... maar als draagbare 88-keys controller is 'ie echt wel prettig! Er zijn maar weinig synths met 88 semi-gewogen toetsen. Het is vrij licht semi-gewogen, vind ik. Neigt meer naar synth-gevoel dan naar echte gewogen toetsen.
Draagbaar is 'ie dus in elk geval (met z'n - geloof ik - 12 kilo)! En dat je er dan 500+ geluiden bijkrijgt, dat is dan wel weer erg OK. Ik heb 'm dus zelf, zoals men kan begrijpen... Hij heeft beperkte synthesizer-functies, dat klopt zeker (een LFO, filter, envelope, daar kun je wat aan doen, maar echt nieuwe combinaties maken van tones zoals in een "gewone" Roland, dat dan bijv. weer niet). Dus het is tot op zeker hoogte wel een controller+presetbak, en zo gebruik ik 'm ook. Ik doe ook weinig met die LFO en die filterinstellingen op de RS-9, soms wat met de envelope (attack veranderen van een brass-sound ofzo).
Met je XV3080 heb je al een betere synth. Het gaat je kennelijk dus vooral om controller-functies. RS-9 heeft geen aftertouch op het toetsenbord, dat kan een overweging voor een andere controller zijn. Er zijn een paar assignable controllers in de vorm van draaiknoppen. Verder kun je één controllerpedaal (continuous controller) aansluiten en heeft de RS-9 geen wielen, maar de bekende pitch bend joystick (wel met wat meer speling om 'm van je weg te duwen dan op sommige andere Rolands). MIDI: in-out-thru.
Mocht je andere overwegingen (de synth zelf) willen meewegen, dan volgt hieronder mijn gebruikservaring.
Succes met zoeken en kiezen!
---------------
De geluiden van de RS-9 zijn wisselend van kwaliteit.
* acoustische piano's: zozo, beetje te schel in de hoogte, geen solospel-kwaliteit. Misschien te verbeteren met juiste EQ, heb geen idee, gebruik de ac. piano's zelden.
* elektrische piano's: zitten best wel goeie Rhodes-sounds in, vind ik. "El.piano1" met phaser erop is echt wel prima, en de Dyno'd Rhodes-sounds vind ik ook echt wel OK. Durf er mijn (op zich veel betere) Nord Electro Rack wel mee te back-uppen, mocht de nood aan de man zijn. Wurly is weer wat minder... FM-achtige el. piano's zijn OK.
* orgels: soms "passable" (rock-organ1 en 2 bijvoorbeeld), meestal onder de maat
* bassen en gitaren: wel OK, niet spectaculair (gebruik ik in coverbandcontext nauwelijks)
* synthbrass: heeft wat ik nodig heb. Beetje Oberheimbrass, etc. Prima te gebruiken.
* strings: OK voor "in de mix", maar een nieuwere synth heeft vast realistischer strings (en mijn S-30 van Yamaha ook, en die is ongeveer evenoud, zo niet ouder, denk ik). Orchestral (fluiten, hobo, etc): voldoende.
* synth strings, synth pads en leads: vind ik echt wel prima voor algemeen gebruik. Als je zwaar in de synthmuziek zit, is dit ongetwijfeld te weinig en te weinig aanpasbaar, maar dan heb je meer aan een VA of iets dergelijks.
Hij heeft dezelfde arpeggiator als de XV-88, maar ik gebruik de arpeggiator nooit. Geen sampling etc, dan moet je een workstation hebben.
Je kunt er max 2 sounds mee splitten of layeren. Dat vind ik een minpunt: 4 zones (of nog meer) zou beter zijn geweest. En het usergeheugen biedt plaats voor 128 "tones" (tone = één sound) en 128 performances (waarin je bijv. een split- of layerinstelling kunt saven voor een nummer).
Als controller van mijn Nord Electro Rack voldoet het uitstekend. En ik had er ooit een JV1010 aanhangen, en met het maken van wat instellingen kon ik de 4 draaiknoppen (de "assignable controllers") of mijn controllerpedaal gebruiken om leslie te switchen in JV1010-patches. En dat moet dan dus ook met reverb/chorus-instellingen van een externe module kunnen, of met andere via MIDI te controleren zaken. Veel meer heb ik tot dusver niet nodig gehad.
De RS-9 daalt alras in prijs, en ik denk dat het een heel bruikbaar apparaat kan zijn, als je 'm voor een redelijke prijs kunt kopen. Wordt naar mijn smaak soms een beetje onderschat op forums. Belangrijkste plussen:
* voor iemand als ik, die nog relatief weinig van de diepe krochten van MIDI en van klanksynthese weet, is dit wel een prima instap-synth, omdat hij niet al te ingewikkeld is en een redelijk te begrijpen manual heeft (en dat laatste maken, dat lukt Roland niet altijd).
* licht, draagbaar
* in een aantal categorieen goed of voldoende bruikbare geluiden (voor pop/rock/..., etc)
En mocht je denken dat ik reclame maak: ik zou 'm dus juist niet verkopen, want hij is voor mij als semi-weighted instrument erg handig! Heb ook geen aandelen Roland, trouwens
--------------