Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Bericht door een moderator:
Oh ja, samengevoegd. Dus.

Om het even over een heel andere boeg te gooien...

Weet er iemand welke geluidskaart er eigenlijk zit in de Apple PowerBooks?
Ik kan er nergens specifieke informatie over vinden.
Is het gewoon een vrij standaard kaartje? Of zit er wel wat power achter?

JaZz.

Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Om het even over een heel andere boeg te gooien...

Weet er iemand welke geluidskaart er eigenlijk zit in de Apple PowerBooks?
Ik kan er nergens specifieke informatie over vinden.
Is het gewoon een vrij standaard kaartje? Of zit er wel wat power achter?

JaZz.

ik weet niet wélke kaartjes, maar je kan er wel lekker mee werken. kan hele lage latency aan enzo...

Zojuist op tweakers: http://www.tweakers.net/nieuws/37600

De specificaties van "Rosetta", dat bedoeld is om applicaties die ontwikkeld zijn voor het PowerPC-platform te laten draaien op de nieuwere Intel-Macs, sluiten ondersteuning voor applicaties voor OS 9 en ouder echter uit. De specificaties noemen, buiten deze nekslag voor Apples klassieke besturingssysteem, verder nog een aantal opvallende andere beperkingen: zo wordt code die speciaal is ontwikkeld voor AltiVec, G4- en G5-processors niet ondersteund, en zullen ook kernelextensies en sommige Java-applicaties niet draaien met behulp van Rosetta.

Lekker is dat! Ik kan me herinneren dat er zo hoog werd opgegeven van deze speciale instructiesets, en nu gaat dat blijkbaar zo bij het grofvuil. Wat betekent dat voor speciaal geoptimaliseerde programma's? (m.n. multimedia-achtige applicaties die juist zo lekker profiteerden van deze extensions?)

Nou ja, erg handig vind ik het allemaal niet. Ik zat in overweging om een Minimac aan te schaffen, maar dat plan gaat voorlopig gewoon de ijskast in. We zien wel wat ervan wordt in de toekomst.

Origineel geplaatst door Hanz
Zojuist op tweakers: http://www.tweakers.net/nieuws/37600

Lekker is dat! Ik kan me herinneren dat er zo hoog werd opgegeven van deze speciale instructiesets, en nu gaat dat blijkbaar zo bij het grofvuil. Wat betekent dat voor speciaal geoptimaliseerde programma's? (m.n. multimedia-achtige applicaties die juist zo lekker profiteerden van deze extensions?)

Nou ja, erg handig vind ik het allemaal niet. Ik zat in overweging om een Minimac aan te schaffen, maar dat plan gaat voorlopig gewoon de ijskast in. We zien wel wat ervan wordt in de toekomst.

AltiVec bestaat uit een lading vector-extenties in de processor. Afgezien van crypto en ander wetenschappelijk rekenwerk kan ik niet zo 1-2-3 een toepassing bedenken waar vectorextenties een daadwerkelijke snelheidswinst gaan boeken. Virginia Tech zal dus niet eenvoudig hun code kunnen porten van het X-cluster naar een intel cluster, maar tegen de tijd dat de server hardware van Apple met intel is uitgerust is het X-cluster toch al lang afgeschreven. (Wetenschappelijk computeren was tot voor kort mijn werk...)

Jij gaat dus een jaar wachten voordat je een nieuw systeem gaat kopen? Of ga je gewoon een windows machine aanschaffen? Het feit dat Apple op een andere processorarchitectuur overstapt is niet heel belangrijk, OS X blijft OS X, ik neem niet aan dat de Apple hardware die ze nu verkopen volgend jaar niet meer geserviced kan worden en als ik zo de beschikbare documentatie lees gaat de meeste software gewoon werken in Rosetta.

En dag OS 9 niet meer ondersteund wordt... tja, dat OS is ook al 4 jaar niet meer ontwikkeld, dus heel raar is dat niet. Kijk maar naar de life-cycle van Microsoft's operating systems... Windows 2000 verdwijnt eind deze maand ook de extended support fase in.

Ik vind dat Apple best wat meer bewondering verdient voor de managementstrategie die hier gevolgd is en de briljante gedachte van Jobs vijf jaar geleden (!) om zich niet vast te pinnen op bestaande processorarchitecturen.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
ik vind het best een goede kwaliteit,
soms moet ik zelf even kijken of ikde m box of de interne kaart aan heb staan

Wow, dat wil al wat zeggen, niet?
Ivm de latency, die zal wellicht een pak verschillen tussen je MBOX en de interne kaart...
Ik vroeg me eigenlijk af of de soundcard van de Apple beter zou zijn dan die op m'n moederbord van m'n pc... (onboard)

JaZz.

De on-board geluidschip van een Mac zal niet zo veel verschillen met je on-board chip van je PC. Het is voornamelijk de driver en MacOSX dat de latency t.o.v. een PC kan verschillen/verminderen. Zeg maar een soort van standaard ASIO-driver gewoon in OSX geschreven.

En ik wacht nu dus nog ff wat langer met de aanschaf van een Powerbook of nieuwe Mac nu Apple een totale omslag naar Intel zal gaan maken...

Origineel geplaatst door gijs
pas in 2007 hoor...

Hihi, dat wou ik zeggen...ondertussen draait die G5 van mij op volle toeren.
Apple is gewend om al ver in de toekomst te investeren, ome Bill is gewend
daarop te participeren, en zal daardoor nooit baanbrekend worden.

Origineel geplaatst door Slolov
De on-board geluidschip van een Mac zal niet zo veel verschillen met je on-board chip van je PC.

