mc-505 - diepere blik

Ik heb dat ding ongeveer vanaf dat ie in de winkel lag. Hij werkt nog prima maar er zijn wel wat lijntjes weg van het display, dat is wel jammer.

zijn er eigenlijk gehele tracks, met de mc505, die enigszins doorbraken, of "professioneel" (wat dat mag inhouden) klonken?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Dan kom ik toch wel weer tot de conclusie dat ik m nooit voor 450/500/600 euro (huidige 2e hands prijs) zou dumpen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik m persoonlijk eigenlijk meer als sound module gebruik.

En uiteindelijk heb ik m toch maar gedumpt ... Tonika vast blij met mij, nieuw gekocht voor 2250 gulden voor 500 euro weer terug gebracht, en hun m weer voor 650 verkopen .. maar goed, dat is nou eenmaal business :D

Keek paar dagen geleden MTV Cribs, je weet wel dat programma waarin celebs hun kastelen van huizen laten zien en hun dure auto's.. Bow wow (dat ventje dat al op erg jonge leeftijd met de grote mee rapte) gaf een rondleiding door zn huis, en wat had ie op zn kamer staan (op zn slaapkamer nog wel) .. Een MC-505 :D

Vroeg me af..

zou dit nou iets over hem zeggen of over de 505? of misschien is t de combo die t duo compleet maakt
Goedkope rotzooi wat duur verkocht wordt maar toch overal een succes is

al is t natuurlijk wel een grappig bakkie om even wat beats in the loopen als je tenminste niet om de kwaliteit van t geluid geeft...

Origineel geplaatst door cloudman
zijn er eigenlijk gehele tracks, met de mc505, die enigszins doorbraken, of "professioneel" (wat dat mag inhouden) klonken?

Je vergelijkt 'm best met een jv 1080 met vooral synth-sounds. Ze zijn qua structuur ongeveer hetzelfde als ik het goed voor heb. (net als die xp's) Klinkt goed in de mix maar professionele tracks ga je er zeker niet mee maken. Ook het sequencing vond ik nogal beperkt vandaar dat ik 'm ook verkocht heb. Met 8 tracks en 3 fx loop je echt niet ver. Op het einde begon het schermpje ook tekens weg te laten.

Als je weet wat je aan het doen bent dan is de mc 505 een geniale bak.. Ik weet niet hoeveel de jv1080 en jv2080 op elkaar lijken maar ik heb een mc 505 en een jv 2080 en er zijn inderdaad overeenkomsten qua geluiden en de jv2080 heeft een warmere klank maar het zijn compleet verschillende apparaten en over het bedieningsgemak maar te zwijgen. De mc 505 is zeer snel en makkelijk mee te werken. Maar het blijft een apparaat waar je niet van moet verwachten dat je er een hele track mee kan bouwen op hoog niveau.. De drumkits zijn waardeloos claps en snares hi hats zijn goed (voor hetzelfde geld gebruik je een paar samples).. de kicks waardeloos.. Hij is erg gevarieerd maar bevat grotendeels gedateerde geluiden. Je kunt er bijvoorbeeld geen trance strings uit halen (gebruik dan een VST) Je kunt er ook geen hardcore mee maken. Een lekkere scheurende lead voor hardstyle etc. dat kun je ook vergeten.

In combinatie met andere apparatuur (layeren) is ie wel weer perfect. Je kunt er geen geluiden mee maken of toevoegen maar eigenlijk alles wat je nodig hebt zit er wel in (als van alles wat apparaat). Goede piano's, Gitaren (zelfs beter dan de jv 2080) leuke effecten, strings zijn wat iel.. bas geluiden zijn grotendeels voor trance muziek. Maar er is zoveel met dit ding te doen je moet em alleen combineren met bijvoorbeeld een goede sampler met pc + vst's dan heb je een bruikbare aanwinst aan je 505.

Iets wat je nooit gebruikt is de D beam controller. Verdere minpunten het display (gaat vaak kapot) en mijn 505 heeft een kanaal wat zijn eigen leven heeft "kanaal 1 bediend zichzelf van hard naar zacht en alles door elkaar" Verder de portamento valt wel eens weg bij mij dan lijkt het net alsof 1 zaagtand verwaterd naar allemaal belletjes ipv een strak geluid. Ook een zwaar minpunt is de mix functie je moet steeds langs alle functies skippen als je reverb of je FX aan of uit wilt doen.. blijf je net ff te lang op die mix functie staan ben je al je geluiden kwijt en kun je alles opnieuw instellen.

Onderschat em niet.. het kost echt tijd om em goed te leren gebruiken maar je hebt niet ineens een hele studio in huis als je een mc 505 koopt. Stel je hebt een pc met fruityloops wat drumsamples en een pakket soundfonts zou je eerder een track kunnen maken dan met een mc 505.

Origineel geplaatst door Creative
Hij is erg gevarieerd maar bevat grotendeels gedateerde geluiden. Je kunt er bijvoorbeeld geen trance strings uit halen (gebruik dan een VST)

Er zit 1 goei pad in vond ik :) de rise pad. Die hebk dan ook gesampled.

die 505 is toch wel veel gebruikt, en gerecycleerd door roland lijkt me.
Hij kan zijn populariteit toch niet halen van marketing alleen? :confused:

zo slecht vond ik de geluiden uit de 307 trouwens niet...

Vind ik ook; de geluiden (van zowel de 307 als de 505) vond ik niet hopeloos slecht en onbruikbaar.

De enige reden waarom ik de 505 heb weggedaan is dat ie niet strak deed/bleef lopen live. Voor de rest vind ik 't nog steeds een fijne bak qua bediening en sommige geluiden.

Sinds kort ben ik ook een bezitter van de MC-505. Ik moet zeggen dat ik toch erg tevreden ben over de kwaliteit van het apparaat. De geluiden zijn zeker niet gedateerd waneer je er aan sleuteld, mensen kijken vaak niet verder dan hun neus (oor) lang is. Er zitten natuurlijk sounds in die ik nooit zou gebruiken maar dat is met alle romplers nieuw of oud. Met wat geduld kun je zeker goede tracks uit het apparaat halen. Ik kon in iedergeval heel snel al goed bruikbare techno loops maken.

Back