Welk keyboard voor gothic/darkwave?

Origineel geplaatst door toetsenistje
zoals gewoonlijk met Cheimoon eens, neem de triton, zeker met de sampler waar je de koren en orkesten het meest realistisch uitkrijgt (bijv. met de goekope bestservice sampler cd's). Ik heb zelf pianoles van de toetsenist van After Forever die ook overwegend de triton gebruikt.
Als het echt goed moet dan gewoon een Kurzweil PC2 o.id. erbij kopen heb je meteen goede piano's en orchestrale geluiden, vult bovendien de Triton perfect aan.
Beide synths blijven overeind in het gitaargeweld, dit zou nl. nog wel eens het probleem kunnen zijn bij bijvoorbeeld de goedkopere synths.

Ik heb een triton le en ben op zoek voor m'n band naar betere koorgeluiden, wat is dan 'n leuke add-on?
Die PC2 is een SCSI schijf voor achterin ofzo? (ben niet echt thuis nog hierin). En wat is het verschil in kwaliteit
met deze 'best service' cd's? hier heb je toch ook de upgrade voor nodig (sampler)?

De Kurzweil PC2 is 'gewoon' een synth met zeer goede realistische geluiden (piano's, koren en orchestrale geluiden).
Ik heb de Triton met sampler (voor de LE is dit een optie), met die optie erbij heb je een goede sampler met maximaal 64MB geheugen (best veel) die je dus in één keer in je geheugen kunt laden, dus heb je een mooie sample dan kun je hem aan een program of combi hangen (uiteraard ook gelijk met interne geluiden) en heb je ze permanent beschikbaar.
De best-service cd's zijn sample cd's die relatief goedkoop zijn (39 euro) en met erg goede samples vind ik, de steinway piano, de koren en de orkestgeluiden zijn zeer de moeite waard.
Je zou dus ook voor de optie kunnen kiezen van de uitbreiding op de LE met een sampler een paar samplecd's wat geheugen en een extra masterkeyboard.........

ja eh sorry, maar ik dacht meteen aan een sequential circuits prophet600 (staat er niet 1 te koop hier?)
een raven zou ik niet doen hoor (is meer scooter dan gothic), koop dan maar een korg en schrijf er raven op met een viltstift.

ik weet niet of Within Temptation het soort gothic is dat je aanspreekt, maar de cd Mother Earth die 450.000 keer over de toonbank is gegaan is voor 85% gearrangeerd en opgenomen met een goedkope jv1080 met een orchestral 2 kaart er in. eenvoudig masterkeyboard er bij en je bent klaar. succes :-)

De Kurzweil PC2 is 'gewoon' een synth met zeer goede realistische geluiden (piano's, koren en orchestrale geluiden).
Ik heb de Triton met sampler (voor de LE is dit een optie), met die optie erbij heb je een goede sampler met maximaal 64MB geheugen (best veel) die je dus in één keer in je geheugen kunt laden, dus heb je een mooie sample dan kun je hem aan een program of combi hangen (uiteraard ook gelijk met interne geluiden) en heb je ze permanent beschikbaar.
De best-service cd's zijn sample cd's die relatief goedkoop zijn (39 euro) en met erg goede samples vind ik, de steinway piano, de koren en de orkestgeluiden zijn zeer de moeite waard.
Je zou dus ook voor de optie kunnen kiezen van de uitbreiding op de LE met een sampler een paar samplecd's wat geheugen en een extra masterkeyboard.........

dank voor de info! Dus als ik de uitbreiding koop en dan 1 of meerdere leuke sample CD's, is duidelijk het verschil hoorbaar met bijvoorbeeld de ingebouwde patches voor koren? (die ik persoonlijk lang niet allemaal even geweldig vind) Heb jij misschien een mp3'tje van hoe zo'n patch dan klinkt? Overigens , een masterkeyboard, is dat noodzakelijk?

zoals gewoonlijk met Cheimoon eens, neem de triton, zeker met de sampler waar je de koren en orkesten het meest realistisch uitkrijgt (bijv. met de goekope bestservice sampler cd's). Ik heb zelf pianoles van de toetsenist van After Forever die ook overwegend de triton gebruikt.
Als het echt goed moet dan gewoon een Kurzweil PC2 o.id. erbij kopen heb je meteen goede piano's en orchestrale geluiden, vult bovendien de Triton perfect aan.
Beide synths blijven overeind in het gitaargeweld, dit zou nl. nog wel eens het probleem kunnen zijn bij bijvoorbeeld de goedkopere synths.

