Beats/Songwriting - Wat KAN eerst????

speedy

R&B Superstart
Ik heb een vraagje, beetje :o: maarre..

Ik 'probeer' r&b teksten te schrijven maar als ik schrijf zing ik het meteen op melody..
kan ik het ook proberen om eerst me muziek te maken en als dat klaar is en er dan een tekst
(van het idee/subject dat ik heb) op schrijf? of is dat juist handiger?

Speedy :dj:

Dat wordt wel vaker gedaan...ik maak ook beats voor verschillende mc's. Ik maak dan een beat, en geef die aan hen, waarna zij er een tekst bij schrijven....

Dat maakt hoegenaamd niets uit. Het is puur een kwestie van persoon tot persoon. De een werkt liever met teksten om die op muziek te zetten, de andere doet het omgekeerd. In 'popmuziek' is het veel voorkomend dat er eerst muziek is en dan de teksten. Bij meer 'ernstige' muziek (musicals enzo) is dat weer andersom.
Beide manieren hebben voor- en nadelen. Maar wat een nadeel voor persoon X is kan een voordeel zijn voor persoon Y.
Gewoon doen... niet te veel over nadenken.

ik maak dancehall en maak eerst een beat die ik dan aan een mc geef. Hij zoekt of schrijft dan een bijhorende tekst waarnaa ik de beat rmx tot hij bij die tekst past.

maar bij rnb is de zanglijn wel zeer belangrijk, ik hoor van fransen die ik ken dat ze eerst een nummer maken op piano/gitaar, en er dan een beat onder plakken.

ikzelf maak geen rnb, ma ik denk dat dat de beste werkwijze is.

Wat voor mij goed werkt is samen met een tekstschrijver/zanger(es) "gelijk op werken". Je moet elkaar dan wel goed aanvoelen.
Vaak beginnen we op akkoorden niveau en proberen we op basis van tekstinhoud een sfeer neer te zetten.

Ik vind de interactie daarbij erg nuttig!

Back