Mmmm, ik heb hier een Asus P4 2.8HT staan en het standaard geluid op het moederboard
geeft vreemde bijgeluiden als ik mijn muis beweeg.
Zowiezo is deze storings gevoeliger, verder een prima PC btw.

Geluid standaard v/d onboard G5 is storingsvrij, ook al gebruik ik een externe FW audio interface.

Wow, dat wil al wat zeggen, niet?
Ivm de latency, die zal wellicht een pak verschillen tussen je MBOX en de interne kaart...
Ik vroeg me eigenlijk af of de soundcard van de Apple beter zou zijn dan die op m'n moederbord van m'n pc... (onboard)

JaZz.

ga maar er van uit van wel :P

Origineel geplaatst door gijs
pas in 2007 hoor...

Dat is het al over 1½ jaar. Als ik een nieuwe computer zal willen kopen wil ik er wel zeker 3 jaar mee vooruit kunnen.

Dat is het al over 1½ jaar. Als ik een nieuwe computer zal willen kopen wil ik er wel zeker 3 jaar mee vooruit kunnen.

In sommige gevallen begrijp ik dit argument niet echt...

Als je nu bijvoorbeeld met een bepaalde computer iets specifieks kan doen (weet ik veel wat...), dan kan die computer dat 3 jaar later toch nog doen?
Er zijn volgens mij geen enkele computers nu beschikbaar, die dezelfde specificaties/prestaties leveren dan die binnen 3 jaar... Of vergis ik mij?

JaZz.

Je hebt helemaal gelijk.
Ik werk ook nog gewoon met mijn oude beestjes (en nieuwe).

Ben wel bang dat Apple dit een beetje over zich zelf heeft afgeroepen.

In sommige gevallen begrijp ik dit argument niet echt...

Als je nu bijvoorbeeld met een bepaalde computer iets specifieks kan doen (weet ik veel wat...), dan kan die computer dat 3 jaar later toch nog doen?
Er zijn volgens mij geen enkele computers nu beschikbaar, die dezelfde specificaties/prestaties leveren dan die binnen 3 jaar... Of vergis ik mij?

JaZz.

Je vergist je niet. Maar denk ook eens aan de software die ik nu zou kunnen aanschaffen en die over 1½ jaar niet meer op (of alleen onder trage emulatie) op een nieuwe Mac zal kunnen draaien. Misschien kan de nieuwe Ableton 6 of misschien dan wel versie 7 echt niet meer op een G4 of G5 kunnen draaien. 1½ jaar is voor mij niet echt lang meer. M'n huidige G4'tje is nog prima te gebruiken voor m'n audiohobby. Voor m'n videospul merk ik toch wel dat ik iets snellers nodig heb. Maar goed, daar heb ik nu ook nog een PC voor alhoewel ik daar wel vanaf wil. Ik rotzooi nog ff lekker 1½ jaar verder met m'n scheiße hiero.

Je vergist je niet. Maar denk ook eens aan de software die ik nu zou kunnen aanschaffen en die over 1½ jaar niet meer op (of alleen onder trage emulatie) op een nieuwe Mac zal kunnen draaien.

Daar heb je een punt. En inderdaad, nu wordt er eigenlijk serieus met onze voeten gespeeld qua ondersteuning van software... Dan ga je dus NOG een appart software pakket krijgen... De OSX met intell... als ik het goed begrijp, want ze gooien overal nogal met termen waar ik nog nooit van gehoord heb...

JaZz.

Edit: Dit zal me toch niet weerhouden om een PowerBook te kopen binnen enkele dagen...

Als je een mooie deal kunt sluiten voor een 2e hands Powerbook moet je dat zeker doen. Een nieuwe zou ik persoonlijk even niet doen. Ik ben wel benieuwd wat er met al die huidige Powerbooks gebeurd zodra Apple met een nieuwe Powerbook met Intel-inside komt. Wat brengen die dan nog op???

Als je een mooie deal kunt sluiten voor een 2e hands Powerbook moet je dat zeker doen. Een nieuwe zou ik persoonlijk even niet doen. Ik ben wel benieuwd wat er met al die huidige Powerbooks gebeurd zodra Apple met een nieuwe Powerbook met Intel-inside komt. Wat brengen die dan nog op???

Echt? Ik was eigenlijk van plan om me een nieuwe aan te schaffen...
Ik kan toch moeilijk nog anderhalf jaar wachten, omdat er nieuwe versies komen?
Of zie ik dit verkeerd?
Het kan toch niet zijn dat Apple zomaar de huidige PowerBooks opzij gaat schuiven?

JaZz. :stupid

Als je nu dus een nieuwe Powerbook koopt moet je maar hopen dat er ooit nog nieuwe software voor geschreven gaat worden. Ik neem toch aan dat de heren programmeurs van muzieksoftware e.d. met smart zitten te wachten op de eventuele specs van de nieuwe Mac en alle ontwikkelingen voor software voor de PowerPC processoren vanaf nu of snel op een laag pitje gaan zetten. Ik zie Adobe bijvoorbeeld ook geen software voor MacOS 9 meer ontwikkelen. Je hebt tegenwoordig al OSX 10.3 of hoger nodig om de nieuwe software te kunnen draaien. 10.3 draait al niet meer op een Beige G3 zonder dat je allerlei truckjes moet uithalen. Zonder Firewire-interface kun je 10.3 al bijna niet meer installeren. Dit zal straks voor de software die nog uit moet gaan komen precies hetzelfde zijn. Ben benieuwd op je straks nog de eventuele opvolger van 10.4 op je Powerbook zou kunnen installeren...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back