fm softsynths naast fm7 voor lekkere fmbasjes

bobaphat

Ouwe rot
Een maat van mij heeft zo'n schitterende fm softsynth in zn logic express voor de mac.
Ik vraag me af of er ook nog een goeie fm synth voor VST is.

Ik ken de fm7 al maar daar kan je geen lekkere fm basjes mee maken.

Re: fm softsynths naast fm7 voor lekkere fmbasjes

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik ken de fm7 al maar daar kan je geen lekkere fm basjes mee maken.
wat een onzin...! als FM7 echt een DX-7 en/of TX81Z clone is dan gaat dat zeker lukken nutuulk...
probleem is mischien dan fm7 TE VEEL kan, zoals de subtractive synthese er nog eens boven op...

FM is gewoon best pittige synthese. Als het FM synthese is wat je bedoelt kan Fm7 het zeker.

Is als basis een 1 op 1 emulatie van de Yamaha DX7 en dat is de bekendste FM synth die er naar mijn mening is.

Blijven oefenen en ff wat google searchen op FM synthese.

Je zou kunnen kijken naar de DX10VSTi van de makers van FruityLoops.. maar deze is voor 99,99999% gebaseerd op de freeware MDA DX10 (dacht dat hij zo heette) FM-VSTI'tje en weer een beetje te basic voor je denk ik.

Zowel de 'grotere' shareware versie (DX10VSTi) en volgens mij de freeware variant van MDA zijn als het goed is te vinden op http://www.pluginspot.com

Groetjes,
Vincent

Re: Re: fm softsynths naast fm7 voor lekkere fmbasjes

Origineel geplaatst door 6 trak
wat een onzin...! als FM7 echt een DX-7 en/of TX81Z clone is dan gaat dat zeker lukken nutuulk...
probleem is mischien dan fm7 TE VEEL kan, zoals de subtractive synthese er nog eens boven op...

Technisch kan ie t makkelijk ja, maar ik heb dx7 en dx100 patches geladen via sysex (gekregen van een gast op de dx yahoogroup) en het klonk nergens naar. De bas die voor de solid bass moest doorgaan klonk totaaal nergens naar.

Een TX81z en een DX-7 dat zijn twee totaal verschillende FM-synths. Volgens mij doet de FM-7 de DX-7 nog wel aardig maar de TX81z haal ik er niet uit.

Re: Re: Re: fm softsynths naast fm7 voor lekkere fmbasjes

Technisch kan ie t makkelijk ja, maar ik heb dx7 en dx100 patches geladen via sysex (gekregen van een gast op de dx yahoogroup) en het klonk nergens naar. De bas die voor de solid bass moest doorgaan klonk totaaal nergens naar.
Dat viel mij ook al op .
Maar met een beetje tweaken komt het toch wel aardig in de buurt .

Origineel geplaatst door bikkel
Een TX81z en een DX-7 dat zijn twee totaal verschillende FM-synths. Volgens mij doet de FM-7 de DX-7 nog wel aardig maar de TX81z haal ik er niet uit.

wel hoor :) Heb hier over de 1000 sysexjes liggen (correctie ik HAD) waaronder het grosvoor de DX7 maar ook een paar van de DX21 (zie ergens een thread over de feedlead uit dat beestje die op the brazilian is gebruikt van Genesis.) en het werd beiden goed geimporteerd en klonk goed.
Alleen wel iets warmer dat moet ik wel erbij geven.
Heb de lately bass destijds voor PjotrG nog geextracted uit mijn TX81Z en zelf even ingeladen in FM7... Hoorde op wat warmte na geen verschil...

yep,

Heb ook tig sysex presets voor zo goed als alle dx en tx bakken. Deze klinken redelijk goed in FM7. Als je echt dat geluid wilt hebben zoals solid bass of lately dan heb je pech, want het klinkt idd iets minder. Toch lukt het zeker wel om van de fijne fm basjes eruit te krijgen hoor.

Anders kan je de VSt EfEm proberen. Die stond op de cd van de vorige interface. Leuk apparaat. Zitten een paar erg goede presets bij (waarvan één echt fantastisch zelfs, ben alleen ff de naam kwijt.)

Kan de sysex wel eens posten denk ik!

Origineel geplaatst door bikkel
ach so... FM7 is meer een 1 op 1 copy van de DX-7 in grote lijnen dus...?!
maar met die 2 ops extra van de 7 zou je toch zeker wel bassen kunnen maken a la TX...
m.a.w. de TX heeft minder ops maar meer timbre en bij de dx-7 kun je weer met die extra ops het timbre createn...

Re: Re: Re: Re: fm softsynths naast fm7 voor lekkere fmbasjes

Re: Re: Re: Re: fm softsynths naast fm7 voor lekkere fmbasjes

ach so... FM7 is meer een 1 op 1 copy van de DX-7 in grote lijnen dus...?!
maar met die 2 ops extra van de 7 zou je toch zeker wel bassen kunnen maken a la TX...
m.a.w. de TX heeft minder ops maar meer timbre en bij de dx-7 kun je weer met die extra ops het timbre createn...

Nee de FM7 heeft ook die extra 'waveforms' van de TX81z maar de synthengine verschilt toch wezenlijk van die van de DX-7 en aangezien het gewoon 128 steps parameters zijn ga ik er van uit dat die de DX-7 parameters ongeveer volgen, om DX-7 SysEx import een beetje vloeiend te laten verlopen.

Een TX81z kan veel dieper moduleren, mede om het gemis van extra ops te compenseren natuurlijik. Dus 128 op een TX is heel wat harsher dan op een DX-7. De DX-7 is duidelijk de subtielere van de twee.

ok dan naton,, ik ga m ff proberen
:dj:
Thanx- mocht er iets volledig niet in orde, of niet duidelijk zijn, pleaze meld het aan mij.8)Ook zelf gemaakt presets (screenshot bijv.) zijn welkom.

maar dan nog zou je lekkere basjes kunnen created met FM7 (ook al klinkt het niet helemaal als TX)

Ik vind die fm7 basjes ook nergens naar klinken hoor. Het vette van die dx-en is die percussieve harde metaal achtige klank, dit ontbreekt volledig in de fm7. Al kan je wel fantastische strings halen uit de fm7

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik vind die fm7 basjes ook nergens naar klinken hoor. Het vette van die dx-en is die percussieve harde metaal achtige klank, dit ontbreekt volledig in de fm7. Al kan je wel fantastische strings halen uit de fm7

Je moet natuurlijk wel kunnen proggen,en fm is niet 1 van de meest simpele synthese.

Wat ik zelf wel vind,is dat je natuurlijk de amps en de convertoren en het hele circuit van de dx mist,omdat je immers een softsynth gebuikt,en het geheel door een soundkaart van elk willekeurig merk gaat.
En dat klinkt veel anders,dan de originele dx,dit geld ook voor andere softclones.

Back