Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
firewire/interne harddisks bij laptop

firewire/interne harddisks bij laptop

dames en heren,

ik vroeg me af: is het verstandiger om bij m'n laptop een nieuwe interne 7200rpm schijf te halen om daar alles vanaf te draaien (dus programma's en disk streaming van samples enzo)

of kan ik beter de 4200 rpm schijf in mn laptop laten zitten, daar windows en software vanaf draaien en dan voor mn audio een externe, snelle nemen via firewire..
't is allebei even duur namelijk, en ik moet even 't onderste uit de kan zien te halen ;)

waar 't om draait is dus: als je alleen windows en wat software draait vanaf 'n trage schijf, maakt dit dan uit voor je prestaties, zoals dit uitmaakt als je audio leest vanaf een trage schijf.

en wat ik me ook afvroeg; krijg je geen bottleneck qua datatransfer als je een 7200rpm schijf via firewire gebruikt?

Je laptop gaat zowiezo sneller draaien met een 7200 rpm schijf. Het OS en programma's starten sneller op.
Ik heb vaak gehoord dat de laptop lekker responsief aanvoelt (whatever that may be). Ik zou het zeker doen tenminste als je je garantie niet omzeep helpt door het plaatsen van een andere schijf (Asus).

ja.. dat geloof ik graag.. in dat opzicht zou een 7200 rpm interne schijf wel een goed idee zijn..

vraag me echter wel af of ik niet -als ik dus een interne snelle schijf gebruik- een mindere transfer-rate heb dan als ik 2 losse schijven gebruik. ik meen dat dat namelijk wel opgaat..

ik gebruik nogal veel samples en audiotracks in mn dingetjes, dus ik moet niet hebben dat, nu ik een lekker vlotte laptop heb, het 'm in de harde schijf gaat zitten.

en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin (lees: geen geld ;) ) om gelijk maar 2 schijven te kopen

:)
overigens schijnt 't met garantie wel snor te zitten.
'kheb een acer besteld. in duitsland overigens, lekker goedkoop. + het is een model is dat in nederland niet te krijgen is met een amd64 3700 cpu en ruimte voor 2 gig ram!
en dat tegen inkoopsprijs ex btw van een minder model acer hier in nederland ;)

Je moet alleen opletten met warmte-ontwikkeling in je laptop.
Een 7200rpm schijf wordt nl veel warmer dan een 4200rpm schijf.
Firewire zal geen bottleneck vormen denk ik, heeft een doorvoersnelheid van 400 MB/s terwijl een ata100 schijf, je raad het al, 100 MB/s doorvoer heeft.
Anders moet je eens op tweakers.net kijken.

Om een paar vragen te beantwoorden;

als je alleen windows en wat software draait vanaf 'n trage schijf, maakt dit dan uit voor je prestaties, zoals dit uitmaakt als je audio leest vanaf een trage schijf.
Natuurlijk alleen wanneer de harde schijf wordt gebruikt. Dus bij windows/programma's opstarten, installeren, disk streamen dat soort dingen. Als 't dus eenmaal in 't geheugen is geladen merk je geen verschil met een snelle schijf. Maar elke keer als de harde schijf nodig is dan is ie dus trager. Logisch.

krijg je geen bottleneck qua datatransfer als je een 7200rpm schijf via firewire gebruikt?
Waarschijnlijk wel. Firewire haalt 400Mbit=50MB/s in theorie. Het piekvermogen van een harde schijf gaat daar wel overheen. Dus het zal wel wat uitmaken.

vraag me echter wel af of ik niet -als ik dus een interne snelle schijf gebruik- een mindere transfer-rate heb dan als ik 2 losse schijven gebruik. ik meen dat dat namelijk wel opgaat..
Ik dacht het niet. Hij is net zo snel als de schijf waar hij op dat moment van leest of schrijft. Tenzij je ze in een RAID-configuratie zet maar dat is een ander verhaal.

is het verstandiger om bij m'n laptop een nieuwe interne 7200rpm schijf te halen om daar alles vanaf te draaien (dus programma's en disk streaming van samples enzo)
Als 't je om de snelheid gaat zou ik voor een snelle interne gaan. Zeker als je wilt gaan disk streaming.

Firewire zal geen bottleneck vormen denk ik, heeft een doorvoersnelheid van 400 MB/s terwijl een ata100 schijf, je raad het al, 100 MB/s doorvoer heeft.

Da's een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid. Firewire is 400Mbit per seconde. Als je protocol-overhead meerekent kom je dan op zo'n 40-50 Mbyte per seconde. ATA100 is inderdaad 100Mbyte, dus sneller dan Firewire. Maar vergeet niet dat als je een ordinaire PCI bus in je systeem hebt, je dat soort snelheiden sowieso nooit en te nimmer zult halen. Dit allemaal nog even los van het feit dat we het hier hebben over theoretische snelheden van het protocol. Of je disk de data ook op die snelheid naar buiten kan spugen is nog maar zeer de vraag...

hmm.

dan word 't misschien maar een interne..

overigens heb ik toch es ergens gelezen dat het raadzaam is om je audio op 1 schijf te zetten en je software op een andere.
dat heb ik zelf ook es ondervonden toen ik bij een vriend van me een filmpje geedit zag worden, en merkte dat zo gauw een bestand vanaf z'n desktop (c: dus) werd gelezen, t een stuk trager liep dan wanneer het van een aparte fysieke schijf werd gelezen.

