Software om audio te "retoucheren".

pjeut

Ouwe rot
Hoi,

Afgelopen vrijdag heb ik met m'n bandje opnames gemaakt. Dus vocal en drums via mices in de mixer, keyboards, bas en gitaar rechtstreeks in de mixer, beetje galm beetje compressie en dan opnemen op m'n pas aangeschafte Philips DCC-recorder.
Perfect geluid, heldere zang, prima, maar....wel wat storingspieken in de audio, een stuk of drie van die harde klikken. Ik weet niet waarvan ze het gevolg zijn. nu heb ik geprobeerd in soundforge er wat aan te doen. Dit programma biedt wel compressie en limiting, maar het bleek niet genoeg om die harde klikken helemaal weg te werken.

Nou heb ik wel 'ns gehoord dat er ook audio-bewerkingspakketten zijn waarmee je als in een tekenprogramma audio kunt weggummen als het ware. Wat je feitelijk doet is zo'n hoge amplitude in die betreffende golf naar beneden drukken. Daarnaast heb ik ook gehoord dat dit echte hogeschool-mastering is, en voor de goedbedoelde amateur niet is weggelegd.

Met andere woorden, wie is hiermee bekend en kan er meer over zeggen?

Groeten,
Pjeut.

Kun je met soundforge niet enorm inzoomen op de klikken en dan met de muis die pieken veranderen?
In cooledit kan dit wel geloof ik.

-C-

Ja dat kan zeker wel. Gewoon heel ver inzoomen en met de pencil tool de pieken corrigeren. Het is wel een heel gepiel, maar het kan wel. Het ligt er wel aan hoe erg de pieken zijn. Soms kun je ze niet helemaal weghalen.
Wat ook nog wel wil helpen is de smoother tool.

Zit er zang in de opnamen? En zat er compressie op de zang?

Als er zang in zat zonder compressie durf ik bijna te wedden dat daar je pieken zitten! Die ^%$&$ zangers altijd! hehe

Tja wat verder.... iemand met een fishy gitaar pedaal? Drummer die perongeluk op een microfoon slaat? (heb het zien gebeuren).

Verder is dat tekenen niet zo makkelijk als met het doet overkomen. Maar tis het proberen waard.

The prophed has risen.

The prophed has risen.

Acidfever,

You man, you, you....you picked the keutel man :okdan: (wel handen wassen, hoor :engel:).

Origineel geplaatst door Acidfever
...Drummer die perongeluk op een microfoon slaat? (heb het zien gebeuren)....

Re: The prophed has risen.

Re: The prophed has risen.

Origineel geplaatst door pjeut
Acidfever,

You man, you, you....you picked the keutel man :okdan: (wel handen wassen, hoor :engel:).

Ehm? wat? Als je weet waar het door komt kun je eens proberen met een parametrische EQ op dat gebied eens wat te rommelen.

Het is mij nog nooit echt gelukt een pop of klik helemaal weg te editten zonder te gaan knippen (je kunt overigens best sneaky knippen als het maar niet midden in een stuk vocal ofzo is).

Re: Re: The prophed has risen.

Re: Re: The prophed has risen.

"Je pikt de keutel" is zuiver bargoens voor "je hebt het bij het rechte eind", maw. het was inderdaad die #$@*& van een drummer die tegen de mic aansloeg, maar ik vond dat wat te genant om dat in de threadopening te melden.

Ehm? wat?

Om je klikjes weg te werken, zoom je helemaal in op de piek. En dan wat met de gain en de fade in/out spelen totdat de click weg is en de golfvorm uitkomt met de rest (het voor - en na-de-klik). Met Cool edit lukt dit zeer goed!

Zijn er overigens programmas waar je die golfvorm mee kan tekenen?? :confused:

ik werk al zolang ik er weet van heb met Steinberg`s Wavelab.. en ook dat werkt goed.....

maar volgens mij kan elke beetje redelijke audio bewerkingstool dat doen wat jij wilt... :)

succes!!

Als het een handje vol sample punten zijn kun je wat C738 al zei super inzoomen en met het pennetje tekenen. Beetje kijken hoe je het beste aan kan passen.
Als het er meer zijn en wegknippen niet helpt dan helpt Cedar nog wel. Maar alleen de echte mannen hebben dat (niet gratis) staan.

Drummer die perongeluk op een microfoon slaat? (heb het zien gebeuren).
:engel: was wel op een live optreden, dus dan valt er niet veel aan te doen ;)

wat ook soms gebeurt , als je compresseert op RMS waarden ipv peaks (samples apart), dan kunnen er dus wel eens pieken overblijven (omdat RMS een soort gemiddelde waarde is)

Ja,

Ja,

voor 40 eurie van forumlid Putzi. 'k Heb er twee bandjes bij, niet zoveel. Maar ik gebruik 'em eigenlijk om te bouncen tussen m'n oefenruimte/studio en de woonkamer waar m'n PC staat (en moet blijven staan). Digitaal in m'n PC, perfect geluid.

Maar inderdaad, ik moet toch 'ns op zoek naar meer bandjes.

Laatst gewijzigd:
Back