michel van rooy
Ingeburgerd
Hard-disc recording: SCZI versus IDE
De aanschaf van een nieuwe hard-disc voor pc. Wat te kiezen ? ik heb enkele voor- en nadelen van beide soorten harde schijven op een rijtje gezet.
Voordelen IDE-schijven:
- Sczi schijven hebben een veel mindere goede prijs-kwaliteit verhouding.
- Je hebt (bij de meeste moederborden) een extra sczi host-adapter nodig
- Qua pure data-transfer is er geen verschil tussen identieke sczi en IDE schijven.
- Sommige ide schijven zijn een stuk sneller vanwege zogenaamde sczi-features (command queing) of omdat het gewoon de laatste generatie ide schijven is. (de IBM DTLA serie presteert bijvoorbeeld niet veel minder dan de drie tot vier keer duurdere SCZI schijven)
Voordelen sczi schijven:
- Ide schijven hebben een maximale bandwijdte van 60 of 100 Mbyte per seconde
- SCZI schijven zijn geoptimaliseerd voor het uitvoeren van meerdere taken tegelijkertijd
- Simultane en onafgebroken data-access is de grote kracht van sczi schijven
- De cpu belasting is minder groot dan bij ide-schijven
Kortom: het hangt er waarschijnlijk van af wat je er mee wilt gaan doen. Nou was ik tot nu toe alleen een beetje bezig met cubase en reason dus vandaar dat ik niet kan inschatten wat nou eigenlijk de verschillen tussen beiden zijn in het gebruik.
Vandaar dat mijn vraag is:
Bij wat voor gebruik (wat voor programma’s, hoe intens gebruik van de mogelijkheden van die programma’s) is het de moeite waard om een sczi schijf te kopen ?
De aanschaf van een nieuwe hard-disc voor pc. Wat te kiezen ? ik heb enkele voor- en nadelen van beide soorten harde schijven op een rijtje gezet.
Voordelen IDE-schijven:
- Sczi schijven hebben een veel mindere goede prijs-kwaliteit verhouding.
- Je hebt (bij de meeste moederborden) een extra sczi host-adapter nodig
- Qua pure data-transfer is er geen verschil tussen identieke sczi en IDE schijven.
- Sommige ide schijven zijn een stuk sneller vanwege zogenaamde sczi-features (command queing) of omdat het gewoon de laatste generatie ide schijven is. (de IBM DTLA serie presteert bijvoorbeeld niet veel minder dan de drie tot vier keer duurdere SCZI schijven)
Voordelen sczi schijven:
- Ide schijven hebben een maximale bandwijdte van 60 of 100 Mbyte per seconde
- SCZI schijven zijn geoptimaliseerd voor het uitvoeren van meerdere taken tegelijkertijd
- Simultane en onafgebroken data-access is de grote kracht van sczi schijven
- De cpu belasting is minder groot dan bij ide-schijven
Kortom: het hangt er waarschijnlijk van af wat je er mee wilt gaan doen. Nou was ik tot nu toe alleen een beetje bezig met cubase en reason dus vandaar dat ik niet kan inschatten wat nou eigenlijk de verschillen tussen beiden zijn in het gebruik.
Vandaar dat mijn vraag is:
Bij wat voor gebruik (wat voor programma’s, hoe intens gebruik van de mogelijkheden van die programma’s) is het de moeite waard om een sczi schijf te kopen ?
) niet echt meer nodig is voor hd recording.
), dat zorgt voor ononderbroken snelle datadoorvoer.
)
)