Even iets anders - traantjes.....

Ik heb het ook bij live concerten. Vooral bij de eerste maten, als de muziek inzet, rijzen mij de haren te berge. Kippenvel en brok in m'n keel!!

:okdan: Wat een ervaring....

Kippenvel krijg ik bvb bij een live concert van Queen als dan de hele bres (paar 10.000 mensen) te gelijk in hun handen klappen bij RAdio GA GA.

Traantjes krijg ik meer van die RnB rommel die overgewaaid is vanuit de states, waar rijke negers met dikke limo's over de straten cruisen, en waar bij schaars geklede negerinnen met alles shaken wat er aan hun getransformeerde lichaam hangt.

Origineel geplaatst door synthebin
Kippenvel krijg ik bvb bij een live concert van Queen als dan de hele bres (paar 10.000 mensen) te gelijk in hun handen klappen bij RAdio GA GA.

:halleluja :halleluja :halleluja

Trouwens, "Oerend hard" van Normaal is live ook een kippevelmoment :halleluja

Origineel geplaatst door Hover
:halleluja :halleluja :halleluja

Trouwens, "Oerend hard" van Normaal is live ook een kippevelmoment :halleluja

Ja, vooral als je dan een plens bier en een aan flarden gescheurd en uit de blubber getrokken t-shirt in je nek krijgt... Kouwe rillingen krijg (kreeg) ik daar altijd van. :)

Re: Even iets anders - traantjes.....

Origineel geplaatst door Bartology
Ben ik de enige (grote) vent die wel eens een traantje wegpinkt bij het luisteren naar muziek?

Dat heb ik ook regelmatig. Tekst of tekstloos doet er niet toe.

Ja hoor, ik kan tot tranen toe bewogen worden, met kippenvel en al!

Voorbeelden (niet alleen muziek):

1 Eind van de film City Lights van Chaplin.
2 Van Gogh's (de schilder, Vincent, dus) Nachtcafé in Kroller-Muller.
3 De etsen Ecco Homo en Drie Kruisen van Rembrandt.
4 Like a Rolling Stone van Bob Dylan (terecht gekozen tot de beste pop song aller tijden; wel de eerste versie, uit 1965).
5 Het Requiem van Merlijn van Twaalhoven, vooral het slot.
6 Schotse (eigenlijk Canadese) marsmuziek met doedelzakken, maar dat heeft met de bevrijding van Den Haag (1945) te maken. Dan huilen alle oude Hagenezen!
7 Het ballet Soldatenmis van het Nederlands Dans Theater (wel met live muziek!)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
7 Het ballet Soldatenmis van het Nederlands Dans Theater (wel met live muziek!

Die met het "a-ha!" moment? ;)

Ach waarom ook niet:

Dead Poets Society: Robin Williams is ontslagen en al z'n leerlingen gaan bovenop hun lessenaar staan om hun steun en eerbetoon te betuigen. En nog iets bijgeleerd ook: Carpe Diem -- Seize the day -- Pluk de dag

Backdraft: Kurt Russel tracht nog om Axe (Scott Glen) te redden (You go, I go) maar komen samen om in de brand. De daaropvolgende begrafenisscene met de lange stoet maakte een diepe indruk, en dit wordt perfect ondersteund door pakkende muziek.

De Gebroeders Leeuwenhart: Een van de broers komt om in een brand. De overgang van het aardse naar Nangijala wordt prachtig verfilmd en enorm ondersteund door prachtige en ontroerende muziek. Tot nu toe dacht ik dat hiervoor muziek van Vangelis werd gebruikt maar het is ongeveer 20 jaar geleden dat ik die film heb gezien dus kan ik het ook mis hebben.

La Vita e Bella (life is beautiful). Het concentratiekamp kan elk ogenblik worden bevrijdt en de Duitsers maken zich klaar om te vluchten. Tijdens het tumult is Roberto Benigni (Guido) op zoek naar z'n vrouw maar door z'n capriolen wordt hij gevat en geexecuteerd. De volgende dag is het kamp verlaten en is Giosué helemaal alleen in het kamp ... en dan plots verschijnt er een geallieerde tank. Hij heeft dan toch die eerste prijs gewonnen. De tankcommandant neemt de jongen mee op de koepel en even later wordt hij herenigd met z'n moeder.

Origineel geplaatst door Hanz
Die met het "a-ha!" moment? ;)

Yep...
Eerder een 'Oh-oh' geval :)

8 De eindscene van Schindlers List zie ik ook nooit met droge ogen...

Wout

He, die wou ik ook nog vermelden. De grafzerk is al snel bedekt met keien waardoor het nog maar eens duidelijk wordt hoeveel levens de man heeft gered.

Iets wat me altijd verwonderd heeft...

Humor werkt meestal maar één, hooguit twee keer. Moppen krijgen een baard en lachfilms moeten aan kracht inboeten, terwijl 'tranen' iedere keer weer even sterk zijn... Die emotie blijft werken.

Is er een psycholoog op dit forum die dit kan verklaren?

Wout

Verder is humor in de muziek een zeer zware opgave. Brain Wilson van de BeachBoys weet daar alles van (Smile)

Wout

Yep...
Eerder een 'Oh-oh' geval :)

Wout

Ik hou het nauwelijks droog bij het Thema-stuk, geschreven door John Williams, met een jankende lead op een cello (violin/viola?? binnen de familie nog wat discussie over).

Verder is humor in de muziek een zeer zware opgave. Brain Wilson van de BeachBoys weet daar alles van (Smile)

Wout

Die kan me ook laten janken.

"God only knows" bijv, heeeeeeerlijk nummer. :)

De eerste keer dat ik My Immortal van Evanescence hoorde...
Ze waren nog helemaal niet bekend hier, had die eerste cd (origin) en had m in de auto opstaan... Ik wist totaal niet wat me overkwam.. Heb nog nooit een nummer zo intens beleefd! Heb gewoon zitten janken, zo mooi...

En nog wel meer nummers, maar dat is meer omdat er een herinnering aan vast zit..

Ow ja! Ik kan zeer zekers geraakt worden door muziek en een enkele keer met tranen. Maar vaker met rillingen over mijn hele lijf en uitroepen als "wow" die ik niet kan controleren, tot een enorme smile op m'n gezicht (had ik laatst het hele concert van Nick Cave...) die er niet afkan. Mijn eigen gemoedstoestand heeft zeker ook invloed, maar er zijn nummers (vooral van iemand als mijn grote held Peter Hammil, meer liefhebbers hier?l) die zo verweven zijn geraakt met mijn emotionele bagage dat ze telkens weer mijn traanspieren (of andersins) weten te triggeren. Maf hoe zoiets werkt, lijkt wel conditionering...

En lekker dat het is die gevoelens bij muziek!

En wat humor betreft, zoals Wout al aangeeft, dat werkt bij mij ook maar zeer kort. Misschien omdat bij humor het verrassingselement belangrijk is? En dat is natuurlijk na enkele keren echt wel verdwenen...

Wout

Heb een keer een promo cd gehad van global communications,erg gaaf cdtje,rustig,volwassen,ambient vanalles...
Ik was erg moe,en viel op den duur in slaap,tot het laatste nummer kwam,en ik wakker schrok door een gigantische scheet die door me speakers galde,die als laatste track op de cd stond.

nooit meer hersteld

Attachments

• f_f.jpg
    f_f.jpg
    10,7 KB · Bekeken: 111
Back