mc-505 - diepere blik

Origineel geplaatst door raabje
Je bedoelt step-sequencen?
Dus een sound selecteren, eventueel velocity, en dan de knoppen 1 t/m 16 indrukken op het juiste nummer?

da's grid sequencen. en dat kan. step sequencen kan ook. en realtime.

Er zit helaas geen optie op om direct patterns te kiezen, b.v A1, of B3. Je moet als een patroon speelt met de jog-dial (wieltje) het volgende patroon in het geheugen laden.

als je shift ingedrukt houdt terwijl je aan de jog dial draait, springt hij in stappen van 10. gaat veel sneller.

HELAAS heen flam funtie en geen accent , dat zou helemaal top zijn.... gemiste kans van Roland ;{

inderdaad.

thx voor jullie input verder!

@feindbild: strakke prijs betaalde je voor die commandstation van je !!!

Ik zit nu nog even de volgende dingen te overwegen: mc505 of mc307

even mijn eigen lijstje pro's en cons:

mc505 heeft zes outs, mc 307 maar twee
mc505 heeft veel meer knoppen, incluis de sliders van het mixgedeelte
mc307 daarentegen heeft er minder, en heeft een fader aan boord die bij mij misschien vrij weinig gebruikt zal worden.
mc505 heeft expansieslot voor memory-kaartje

mc307 heeft meer geluiden en meer patches dan de mc505
mc307 is nieuwer dan de mc505
mc307 is goedkoper!! (iets tussen de 50 à 100€ op tweedehands markt, en ja dit speelt voor mij een rol)
mc307 heeft 1 doch zeer duidelijk en groot backlight scherm aan boord
(mc505 heeft twee minder duidelijke schermpjes, en weet niet of ze backlit zijn)

verder kon ik geen D-beamcontroller terugvinden op de mc307 (niet dat dit zonodig moest)
en hoop ik dat de remix functie nog steeds aanwezig is op de 307

Zijn er eigenlijk mensen hier die zowel de mc505 als mc307 gehad hebben en bepaalde bevindingen willen delen?
Zouden de klanken nog beter geworden zijn dan de 505?
wie weet :)

Voor wat ik hoorde in sommige van pjotr's tracks is de mc307 in ieder geval ook een flinke drumcompu :)
(daar waar hij zijn andere gear niet gebruikte uiteraard :) )

Nog een vraag van mij :

Kun je stellen dat de MC505 EXACT dezelfde sounds bevat als een JV1080 ????

ik zou niet voor een 307 gaan ipv een mc505.
ik zou je electribe ff ruilen tegen een mc303 en je an200 houden dan.

anders je electribe verkopen en bijleggen voor een mc505.

Origineel geplaatst door Bass
Nog een vraag van mij :

check de patch list, in PDF

Wel even zelf een JV-1080 patch list erbij zoeken denk ik. Ik geloof dat de synth-engine 100% JV-1080 is.

Check ook de MC505 group op Yahoo: http://launch.groups.yahoo.com/group/mc505/ , veel tips en info. Tegenwoordig dwalen ze wat af, MC505 is niet meer het onderwerp, maar in de file sectie, en de links is nog veel info te vinden.

Attachments

• mc505ptc.pdf
    21,8 KB · Bekeken: 116
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door REY
Advies van mij !

Koop geen mc303 :)

het is of de an200 en een mc303 OF de mc505 dus vandaar mijn tip

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT

ik zou je electribe ff ruilen tegen een mc303 en je an200 houden dan.

Ook ik zeg: niet doen! Die MC303 is een soort veredelde General Midi bak, het is geen synthesizer maar een enkelvoudige sample player. De 'synth' in de Soundblaster live klinkt hetzelfde... die electribe is tenminste nog een (VA) synth... *D

Maar goed, dan heb je nog steeds geen hardware sequencer... heb je ook gekeken naar die EMU bakken: die paarse (hiphop) of gele (dance), . XL-7 / MP7

*excuses, ik zie dat die EMU command stations al genoemd zijn hierboven*

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bass
Nog een vraag van mij :

Verleden nacht las ik in een oude thread op dit forum dat de synthengine exact hetzelfde is,
maar dat toch de sounds een beetje verschillen.

Check hieronder de Waveform list, de synth-engine MC505 maakt met 1 tot 4 van deze tonen een patch (de synth sounds, de sounds in de drum-kits hebben minder tonen, ik geloof maar 1).

Attachments

• waveform_mc505.pdf
    94 KB · Bekeken: 121
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
het is of de an200 en een mc303 OF de mc505 dus vandaar mijn tip

Dat had ik op een moment ook overwogen. en dan de mc303 ook als sequencer en dergelijke gebruiken.
De geluiden zijn echter toch een flink stuk minder dan de mc505 dacht ik, en ook de midi-implementatie is
een zeer triestige zaak.
Verder is de synthesemogelijkheid ook je dat niet, maar de reden van aankoop zou dan ook zijn, in het geval van de mc303, de paar redelijke sounds het ding als rompler beschouwend, en het sequencer gedeelte.

maar goed, dat is niet echt een optie meer, omdat de mc505 toch wel als een soort van bijnatotaaloplossing kan diennen om te jammen/spelen :)

een 303 is een beetje verloren geld denk ik. dan ben je beter af (toch zeker van sound) met je electribe.
de 303 biedt je helemaal niet de flexibiliteit die je wel krijgt bij de 505. de sliders daarop dienen niet alleen voor het volume, je hebt meer functies, betere (en bewerkbare!) geluiden, meer knoppen enz...

de an en de ea zou ik houden. zijn beide leuk. dan beter ff langer wachten tot je 350 euro bij elkaar hebt.

veel respect voor de artiesten die schitterende dingen doen met de 303, maar die is idd weggesmeten geld denk ik.
de an en ea kunnen dan wel gave bakjes zijn... het zal nog lang duren eer ik spullen kan bijkopen, en nu komt er nooit van om er iets nuttigs mee te doen, ze staan daar: geen tijd en plaats, en met een "alles in één bakje" kan je sneller op de bank jammen...

