Monitor speakers

Croaton

Infected with the virus!!
Ik luister mijn muziek nu op B&W 300 series, toch merk ik dat deze zeker in het laag te veel kleuren...

aangezien nieuwe goede monitors een forse investering zijn en ik weleens heb begrepen dat zelfbouw het nodige financieel kan besparen, vroeg ik me af of iemand hier (behalve mischa's grote jongens ):
1. zelf zijn monitors heeft gebouwd,
2. welk materiaal daarvoor is gebruikt,
3. waar die zijn schema;s vandaan heeft,
4. wat de kosten zijn
5. wat de valkuilen zijn
6. wat de referentiekwaliteit (mackie, genelec etc...) c.q. specificaties zijn

Met de zoekfunctie in zelfbouw kom ik alleen maar op monitorstands, maar volgens mij zitten hier meer knutselaars...

zeg ik Vifa Impuls

zijn passieve monitoren

tjek speakerland.nl en speakerenco.nl

succes

heeft er iemand hier dit al gedaan?
het is best wel een aantrelijk idee.

iemand die dit algedaan heeft en z'n ervaringen hier wil delen?

effe off topic: Man die websites zijn lelijk!! en sommige van die speakers zijn ook afgrijslijk afgewerkt, man. Audiofielen hebben blijkbaar niet altijd een visueel goede smaak (tja maar ik ben zelf waarschijnlijk geen reference :engel: )

Ik heb die vifa nearfield gebouwd van http://www.speakerenco.nl . Het in elkaar knutselen heb ik vnl. samen met een vriend-houtbewerker gedaan. Het is gemakkelijk zelf te doen maar je moet dan toch wat houtklemmen hebben. Omdat ik afgeschermde speakers genomen had hebben we de tweeter doorsnedes ook nog wat moeten vergroten, ze pasten nl. niet. Het lakken (spuitbus) is bij mij een beetje mislukt, ik zou dit dan ook bij een professionele schilder (met spuitcabine) laten doen, dan zie je echt geen verschil met commerciele speakers. De vifa speakers zelf zijn maar een 10€ goedkoper dan de vifa's die bv. in PMC tb 2's zitten, dus dat zit goed. De crossover zelf is denk ik ook wel best goed (daar ken ik niet zo veel van). Ik denk dat ze met commerciële modellen van rond de 1500€ (of meer ?) kunnen concurreren.

Back