.. pff ;{ )

Wat ik nu eigenlijk graag zou willen is een manier om mijn DAW snel te houden dus geen overbodige services en AV achtige proggies op de achtergrond. Maar als ik dus wel even online wil moet;

1. Peerguardian
2. F-secure antivirus

Geladen worden, dus services en de hele mikmak erbij.

Maar nog belangrijker is dus andersom. Als ik weer verder wil muzieken moeten deze twee jongens weer geheel uit en geen resources in beslag nemen.

Heeft iemand hier een truukje voor? en wat voor een workarounds gebruiken jullie (er vanuit gaand dat je maar een PC tot je beschikking hebt)

Alvast bedankt voor reacties

Re: Advies gevraagd: DAW met internet

Re: Advies gevraagd: DAW met internet

Hi Mikula,

In dat geval raad ik je aan om virtual pc te gebruiken. Dit is een emulatie van een computer. Je opent het programma virtual pc en start de virtuele pc die je gebouwd hebt. Deze boot dus als software op hardware emulerende software. Als je klaar bent kun je kiezen of je de virsual pc uit zet of dat je hem invriest. Bevriezen betekend de volgende keer weer snel ontdooien. Ideaal!

Virtual PC op XP

Virtual PC op OSX

Re: Re: Advies gevraagd: DAW met internet

Re: Re: Advies gevraagd: DAW met internet

Origineel geplaatst door FrankH
Hi Mikula,

In dat geval raad ik je aan om virtual pc te gebruiken. Dit is een emulatie van een computer. Je opent het programma virtual pc en start de virtuele pc die je gebouwd hebt. Deze boot dus als software op hardware emulerende software. Als je klaar bent kun je kiezen of je de virsual pc uit zet of dat je hem invriest. Bevriezen betekend de volgende keer weer snel ontdooien. Ideaal!

Virtual PC op XP

Virtual PC op OSX

Ik ga dat eens proberen. Dank voor de tip Frank! :biertje:

Re: Re: Nieuwe PC besteld

Re: Re: Nieuwe PC besteld

Origineel geplaatst door virkaz
ik had gewoon de A8N-SLI Premium gekocht. (of wil je nog een 2e vidkaart die ook 16x loopt?)
en zo'n western is een behoorlijke rammelaar... maar misschien neem je je vocals wel op in een aparte ruimte :)

vet systeem verder. heb zelf een soortgelijke gebouwd.
4200+ x2 boxed /. Aopenh600b met 12cm casefan / 250gbwd16mbcache+2x 80gb 8mb hitachi raid0 / asus x300 / 2x 1 gbpqi 2.5 cas / nec flop/ nec fikker 4750 / de rest had ie al

Nou, hij staat inmiddels in m'n hokkie. Mooie degelijke ruime kast (tikje zwaar, dat wel!) en lekker stil.
Tenminste, nadat ik met grof geweld de koeler annex straaljagermotor van de videokaart had gerukt en vervangen door een exemplaar van Zalman. Niet goedkoop voor het stukkie koper wat je krijgt, maar het resultaat mag er wezen.
Verder vind ik de Western Digital Raptor echt erg rustig, beter dan z'n 740GD voorganger.

Nu nog even het betere pc-installatie-en-tuning uitzoekwerk. Memory timings, welke drivers en welke vooral niet etc.
Cool-and-Quiet is echt ongelofelijk evil, daar was ik al snel achter. Gekke soundcard issues etc. Uitzetten dus.
Gelukkig doet de Motu 828 het verder keurig op de ingebouwde Firewire chipset.

Oh, en weer eens aan den lijve moge ondervinden hoe gevaarlijk 'het internet' tegenwoordig is.
In de haast om even een tooltje aan de praat te krijgen te snel op een dubieuze site geklikt met een nog-niet-helemaal dichtgetimmerde XP. Flits flits, hey, wat was da?
Hoppa... trojan te pakken waar zelfs het complete arsenaal van Hitman Pro machteloos tegen stond.
Dus maar weer netjes het hele zwikkie leeggeformatteerd... ;)

Re: Nieuwe PC kopen of RAM uitbreiden?

Re: Nieuwe PC kopen of RAM uitbreiden?

Origineel geplaatst door Faitman
Jongens, ik zit een beetje met het probleem dat mijn PC soms supertraag begint te werken als ik Cubase SX 3 draai en vooral a

Bekend probleem. Op het Cubase forum heb ik het e.e.a kunnen vinden over slechte performance wanneer een SX2 project wordt geimporteerd.
Mijn PC heeft er ook last van (P4 1.8, 512 Mb). Indien ik een nieuw project aanmaak gaat het beter (in ieder geval stabiel cpu usage)

Vragen pc/geluidskaart/hardware aansluiten

Vragen pc/geluidskaart/hardware aansluiten

Hallo,

Ik wil binnenkort een 2ehands Acces Virus C aanschaffen.
Ik draai Fl. Studio met de geluidskaart M-Audio Audiophile 24/96. Hierop aangesloten heb ik een cheap-ass doch effectief midi-keyboardje. Naar aanleiding hiervan wat (noob-)vragen:

- Heeft mijn Audiophile wel genoeg in/uitgangen om zowel de Virus als het midikeyboard aan te sluiten? (Virus: midi + audio, keyboard: enkel midi)
- Zo niet, welke geluidskaart in de prijsklasse 100 – 300 euro valt aan te raden? (zonde overigens, want ik meende een jaar terug met die Audiophile goed uit te zijn)
- Is de acces virus niet zo te gebruiken (mits ik geen rackversie haal denk ik) dat het midikeyboard overbodig wordt? Dus dat ik met de virus ook andere kanalen behalve de virus kan bespelen? Of wordt dit te omslachtig ivm telkens moeten omschakelen?
- Ik zit qua prijs te denken richting de 800 – 900 euro voor een 2e hands (uiteraard goed functionerende) Acces Virus C. Zit ik hiermee in de goede richting?
- Wellicht overige tips ivm het aanschaffen van een 2ehand Acces Virus? Punten waar ik op zou moeten letten in mijn beoordeling of het apparaat in goede staat verkeerd bijvoorbeeld?