Hey dat is leuk, ik heb ook les van Joost :)

queebus:
klopt, heb ik ook gehoord, ik moet echter zeggen dat de JV live niet geweldig door de mix snijdt (ik heb er zelf ook eens een gehad) maar over de koptelefoon klinkt ie goed. (Ik ben overigens vorig jaar naar WT geweest en er loopt dat wel een teepje mee met toetspartijen want met 2 handjes kun je geen complete orkestpartijen spelen, dus live is het wel iets meer dan alleen een jv. Overigens de nieuwe cd is met echt orkest en russisch koor opgenomen heb ik vernomen....

RMW:
als je even geduld hebt moet het lukken met de mp3'tjes, m'n synth staat nl. in de oefenruimte deze week maar ik hou het wel ff in de gaten.
Het master keyboard is handig erbij zodat je niet telkens van combis hoeft te switchen (zeker voor live gebruik) met de triton kun je 8 programs tegelijk aansturen dus splitten en spelen maar.

Ic3gl0vE:
hé te gek, welke lesboeken gebruik je? (ik 'doe' het met Czerny (klassiek) en het RockPiano boek)

queebus:
klopt, heb ik ook gehoord, ik moet echter zeggen dat de JV live niet geweldig door de mix snijdt (ik heb er zelf ook eens een gehad) maar over de koptelefoon klinkt ie goed. (Ik ben overigens vorig jaar naar WT geweest en er loopt dat wel een teepje mee met toetspartijen want met 2 handjes kun je geen complete orkestpartijen spelen, dus live is het wel iets meer dan alleen een jv. Overigens de nieuwe cd is met echt orkest en russisch koor opgenomen heb ik vernomen....

live lopen de toetsenpartijen van de cd mee op harddisk, en martijn speelt vrijwel niks live mee. hij dubbelt hooguit (vrijwel onhoorbaar) een paar strings-partijen en verder niks. en 1 piano-ballad wordt in zijn geheel geplaybackt door hem.
live is het dus ook gewoon de jv, aangevuld met wat akai-samples (net als op de cd) en de koren die in de studio opgenomen zijn.
geloof me maar ;-)

als je gelijk hebt is het wel een neppe zooi :P

maajra ik heb ook al van mense gehoort dat ik gewoon master keybard moet doen en dan op pc cubase of reason ofzo maarja ik vin dat veel te onhandig die programma's 10uur kutte en je hebt pas 1 klein stukje en ik moet eerst kunne spele voordat ik daarmee zou gaan beginne.

ik denk eigelijk wel dat ik de trilion LE wil hebben of de korg N5 (ex) maarja moet nog wel ff geld vinden :S ben al naar de bank geweest om rood te kunne staan (moet er toch iest voor over hebben)

maar als iemand heel lief is en mij 1tje voor kerst kado kan doen vin ik dat ook heel leuk natuurlijk maarja dat zal er wel niet in zitten :(

ik denk dat ik g4weoon maar ff beetje moet spare ofoz :( maajr heb ik geen zin in ik moet geowon zo snel mogelijk kunne bespele en me uitleven! ik wil niet wachte wacht al veel te lang..

Gewoon blijven sparen en de Triton kopen. Ik heb het ook gedaan en heb er al weer 6 jaar plezier van. Het is nog steeds het hart van mijn studiootje en ik haal er elke keer weer de mooiste geluiden uit.

Je je krijgt er geen spijt van:peukie:

queebus:

Ic3gl0vE:
hé te gek, welke lesboeken gebruik je? (ik 'doe' het met Czerny (klassiek) en het RockPiano boek)

We zijn eigenlijk niet met lesboeken bezig maar vooral met oefeningen (timing ed.). Laatste tijd ben ik wel met een paar inventio's van Bach bezig en binnenkort zal ik eens een mp3 van mijn metalversie van Inventio no. 1 posten :D.

Rockpiano is een leuk boek trouwens.. Ik heb zelf 2 jaar geleden een boel uit rockpiano 2 gespeeld en daar heb ik veel van geleerd!

[/offtopic]

[ontopic]

Die phantom 8 is stoer :D

En nog even over de JV, ik denk dat je daarmee wel door een mix komt hoor. zelf speel ik bij een koor op een XP80 (JV engine) en daarmee ben ik prima te horen. Ook heb ik een tijdje in een bigband gespeeld met mijn JV1010 en dat ging prima. De JV1010 heeft ook nog eens hele mooie strings trouwens.
Tja als je weinig wilt besteden zou ik wel voor een JV gaan met session board erin (bijv. de jv1010 want daar zit ie al in, maar dan gaat het editten wel via de pc--> is niet altijd even makkelijk) en een masterkeyboard erbij. Je hebt dan gewoon een heleboel sounds die op zich goed zijn, voor niet veel geld.
Mocht je besluiten voor een JV1010 te gaan, dan kun je me evt. een PB'tje sturen en dan ga ik er nog eens over nadenken of ik 'm houd of niet... sinds ik een motif6 heb staat de JV in onbruik namelijk.

koren en big band zijn geen heavy scheurgitaren, ik merk dat daar juist de bottleneck zit qua het door de mix heen snijden, met cleane gitaarstukken gaat het nl. ook prima met de JV maar zo gauw de distortion flink aangaat is ut gebeurt, de Triton blijft hier geweldig overeind.

