Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Nee ik heb alles al 10x doorgelopen en het blijft knudde. Na 4 a 5 instruments klapt ie al dicht. Ik moet m nog maar eens terug brengen weer,. Mischien dat die logicboard (moederbord) replacement iets uitmaakt.

Is het rtouwens normaal dat wanneer je in logic bij cpu performance kijkt dat maar 1 van de 2 balkjes uitslaat???

Origineel geplaatst door René
Misschien dat je een 2ehands MOTU 828mkII kan vinden. Apple en Motu zijn al jaren gek op elkaar :luv:

Thanks voor de info en specs van verschillende Macs, zal eens op marktplaats kijken wat ik kan vinden. Over de MOTU, ben ik niet beter af met de Digidesign Digi 002 Rack. Daarbij zit gelijk Protools LE. Als ik die icm met die G4 gebruik, moet toch voldoende te zijn. Schijnt de standaard zijn in professionele studies (met uitzondering van Protools HD).

heb n matte genomen en heb nog geen seconde spijt.. :luv:
dit is net als lezen vanaf papier, ipv iets vanachter een ruit te bekijken..

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
dob,

ben je er al uit..

ik zelf vind de imac wel goed denk ik
alleen kan je dan niet je RMEpci kaart gebruiken maar dat kan je zowieso niet volgens mi met een PowerMac intel.
maar wel 1 op firewire zo je dan moeten kopen

voor 1000 euro heb je alles in 1 scherm etc...
een geluidskaart op firewire erbij kopen dan..
pci veranderd olgens mij nog wel eens ,firewire voorlopig niet.

maar als je oor de waardevastheid gaat een G5 powermac..intel.

ja, ik stel het vervangen van de computer minstens een half jaar uit.
op dit moment is het te ingrijpend aangezien er toch iets teveel plugins zijn (die ik nu nog in lopende projecten gebruik) die nog niet voor de macintel beschikbaar zijn of er helemaal niet komen. daarbij zijn er geruchten over een nieuwe rme pci kaart die ik tegen die tijd dan mooi op mijn rme converters aan kan sluiten.
ondertussen heb ik nog wat extra geheugen in de G4 gestopt, de powercore afgestoft, en het een en ander nog wat getweakt.
dus we kunnen nog even vooruit. ;-)

Origineel geplaatst door Dobre
ja, ik stel het vervangen van de computer minstens een half jaar uit.
op dit moment is het te ingrijpend aangezien er toch iets teveel plugins zijn (die ik nu nog in lopende projecten gebruik) die nog niet voor de macintel beschikbaar zijn of er helemaal niet komen. daarbij zijn er geruchten over een nieuwe rme pci kaart die ik tegen die tijd dan mooi op mijn rme converters aan kan sluiten.
ondertussen heb ik nog wat extra geheugen in de G4 gestopt, de powercore afgestoft, en het een en ander nog wat getweakt.
dus we kunnen nog even vooruit. ;-)

goed gedaan jochie! :)

ik ga ook geheiegn kopen voor mijn g5 single processor 1800 maar zoek nog wel een leuk prijsje voor 1000mb geheugen

pro tools mix 24 vs mac quad 3 ghz

pro tools mix 24 vs mac quad 3 ghz

Oi Oi,

ik kom er weer es niet helemaal uit...

Ik heb momenteel een mac g5 dual 2 ghz samen met een digi002 rack, maar ik mis wat dsp power.
Af en toe gaat ie echt wel heel moeilijk doen. Ik gebruik dan ook wel veel plugins, maar dit zal in de toekomst zeker niet afnemen (ik gebruik momenteel ook al de uad kaart om de boel wat te ontzien). Ik ben dus van plan om te upgraden naar: 1. een mac quad 3ghz met 2 gig ram of 2. mijn ouwe mac houden en een protools mix 24 eraan hangen (tweedehands 3000 euro zonder 888).

Deze mac ga ik dan op zijn beurt in beide gevallen weer aan een lynx aurora 16 en trident 8T mixer hangen.

Heeft iemand ervaring hiermee, vooral qua processor power van de g5 quad in vergelijking met een pro tools mix 24?
Kan ik eventueel via een andere weg mijn logic nog meer power geven?

Thanx for the advice!

Cheers, Rockwell

Hoi, ProTools 24MIX hardware wordt niet verder ondersteund. De laatste PT software versie die je op 24MIX kan draaien is ProTools TDM 6.4.1 op OS X 10.3 Panther (dus zeker niet op Tiger). Overigens is het niet mogelijk om de 24MIX PCI kaart in een G5 te installeren, dus dit scenario kan je echt wel vergeten.

http://archive.digidesign.com/compato/osx/mix/

Welke Mac Quad bedoel je eigenlijk : de laatste generatie Quad G5 2.7Ghz (dual dualcore G5) uit 2005, of de nieuwe generatie MacPro intel 3Ghz (dual core2duo intel xeon). Hou er ook rekening mee dat er binnenkort een dual quad-core MacPro komt (dus 8 cpu cores).