Alvast heel hartelijk dank voor de reacties! :)

Paul
:okdan:

Re: Vragen pc/geluidskaart/hardware aansluiten

Re: Vragen pc/geluidskaart/hardware aansluiten

Origineel geplaatst door 1pauluzz1
Hallo,

Ik wil binnenkort een 2ehands Acces Virus C aanschaffen.
Ik draai Fl. Studio met de geluidskaart M-Audio Audiophile 24/96. Hierop aangesloten heb ik een cheap-ass doch effectief midi-keyboardje. Naar aanleiding hiervan wat (noob-)vragen:

kom maar op :)

- Heeft mijn Audiophile wel genoeg in/uitgangen om zowel de Virus als het midikeyboard aan te sluiten? (Virus: midi + audio, keyboard: enkel midi)

als er een midi in en uit plus een audio in en uit op zit heb je in principe al voldoende

- Zo niet, welke geluidskaart in de prijsklasse 100 – 300 euro valt aan te raden? (zonde overigens, want ik meende een jaar terug met die Audiophile goed uit te zijn)

nvt dus

- Is de acces virus niet zo te gebruiken (mits ik geen rackversie haal denk ik) dat het midikeyboard overbodig wordt? Dus dat ik met de virus ook andere kanalen behalve de virus kan bespelen? Of wordt dit te omslachtig ivm telkens moeten omschakelen?

ja dat kan. je moet de toetsenversie van de virus dan local-off gebruiken

- Ik zit qua prijs te denken richting de 800 – 900 euro voor een 2e hands (uiteraard goed functionerende) Acces Virus C. Zit ik hiermee in de goede richting?

ja, maar voor de toetsenversie misschien net niet (tenzij je mazzel hebt)

- Wellicht overige tips ivm het aanschaffen van een 2ehand Acces Virus? Punten waar ik op zou moeten letten in mijn beoordeling of het apparaat in goede staat verkeerd bijvoorbeeld?

alle knoppen en uitgangen checken. kijken naar cosmetische staat, alle toetsen uitproberen, etc.

Alvast heel hartelijk dank voor de reacties! :)

Paul
:okdan:

succes ermee :)

Re: Re: Vragen pc/geluidskaart/hardware aansluiten

Re: Re: Vragen pc/geluidskaart/hardware aansluiten

Bedankt voor je reactie :)

Origineel geplaatst door Hazes

als er een midi in en uit plus een audio in en uit op zit heb je in principe al voldoende

Stel dat ik mijn midikeyboard wil blijven gebruiken, als ik b.v. een rack versie wil kopen, kunnen deze dan beide aangesloten worden..? (klik) Bij de specs. van mijn kaart staat namelijk dat hij slechts 1 x midi in / out heeft.

Is er een mogelijkheid om die ene midi i/o te 'splitten' ?

succes ermee :)

Bedankt! :)

[edit] wat is trouwens het verschil tussen de Virus Ti en de Virus C? Ik meende zelf namelijk dat het verschil niet zo groot was. [/edit]

Laatst gewijzigd:
je kunt de controller keyboard gewoon gebruik. De midi uit van je keyboard gaat dan naar de midi-in van de geluidskaart en de midi-uit van je geluidskaart naar de midi-in van je virus. Het enige wat dan niet meer kan is bijvoorbeeld knobbewegingen van je virus via midi opnemen omdat de midi-uit van je virus niet aangesloten is op je pc. je kun daarvoor evt. een midi merger kopen die de midi uit van je keyboard mixt met de midi uit van je virus, zodat je aan 1 input nog steeds genoeg hebt.
Voor het verschil tussen een C en een TIkun je de zoekfunctie van dit mooie forum gebruiken en ook eens op de site van access kijken www.access-music.de Op die site kun je ook een leuke comparison chart vinden. Een groot verschil tussen de C en de TI is dat de TI ook als een soort geluidskaart functioneert en met een soort VST controle panel komt zodat hij makkelijk in je sequence-software te integreren valt. TI staat dan ook voor Total Integration :)

succes :)

Origineel geplaatst door Hazes
je kunt de controller keyboard gewoon gebruik. De midi uit van je keyboard gaat dan naar de midi-in van de geluidskaart en de midi-uit van je geluidskaart naar de midi-in van je virus. Het enige wat dan niet meer kan is bijvoorbeeld knobbewegingen van je virus via midi opnemen omdat de midi-uit van je virus niet aangesloten is op je pc. je kun daarvoor evt. een midi merger kopen die de midi uit van je keyboard mixt met de midi uit van je virus, zodat je aan 1 input nog steeds genoeg hebt.
Voor het verschil tussen een C en een TIkun je de zoekfunctie van dit mooie forum gebruiken en ook eens op de site van access kijken www.access-music.de Op die site kun je ook een leuke comparison chart vinden. Een groot verschil tussen de C en de TI is dat de TI ook als een soort geluidskaart functioneert en met een soort VST controle panel komt zodat hij makkelijk in je sequence-software te integreren valt. TI staat dan ook voor Total Integration :)

succes :)

Aha, bedankt dan :)

Het verschil met de C en een TI ligt hem dus ook in de keys als ik dat zo zie.. ik zat het forum nog eens grondig doorspitten :)

Heeft het overigens een behoorlijke meerwaarde om een mengpaneel tussen synth en pc te zetten? :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back