Dat zou kunnen... maar daar heb je equalizers voor.

Kijk de triton is geheid beter, dat weet ik wel, maar die kost ook véél meer dan een JV en ik weet niet of rivendell daar wel zin in heeft

ja nou ik heb eigelijk niet echt veel geld en ik weet nie of het me wel lukt dat spele maarja ik ga gewoon proberen heb er wel vertrouwen in en ja ik kan hem vast wel voro zelfde prijs weer weg doen (stond ook ergesn in dit topic) maarja ik zal dnke ik gewoon ff moete gaan sparen fozo :S want ik vin vete sounds en goede geluids kwaltijd wel fijn dus ja.. dan lijkt het meteen of ik een stuk beter ben al het zoizo al mooi klinkt :P

maar een big band maakt toch wel andere muziek alsik wil gaan make denk eigeiljk. eigelijk zou ik al die dinge een keer moete kunne beluisteren die jullie me advisren maarja geen idee waar ze die dinge hebben :erm:

Bij Feedback (Rotterdam, Utrecht, Apeldoorn) is het meeste wel te beluisteren (zeker die Tritons). Conijn in Eindhoven heeft het ook; Eigenhuijsen wat minder maar in ieder geval Tritons, dacht ik. En zo zijn er vast wel meer (maar die ken ik ook niet allemaal). Dus: waar woon je ergens?

Re: Welk keyboard voor gothic/darkwave?

Origineel geplaatst door RivenDell
ik wil graag een Synthesizer kopen waarmee ik gothic/ darkwave agtige muziek kan maken. en ik wil er eigleijk ook orkest geluiden op hebben. ik heb er nog weinig verstand van en in de muziekwinkel probere ze me alleen maar dinge aantesmeren waar ze vanaf willen. ik heb wel iets gezien maar die was vet oud maar wel leuke geuiden maar toch niet zo mooie klanken als de nieuwere. ik dahct zelf dat een Korg N5EX wel iest was. maar heb geen idee eigelijk. is er iemand die iets in de aanbiding heeft of een goede tip/ Synthesizer in gedachte?...

ik wil ook soort van film muziek make ala lord of the rings maarja dan niet zo mooi natuurlijk maar zo iets vink wel vet of darkwave als dargaard das ook vet... zoizo een metal Synthesizer dingetje...

Korg is dan wel een juiste keuze:

Korg Triton is wel leuk maar je zit dan al snel op ca 1000 euro

Ik zo persoonlijk voor de iets oudere modellen gaan zoals de 01/W of de T3 EX.
Vooral de O1/W vind ik geschrikt voor het maken van Filmmuziek,
er zit een heel mooi choir geluid in ( preset: old king ).

Korg O1/W ca 400 euro.
T3 EX ca 350 euro.
Trinity ca 650 euro.
Trinity Rack ca 350 euro.

Re: Re: Welk keyboard voor gothic/darkwave?

Re: Re: Welk keyboard voor gothic/darkwave?

Origineel geplaatst door Digimod
Korg is dan wel een juiste keuze:

Korg Triton is wel leuk maar je zit dan al snel op ca 1000 euro

Ik zo persoonlijk voor de iets oudere modellen gaan zoals de 01/W of de T3 EX.
Vooral de O1/W vind ik geschrikt voor het maken van Filmmuziek,
er zit een heel mooi choir geluid in ( preset: old king ).

Korg O1/W ca 400 euro.
T3 EX ca 350 euro.
Trinity ca 650 euro.
Trinity Rack ca 350 euro.

je haalt me de tekst uit de verwerker ;)

De 01/w heeft inderdaad heel aardig wat mooie (vooral "diepe") stringsklanken en koorklanken, die ook nog eens heel rachtig klinken. Neem bijv. de strings uit "walking in the air" van Nightwish, helemaal 01/w (A07 TheStrings)
Het geluid is natuurlijk niet meer up-to-date, maar zeker voor een bescheiden budget kan je hier echt goed mee uit de voeten! Overigens zitten de meeste (goede) geluiden van de 01/w ook in de N5, maar komen qua kracht veel minder goed uit de verf (waarschijnlijk door minder fx-processors en DAC's).

Back