Nordmodular G2 als virtual instrument?

Ik ben voor!

De VST standaard biedt wel mogelijkheden om on-the-fly parameter namen te veranderen, zie bijvoorbeeld Reaktor als VST. Is wel iets dat je host moet ondersteunen natuurlijk. En je zal elke patch als een afzonderlijk instrument moeten beschouwen, of je moet toegang krijgen tot de interne ordening van de parameters (is mogelijk in Reaktor, even uit mijn hoofd).
Ook de arbitraire precisie (nou ja, een float tussen de 0 en 1) is natuurlijk een bonus als je hardware/software daar iets mee kan.

Gemak dient de mens, maar we kunnen ook wel zonder ;)

-diskonext (die zijn hoofd, en enkele compilers heeft gebroken over het maken van een mooie VST-interface voor de Virus B)

Zoals gezegd is deze trein al regelmatig in Stockholm langs gereden...

Het probleem is de ondersteuning, vooral als het over producten van derden gaat (Steinberg).

Het heeft te maken met een visie. De meesten op dit forum gaan uit van hun computer als het instrument dat de muziek maakt. Die Zweden gaan uit van het muziekinstrument en de computer is slechts een hulpmiddeltje voor het programmeren, voor hen zelf als voor de gebruiker, b.v. de Modulars.

Ach, konden frustraties maar worden weggenomen... :)

Wout

Ja,

zeker wat betreft de 'totale integratie' dat hoeft voor mij niet zo nodig, ik vrees ook de buggevoeligheid.

Maar stel dat een generieke VST-control een 'describe' kan opvragen van willekeurig welk apparaat en dan een keurig lijstje terug krijgt, met:

- capaciteiten (canReceiveMidiClock, canSend... etc.)
- aantal in's/uit's en de verwachte latency
- lijst met parameters [Naam, benodigd MIDI commando]
- patchnamen

Dat is allemaal nog via standaard MIDI te doen, en scheelt een hoop werk. Semi-totale integratie. Rest enkel nog het routen van audio van/naar de VST en het is een 'geintegreerd' instrument is geworden.
En nu maar hopen op een standaard, haha... XML-over-Sysex... o-o-o

Okee, ben wat te optimistisch, het zal allemaal wel handwerk blijven... zeker met mijn beperkte budget ;)

-diskonext

toch heb ik het idee dat je hier iets hebt... :)
heeft iemand ervaring met het programmeren van vst's, en in hoeverre dit in vst's mogelijk zou zijn...dus niet vanuit de synth?

In principe zijn alle dingen die ik opnoemde geimplementeerd (en redelijk essentieel) in de VST(i)-standaard. Het levert de host alle informatie op die normaal gesproken door VSTs geleverd wordt.

Wat waarschinlijk _niet_ door de huidige hosts ondersteund wordt (en ik weet niet of het mogelijk/wenselijk is direct audio-hardware aan te spreken in een VST) is de audio-routing, maar ja, dan maar een extra track, oid.

Maar toch zou het ook mooi zijn als synth's deze info standaard konden aanleveren. Maar ja, dan moet het weer op standaarden uitkomen, en da's meestal best lastig.

Ik zag dat je in Cubase je eigen MIDI-interfaces in elkaar kan sleutelen, dat is dan misschien nog maar de beste manier.

Ben zelf bezig geweest om te proberen mijn eigen MIDI-client in een VST te draaien, zodat ik in Live wel NRPN en sysex kan sturen (voor Electribe en Virus), maar had *typische* problemen. Nou ja, nog even verder blokken. Misschien niet met de JavaVST lib werken en eens serieus C++ gaan doen... ;)

-diskonext

Laatst gewijzigd:
Back