of zou dit ook opgaan voor verschillende partities op 1 fysieke schijf? (hoewel me dat sterk lijkt omdat 't in principe hetzelfde is als lezen van 1 hele grote schijf)

ik heb een vraag elke keer als ik met cubase werk en het project groter wordt begint mijn pctje te huilen (geluid haakt)
het maak niet uit hoe hoog ik me buffer zet hij blijft raar doen:confused:
weten jullie mischien wat ik hieraan kan doen?

ik heb nu een amd athlonxp 3000+ op een asrock k7vt4a+
1x 512 ddr pc3200
soundblaster live 24 bit ( ondersteund geen asio Mischien dit het probleem?)
en ik had ook ergens gehoord dat die moederbord van mij een trage pci bus heeft mischien veroorzaakt dit het probleem?
zoals jullie zien ben ik niet zo slim geweest met hardware uitzoeken waar ik nu spijt van heb=(
muziek maken op deze pc is gewoon een nachtmerrie geworden

als jullie weten wat het probleem kan zijn laat het me dan weten !

alvast heel erg bedankt

Hey,

Ik heb (mede op aanraden van synth-ers) de TASCAM US-122 besteld, en heb hem als het goed is morgen binnen..

Nou zat ik de manual online te lezen, en zag ik opeens dat het ding USB 1.1 heeft?! Dit was me nog niet eerder opgevallen.

Ga ik dit erg merken tijdens het producen? 2.0 is al lang de nieuwe standaard, toch ?!

Ik hoop niet dat straks alles gaat kraken of doen=( =(

Origineel geplaatst door MCv2
Nou zat ik de manual online te lezen, en zag ik opeens dat het ding USB 1.1 heeft?! Dit was me nog niet eerder opgevallen.

Ga ik dit erg merken tijdens het producen? 2.0 is al lang de nieuwe standaard, toch ?!

Ik hoop niet dat straks alles gaat kraken of doen=( =(

nope, usb 1.1 is rap genoeg voor een 2-kanaals bakje.
alles gaat dus goedkomen

veel suk6 :biertje:

Ableton+Laptop+fw interface

Ableton+Laptop+fw interface

Wat is nou de beste laptop voor ableton?
Welke processor is het beste voor ableton: zo'n M processor of een P4?
Welke firewire interface is nou het beste! (tot laten we zeggen 500 Euro)?
Hoe zit het met accu/stroom bij noises....en balanced/unballanced outputs.

Iemand ervaring?
Alvast bedankt!

welk fruit is het lekkerst?

Re: Ableton+Laptop+fw interface

Re: Ableton+Laptop+fw interface

Origineel geplaatst door xpanded stereo
Wat is nou de beste laptop voor ableton?
Welke processor is het beste voor ableton: zo'n M processor of een P4?
Welke firewire interface is nou het beste! (tot laten we zeggen 500 Euro)?
Hoe zit het met accu/stroom bij noises....en balanced/unballanced outputs.

Iemand ervaring?
Alvast bedankt!

Als je echt mobiel wil gaan dan zou ik voor de zuinige mobile proccesoren gaan.. presteren doen ze beide wel.

M-audio heeft overigens een fijne interface

Origineel geplaatst door Mikula
Heb jij je cornflakes wel gehad deze morgen? :erm:

Ehhh, :frons:

Ik denk dat OlafMol bedoelt dat de topicstarter zelf wat meer onderzoek moet doen (of aangeven dat hij dit heeft gedaan); Het forum is geen helpdesk!
En de vraag: "wat is het beste apparaat voor xxx?" is sowieso een niet al te snuggere vraag... ;)

Om maar even on-topic te reageren. Op het Ableton forum staat een heel overzicht van processoren/configuraties en de daarbij behorende prestaties.

Lees ze! :doei:

Origineel geplaatst door OnAcid

:doei:

Ik snap je punt, maar heb olaf meer van dit soort opmerkingen zien maken vandaag, dus ik vroeg me af of hem iets dwars zit.

Overigens vind ik het nog niet eens zo'n achterlijke vraag. Als de topicstarter geen verstand van zaken heeft is het logisch dat je niet weet wat voor een research je moet plegen en dan is een opening zoals hij heeft gedaan nog niet eens zo'n slechte :).

abf.jpg

deze heb ik vanochtend gehad met yoghurt ;)

ben vandaag idd niet zo geduldig..kan gebeuren toch? :duivels:

De vraag nodigt nou ook niet bepaald uit voor een antwoord.
Misschien is het praktischer om wat duidelijker aan te geven wat je vraag is.

Origineel geplaatst door OnAcid

Ik denk dat OlafMol bedoelt dat de topicstarter zelf wat meer onderzoek moet doen (of aangeven dat hij dit heeft gedaan); Het forum is geen helpdesk!
En de vraag: "wat is het beste apparaat voor xxx?" is sowieso een niet al te snuggere vraag... ;)

Om maar even on-topic te reageren. Op het Ableton forum staat een heel overzicht van processoren/configuraties en de daarbij behorende prestaties.

Lees ze! :doei:

Thx ga ze lezen:)

Vooral de fw interface lijkt me belangrijk ...maar welke gaat het worden!!?

let op dat je interface wel 2 stereo uitgangen heeft, je kan dan 1 output gebruiken voor pfl-en
( bijv audiophile FW)

Een andere optie is een echo indigo DJ en een losse midi-interface voor het evt slaven.

Let bij de notebook op dat je minimaal een 5400 rpm HD hebt of liever een 7200 rpm.

Voor de cpu zijn de pentium m's prima

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back