Overigens meen ik dat zowel de G5 Quad 2.7 als de MacPro 3.0 meer native DSP power hebben dan de intussen verouderde 24MIX kaarten van Digi.

Wat betreft manieren om Logic Pro 7 meer DSP te geven, kan je natuurlijk altijd gebruik maken van Logic Nodes / distributed audio processing (verschillende Macs aan mekaar koppelen via ethernet of firewire). Het werkt wel enkel en uitsluitend met de eigen Logic plug-ins, dus niet met 3rd party CoreAudio plug-ins, niet met EXS24 en niet met Ultrabeat.

merci voor je advies David,

ik denk dat ik dan toch maar voor de nieuwe mac zal gaan, dit biedt wat meer toekomst perspectieven.
Voor de nieuwe macpro moet je toch ook weer niet allemaal updates hebben voor je plug ins ofwel?

De nieuwe MacPro biedt je idd het meeste toekomstperspectieven. 2GB is ideaal.
Helaas zal je toch wel al je plug-ins moeten updaten voor intelmac (alle audiounit plug-ins voor Logic, en alle RTAS plug-ins voor ProTools LE). Daarnaast moet je natuurlijk ook de mac-intel versie hebben van ProTools 7 en LogicPro 7.

Kijk met Logic misschien nog even de kat uit de boom tot winter NAMM (vanaf 19 januari). Misschien wordt Logic 8 dan aangekondigd?

Wat betreft aanschaf van een MacPro : ergens in de loop van januari/februari zou ideaal zijn. Als je koopt na MacWorld (8 januari), krijg je de nieuwste versie van iLife '07 alvast erbij. Maar hou er ook rekening mee dat er binnenkort een nieuwe evolutie van OS X op komst is (10.5 Leopard). Meteen na de release van 10.5 zal ProTools LE en alle AU/RTAS plug-ins wellicht nog niet compatibel zijn. Probleem is dat Apple altijd uitsluitend het nieuwste OS meelevert met z'n nieuwe computers, en dat oudere OS versies niet draaien op de nieuwste Macs. ProTools software is dan weer uitsluitend compatibel met welbepaalde OS versies (momenteel 10.4). Je kan dus best met 10.4 Tiger blijven werken totdat allete verwachten plug-in softwarecompatibiliteits problemen met 10.5 upgedate zullen zijn (vermoedelijk zomer 2007). Om te vermijden dat je een "only 10.5" MacPro in handen zou krijgen waar ProTools in eerste instantie nog niet op zal draaien, lijkt het me dus best om je MacPro te kopen, nog voor 10.5 uit komt (aangekondigd voor de lente, dus vermoedelijk maart/april).

Ik wil de nieuwe macbook gaan aanschaffen. Zit nog te twijfelen tussen de witte Macbook van 2 ghz met 2 GB geheugen of een Macbook pro van 2.16 ghz & 2GB geheugen.
Op de macbook komt live 6 te draaien.

Op papier verschillen ze volgens mij niet zo heel erg intern. Ik vraag me af of het prijsverschil van een kleine 700 euro afweegt tegenover de extra power en functies.

Wie heeft er met een normale macbook ervaring, is deze goed genoeg voor audi doeleinden of is het toch raadzaam een pro te kopen.

gr,
Jop

Ik heb eerst een macbook 2ghz gehad met 2GB geheugen. Die heb ik verkocht en heb nu de macbook pro 2.16ghz met 2GB geheugen ook.
Enkele puntjes die voor mij de doorslag gaven:

- Het 15.4 inch beeldscherm van de MBP heeft een hogere resolutie en is bijgevolg ook veel aangenamer.
- Ik vind het aluminium veel degelijker aanvoelen dan dat wit of zwarte plastic van de gewone macbook.
- De MBP heeft een extra slot waardoor je achteraf nog extra firewirepoorten enzo kan gaan toevoegen. De macbook is niet uitbreidbaar.
- De poorten op de MBP zijn beter gepositioneerd. Bij de macbook staan ze te dicht op elkaar.
- De MBP ondersteunt tot 3GB geheugen, de MB tot 2GB.

De macbook pro die ik nu heb draait echt perfect. Nog geen enkel probleempje mee gehad. Het verschil in processorkracht tussen de MBP en de MB valt te verwaarlozen.
De gewone Macbook is prima te gebruiken voor audio overigens.

