Detune?

je zet met detune de toonhoogte van een osc anders tov de overige osc(s). zo krijgt je klank meer dynamiek, minder kaal dan 1 golf op 1 toonhoogte.

Origineel geplaatst door 6 trak
het varieerd de amplitude van de resulterende wave waardoor het dynamischer klinkt...

Detunen is toch het ''ontstemmen" van de pitch van je osc, en niet de amplitude? Zoals ik het bij jou lees lijkt het meer op een LFO die die het volume moduleert, ofzo.
Of ben ik nu gek geworden? ...gebeurt wel vaker :D

kweenie of je gek bent geworden, je hebt iig nog wel een goed eigen besef...

nee kijk, freq en volume werken altijd samen, 2 ontstemde frequencies gaan in het volume werken, ze worden immers ge-add op een bepaald moment als beide freq weer samenvallen... er is dan dus sprake van een optelling in volume...

Goed punt trak. Ik zat meer met finetuning in m'n hoofd bedenk ik me nu. En zo leren we elke dag weer iets bij :geslaagd:

Origineel geplaatst door 6 trak
kweenie of je gek bent geworden, je hebt iig nog wel een goed eigen besef...

nee kijk, freq en volume werken altijd samen, 2 ontstemde frequencies gaan in het volume werken, ze worden immers ge-add op een bepaald moment als beide freq weer samenvallen... er is dan dus sprake van een optelling in volume...
Je bedoelt dat beide golfvormen elkaar afwisselend versterken danwel uitdoven? Als resultaat van een iets verschillende toonhoogte.

"Wat gebeurt er als ik op de uitknop van de afstandsbediening van de tv druk?"

-"Dan wordt het stiller in huis."

:confused:

Back