Mijn eerste echte synth was een d-20,die vervolgens al heel snel een vaste plek in een donkere hoek kreeg,omdat ik er geen lor van begreep.tot ik iemand sprak die ook een d-20 had staan.
Die gozer toverde er werkelijk schitterende sounds uit.ben vanaf toen L.A synthese gaan uitgraven,en kwam een heel eind verder.(ben blij dat ik hem toen niet verkocht had).

Ik werk nu ook al een tijdje met een mc-505 en ben van mening dat als je een apparaat maar ver genoeg uitspit,je er echt ongelofelijke dingen uit kan halen.(ook je fantasie speelt natuurlijk een grote rol).
Luister maar naar de vele 505 tracks op dit forum.er zitten echt hele goede tussen.

Ik merkte wel dat door de 505 steeds meer te kennen,mijn creaties sneller te kunnen maken dan op mijn pc.(met alle respect voor pc gebruikers)Ik ben nu eenmaal geen computtermens.
Sporen kwam ik wel snel te kort ,maar dat loste ik op door een mc-50 te koppelen.
Deze twee sturen nu mijn 9000 pro,ms-2000,an1x,proteus,u-220,d-20,g-800,poly 61,dx-7,m-1, en de juno aan.
Deze gaan allemaal naar een 32 kanaal mengpaneel met de nodige randapp.
Zit er wel over na te denken de 50 en de 505 te vervangen door een mc-909,maar dan moet ik nog ff werken.

Ik wil ermee zeggen dat je je niet teveel moet laten afschrikken door de negatieve berichten over een 505.
Voor mij is het in ieder geval een geweldig werkpaard.(het is maar net hoe diep je er op in gaat).
Je hebt alleen wel een probleem als je User patch vol zit.Meestal betekend dit,dat je een memory card moet halen.
Namelijk de s2m-5 of een s4m-5.en die prijzen zijn echt van de pot gerukt.
Ik heb al andere smart media kaarten tevergeefs getest.de voltage is namelijk anders.
(Iemand toevallig tussendoor een oplossing???????????).

hay guis.

ik ben best tevreden met de 303

greetings turte l:doei: :doei:

Origineel geplaatst door turtel
hay guis.

ik ben best tevreden met de 303

greetings turte l:doei: :doei:

heel fijn :)

maar je moet niet verlegen zijn om wat meer uitleg te geven over hoe je hem gebruikt,
of een verwijzinkje naar een track van je :D

beetje dwaze vraag... maar als je de mc307 of de mc505 gebruikt als drumcompu... dan veronderstel ik dat drums realtime te editten zijn en met filters te bewerken zijn? Ik kreeg ten minste die indruk met de nodige rec knop en cutoff en res knoppen en zo... nu ik hoop dat dit ook toepasbaar is op de drums, bvb lowpassfilter overheen gooien en zo?
(intern dan, ik heb het niet over externe fx)

ja natuurlijk. Natuurlijk moet er wel rekening gehouden worden met settings van de drumkits die erin zitten. Die houden ook in dat bijv op bepaalde sounds het filter geen werking heeft, of dat het filter anders kan reageren als verwacht. Maar in t algemeen werkt t normaal. En als je de bak als drumcomp opoffert dan kun je op alle kanalen ook nog eens drumsounds zitten waardoor je gericht kan filteren.

Natuurlijk kan dat. alle losse geluiden (maar ook als groep: bd/sd/hh etc) zijn los realtime te editten.
Veel mensen weten echt maar half wat de 505 kan aan fundties, dat heb ik hier al vaker opgemerkt
(niet lullig bedoelt hoor, maar sommige verdiepen zich gewoon niet in de menu/toetsencombintie-functies)

Ik heb de 505 tot in de treuren gebruikt en misbruikt, en moet toegeven dat ik hem al een lange tijd niet meer gebruik,
omdat ik uitgekeken ben op de geluiden! Maar heb het altijd een tof apparaatje gevonden (en de geluiden vondt ik ook
lekker klinken toen!).

Verder is de 505 naar mijn mening qua geluid sterker dan de rm1x doordat je kunt stappelen. De rm1x heeft
een strakkere sequencer.... klaar, das hete grote verschil.... (plus een andere manier van werken)

En nee de 505 is niet moeilijk te leren als je de belangrijkste functies ff opzoekt in het boek! En weet dat het ligt aan wat
je gewend ben, ik kan met me 505-ervaring niet een RM1X bedienen, omdat dat voor mij niet meer logisch is....
en andersom waarschijnlijk ook!

Succes

Back