Origineel geplaatst door Jochen
Ik heb eerst een macbook 2ghz gehad met 2GB geheugen. Die heb ik verkocht en heb nu de macbook pro 2.16ghz met 2GB geheugen ook.
Enkele puntjes die voor mij de doorslag gaven:

- Het 15.4 inch beeldscherm van de MBP heeft een hogere resolutie en is bijgevolg ook veel aangenamer.
- Ik vind het aluminium veel degelijker aanvoelen dan dat wit of zwarte plastic van de gewone macbook.
- De MBP heeft een extra slot waardoor je achteraf nog extra firewirepoorten enzo kan gaan toevoegen. De macbook is niet uitbreidbaar.
- De poorten op de MBP zijn beter gepositioneerd. Bij de macbook staan ze te dicht op elkaar.
- De MBP ondersteunt tot 3GB geheugen, de MB tot 2GB.

De macbook pro die ik nu heb draait echt perfect. Nog geen enkel probleempje mee gehad. Het verschil in processorkracht tussen de MBP en de MB valt te verwaarlozen.
De gewone Macbook is prima te gebruiken voor audio overigens.
dat is ook precies waarom ik n macbook pro ipv een macbook ga nemen, maar om daar achter te komen moest ik er niet eerst een macbook voor kopen ;)

Ik had die Macbook al sinds de launch hoor. Toen de nieuwe core 2 duo MBP's werden aangekondigd heb ik toch maar de stap gezet naar deze, ook omdat ik nog een mooie prijs kreeg voor mijn gewone macbook :biertje:

nog een punt dat ik vergeten te vermelden was is: de 15 inch MBP heeft nu ook een firewire 800 poort.

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ben er nog niet uit, de pluspunten van de pro zijn voor mij toch wel:

2 firewire aanluitingen
superdrive aan de voorkant ipv de zijkant
ziet er degerlijker uit

Maar aan de andere kant het prijsverschil tov een normale.

Ga zaterdag maar even kijken bij youmac, misschien ben ik er dan in een keer uit.

Origineel geplaatst door Jochen
I
.

welke expresscards zijn er dezer dagen zo al op de markt?
ik ga mezelf trakteren op zo'n lekker lacie D2 en zou een extra firewire400 of 800 card bvb wel zien zitten op mijn MBP. ook extra USB's kan ik wel gebruiken...

Origineel geplaatst door Maks
welke expresscards zijn er dezer dagen zo al op de markt?
ik ga mezelf trakteren op zo'n lekker lacie D2 en zou een extra firewire400 of 800 card bvb wel zien zitten op mijn MBP. ook extra USB's kan ik wel gebruiken...
jo maks, je kent die lacie schijf van mij hé? er is één dingetje die mij eraan stoort en dat is dat die na een paar minuten idle zichzelf uitzet (om de schijven en energie te sparen). om weer op te starten heeft ie zowat 10sec nodig. dus als je ff zit te jammen en dan ff snel record aanklikt om dat geniale moment vast te leggen moet ie eerst tergend langzaam terug opstarten... ik zeg het maar, misschien stoort dat je niet.

een simpel applescriptje dat om de x minuten een klein bestandje kopieert om 'm wakker te houden zou dat wel kunnen oplossen.

Origineel geplaatst door divi
jo maks, je kent die lacie schijf van mij hé? er is één dingetje die mij eraan stoort en dat is dat die na een paar minuten idle zichzelf uitzet (om de schijven en energie te sparen). om weer op te starten heeft ie zowat 10sec nodig. dus als je ff zit te jammen en dan ff snel record aanklikt om dat geniale moment vast te leggen moet ie eerst tergend langzaam terug opstarten... ik zeg het maar, misschien stoort dat je niet.

een simpel applescriptje dat om de x minuten een klein bestandje kopieert om 'm wakker te houden zou dat wel kunnen oplossen.

hmmm interesting! en je kan dat niet instellen?
en 't is niet dat je Live of PB dan helemaal in de war is ofzo?

heb nog al is met die d2/bigdisk schijven gewerkt in de studio, en toen niks speciaal opgemerkt...

edit: ja, 't is uiteraard na 10minuten zonder actie. daar zou ik nog mee kunnen leven...

Origineel geplaatst door divi

Ik heb ook een lacie D2 (160GB) en ik heb hier geen last van. Die van mij staat altijd aan. Heb je hem via FireWire800 aangesloten?

Origineel geplaatst door Rauzi
Ik heb ook een lacie D2 (160GB) en ik heb hier geen last van. Die van mij staat altijd aan. Heb je hem via FireWire800 aangesloten?
ik heb n big disk extreme (2 RAID-0 schijven), 320GB, FW800. is al wat ouder, bijna 2 jaar denk ik.

@ maks: nee, raakt niet in de war. duurt gewoon ff voor dingen laden. als k bv. Live clips trigger die op die slapende schijf staan duurt het ff voor ze gaan spelen, timeline tikt wel door.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back