akai s20 sampler

roodbwoy

Nieuwkomer
mensen,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een akai s20 sampler maar het werkt niet zoals ik hoopte.
Wat ik dus wil proberen is samples inladen op dat ding zodat ik op bv knop 1 druk en dat dan die sample gespeeld word. Dus ik dat ding aansluiten en geluiden/samples opnemen.

probleem 1: Analoog geprobeerd, dus gewoon geluid afspelen en opnemen op de sampler maar ik kan de samples niet goed editten, ik blijf tegen het probleem aanlopen dat de samples niet goed getimed zijn. oftewel ik druk op knop 1 en ik moet bv 500ms wachten voordat de sample gespeeld word of het sampletje mist het begin.

ik probeerde het dus via midi. samples naar het apparaat laden via cubase en/of reason enzo. lukt voor geen meter.
ik weet zeker dat midi werkt want mijn midikeyboard werkt wel goed.

enige tips en oplossingen zijn welkom

thnx! :halleluja

S-20

S-20

Hey Rooie,

Ik weet eigenlijk niks van een S-20, maar wel aardig wat van een S-2000, want die heb ik dus. Eén signaal wat al duidelijk wijst op dat de S-20 het niet moet hebben van "externe samples" is dat 'ie geen SCSI-aansluiting heeft. SCSI is de interface die Akai heeft gekozen voor het uitwisselen van grote hoeveelheden sample-informatie met "externe" bronnen, zoals een computer of CD-Rom-drive.
De S-20 lijkt mij vooral gericht op loop-en en dergelijke, dus het weergeven van geluid, dit geluid real-time weer inladen, audio toevoegen, en dit weer loopen, etc.. Als je gitaar speelt en dit als audiobron gebruikt, lijkt me dat ding echt knal!

Wil je meer weten over deze sampler als loop-machine, kijk dan naar de fameuze site Loopers Delight.

Trouwens, samples via MIDI is wel mogelijk, maar.......duurt vreselijk lang, misschien dat dat bij jou aan de hand was, en dat je dacht dat het niet werkte. Ook is het mogelijk om via diskettes samples in te laden. Er zijn diverse freeware-progjes (dos) te krijgen om samples op een akai-diskette te zetten en dan in je S-20 in te lezen.

Succes!

Het is wel erg voor de hand liggend, maar heb wel de 'trim' functie gebruikt? Als je 't over 'timing' hebt klinkt het namelijk alsof je tijdens het opnemen van je bron geen 'auto-trigger' hebt gebruikt en je dus wat stilte voor en achter je sample hebt, dus dat je startpunten en eindpunten niet goed zijn.
Als dat zo is, kun je die in de 'edit mode' wegknippen:

- druk op 'edit'
- selecteer 'trim'
- met de knoppen '+' en '-' kun je nu je startpunt bijstellen.

In het kader van geheugen besparing ('t arme ding kan alleen maar op floppies saven) wil het ook wijs zijn om je 'end point' te trimmen.

En anders moet je 's in de manual neuzen:

http://www.akaipro.co.jp/global/archiveOM/s20man.zip

Succes.

Nu even iets anders, maar ik vond het beter om te hier te posten dan een nieuw topic te openen...

Is het mogelijk dat je met de s20 bijvoorbeeld terwijl je de samples in bank 1 en 2 laat loopen de sample in bank 3 verwisselt met een sample vanop een floppy (waarbij ondertussen bank 1 en 2 nog altijd blijven spelen) ?

Back