even een ontzéttend onnozele vraag...of misschien ook nie..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

earpluggy

Ingeburgerd
Ik ben zelf wat verzuild geraakt in een produktie....en nou vraag ik me af wat de term "Produced by:" nou EXACT omvat...

Dus wie zou me dat nou es exact willen vertellen?

Volgens mij is de term producer net zo vluchtig als menig andere term en duidt meer een vage omschrijving aan dan een duidelijk specifieke funtie. :)

Maar volgens mij is het een figuur die heel veel kennis heeft en van alles en nog wat regelt (regelneef/nicht) zodat het proces optimaal verloopt met z'n kont overal wel tussen zit en dus inbreng heeft. Een soort regisseur of manager.

ah ja kijk daar was ik nou ff nieuwschierig naar...of het puur betrekking op dat wat geproduceerd is heeft of dat het ook een soort samenvattende term is voor degene die alle dingetjes eromheen ook op zich neemt...

een producer maakt de geschreven muziek tot de eindmix

daar is niks geen vage term aan

Pffff. Brede term! Je hebt producers en je hebt producers!

Frank Farian is de producer van Boney M. en zovele andere ruk bandjes. Maar hij was niet alleen maar producer avn de muziek. Hij was ook degene die zakelijk alles in handen had. En dus ook manager, regelaar, kassier!

En dan heb je producers die op de achtergrond blijven. Die een band stimuleert om het beste te geven wat ze in zich hebben en daar een goede ´muzikale´ mix van breidt. En zich verre van alle andere zaken houden. Dat is voor mij eigenlijk wat een producer behoort te zijn.

Maar nogmaals je hebt ze in alle soorten en maten.... :-)

Eric

volgens mij is de producer gewoon de eikel die al het geld vangt ;)

volgens mij is de producer gewoon de eikel die al het geld vangt

nee, dat is na de tekstschrijver en de uitgever de platenmaatschappij.
de producer is die vent met z'n armen over elkaar zit achter een veel te groot mengpaneel.

zie arthur baker en john robie ruzie maken om een paar knopjes terwijl ze renegades of funk van afrika bambaataa produceren back in 1983:

Attachments

• arthurbaker.jpg
    arthurbaker.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 98
[offtopic]Gaaf die PPG op de achtergrond.[/offtopic]

In muziek is de producer inderdaad degene achter de knoppen, die ook artistieke beslissingen maakt. De engineer zit ook achter de knoppen, maar krijgt min of meer van de producer te horen wat ie moet doen. Het verwarrende is dat 'n producer bij FILMS degene is die al het geld regelt en zorgt dat alles en iedereen geboekt, ingehuurd, op tijd, op de juiste plaats, etc. is.

De producer is verantwoordelijk voor het geluid, of "hoe het klinkt". Maar soms kan een goede engeneer belangrijker zijn dan de producer.

Grooverider (drum'n'bass producer) produceerde al zijn eigen platen maar Optical was zijn engeneer. toen Optical zelf is gaan produceren hoode je metteen wie alle credits voor grooverider's producties had moeten verdienen.

Laatst gewijzigd:
Ah dis zo'n onderwerp waarmee je flinke ruzies kan krijgen als je met meerdere lui samenwerkt, een nummer hebt gemaakt en dan gaat beslissen wie nou eigenlijk precies wat voor z'n rekening heeft genomen :stupid :stupid ... zijn nogal wat bands/acts door op hun bek gegaan!!

Maargoed... ik denk dat een producer zoals de meesten van ons hier simpelweg het maken van een complete track van begin tot en met zelfs de mastering inhoudt. Maar daarentegen...als je niet zelf de mastering doet maar wel de rest, ben je nog de producent. Daarnaast kan je jezelf muziekant noemen etc. Producent is dan wat alomvattender..

Als je een band produceert is het over het algememeen zo dat je de muziek en tekst al in handen krijgt maar dat je alles (met eventueel een engineer) opneemt, mixt en in de gaten houd of het nummer correct/commercieel blijft/wordt.

Precies, ik denk ook dat er een groot verschil zit in de producer van een band en een producer van electronische muziek. Ook de techniek (opname etc) is (meestal) verschillend.

Arv

wat wij hier op het forum produceren noemen is eigenlijk alles in 1: muzikant, egineer, producer en soms zelfs mastering-engineer.....

imho is een producer iemand die ervoor zorgt dat de muzikant het beste uit hem/haar haalt en dat deze performance zo goed mogelijk geregistreerd wordt....de regie van het hele opname gebeuren zeg maar....

je merkt ook vaak dat als je samenwerkt met iemand die bezig is met een track maar daarmee vast zit je ook een producers-rol aanneemt...dus wat hints, tips, aanwijzingen, constructieve feedback etc. om die persoon weer op weg te helpen....dat is volgens mij de kern van een producer

Olaf

Effe offtopic.
Bounce, heb je een link naar dat filmpje?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back